پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28332

رمزگشایی از علت شیوع طاعون با دندان مردگان

طاعون یک بیماری عفونی بالقوه کشنده است که توسط باکتری ایجاد شده و در برخی از حیوانات و کک‌های آن‌ها زندگی می‌کند.

 

طاعون بوبونیک یا خیارکی شایع‌ترین شکل بیماری برای طاعون انسان است. این بیماری باعث تورم دردناک غدد لنفاوری کشاله ران یا زیر بغل می‌شود برای همین نام این بیماری خیارکی نیز نام‌گذاری شده است.

 

طاعون یا مرگ سیاه، بیماری واگیرداری بود که طی قرون گذشته، بیش از یک‌سوم قاره اروپا را نابود کرده اما پژوهشگران همواره به این بیماری خطرناک توجه ویژه‌ای داشتند. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در سراسر جهان ۳۲۴۸ نفر از چهل کشور به این بیماری مبتلا شدند که ۵۸۴ نفر فوت کردند.

 

از نظر نام‌گذاری تاریخی، اینکه این بیماری معمولا به سیاه شدن قانقاریا و مرگ اعضای بدن، مانند انگشتان دست و پا منجر می‌شود آن را اصطلاحا “مرگ سیاه” نام داده‌اند.

 

محققان می‌گویند علت همه‌گیری طاعون بوبونیک یا همان خیارکی که ۶۰۰ سال پیش از آن به‌عنوان مرگ سیاه یاد کردند را یافتند.

 

همه‌گیری طاعون در اروپا، آسیا و شمال افریا موجب مرگ میلیونها نفر شد و نام مرگ سیاه را بر این بیماری گذاشتند. این بیماری که در اواسط قرن چهارده رخ داد یکی از مهم‌ترین اتفاقات بهداشتی در تاریخ بوده است که در برخی از کشورها بخش بزرگی از جمعیت دنیا را به کام مرگ کشاند و موجب تحولات زیادی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی شد.

 

با وجود اینکه ۶۰۰ سال از همه‌گیری طاعون می‌گذرد اما طی این‌ سال‌ها منشا آن مشخص نشده است؛ اخیرا محققان پس از تحقیق به این نتیجه رسیدند که این بیماری سال ۱۳۳۰ میلادی از قرقیزستان شیوع یافته است.

 

محققان این پژوهش گروهی از دانشگاه استرلینگ در اسکاتلند، موسسه ماکس پلانک و دانشگاه توبینگن آلمان بودند؛ آنان از دندان اسکلت‌ها گورستان‌های نزدیک دریاچه ایسیک کول در قرقیزستان نمونه‌های دی‌ان‌ای را استخراج و بررسی کردند.

 

دانشمندان به دلیل آنکه این گورستان نزدیک دریاچه ایسیک کول بیشترین مردگان دفن شده را در سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ میلادی داشته است برای بررسی انتخاب کردند.

 

دکتر ماریا اسپیرو پژوهشگر دانشگاه توبینگن، می‌گوید: طی این پژوهش، محققان دی‌ان‌ای هفت اسکلت را مورد بررسی قرار دادند و دندان‌های این اسکلت‌ها را برای بررسی انتخاب کردند. در دندان تعداد زیادی رگ خونی وجود دارد و پژوهشگران در تلاش هستند با آن عوامل بیماری‌زا‌ که موجب مرگ شده بود را پیدا کنند.

 

این گروه تحقیقاتی در سه نمونه پژوهشی، عامل طاعون را پیدا کردند.

 

دکتر فیلیپ اسلاوین، استاد تاریخ در دانشگاه استرلینگ، درباره این کشف می‌گوید: این مطالعه یکی از بزرگ‌ترین کشف‌ها خواهد بود چون به ابهامات مرگبارترین قاتل بشر پاسخ خواهد داد.

 

دکتر مایکل نپ، استاد دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، در این پژوهش نقشی نداشته است ولی در خصوص آن می‌گوید: این پژوهش ارزشمند است و داده‌های بیشتر و متنوع‌تر در مورد نمونه‌های مورد استفاده اعم از افراد، سال وقوع و مناطق لازم است تا مشخص شود که یافته‌های ارائه شده در این پژوهش تصادفی نیست.

 

نتیجه این پژوهش تحت عنوان «منشا مرگ سیاه در ارواسیای مرکزی قرن چهاردهم» در نشریه علمی نیچر منتشر شده است.

 

کرونا مرگبارترین ویروس قرن بوده است، اکنون که در بحران‌این بیماری به سر می‌بریم آیا پژوهشگران در آینده نزدیک خواهند توانست علت اصلی کرونا را دریابند یا راه درمانی برای آن بیابند؟

به راستی آیندگان چه چیزی را در خصوص کرونا کشف خواهند کرد؟

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992