پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28327

سفر به اعماق کیهان با عکس‌های تلسکوپ جمیز وب

این‌روزها عکس‌هایی در فضای مجازی دست به دست و منتشر می‌شوند که همه از زیبایی جهان هستی و دنیایی دور سخن می‌گویند و نشان از قدرت خالق یکتا دارد.

 

تلسکوپ جمیز وب اولین عکس تمام رنگی خود را منتشر کرد، این تلسکوپ سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب و همان موقع گفته شد که با این پرتاب خبرهای خوبی از دنیای فضایی به دست بشر خواهد رسید و اینک برای اولین بار عکس‌هایی رنگی از آن منتشر شده که زیبایی آن وصف‌ناپذیر است.

 

جنیز وب آینه‌ای به پهنای ۶.۵ متر و چهار ابزار فوق‌حساس دارد تا پرتو نوری را بییند که ۱۳.۵ میلیارد سال در فضای کیهانی سفر کرده است.

 

جمیز وب عکسی را منتشر کرده که در طیف مادون قرمز قرار دارد و در آن کهکشان‌هایی که میلیاردها سال نوری با ما فاصله دارند دیده می‌شود.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب با هزینه ۱۰ میلیارد دلار ساخته شد و ۲۵ دسامبر سال ۲۰۲۱ راهی فضا شد. این رصدخانه باید انواع رصدها را انجام دهد اما تهیه عکس از اولین ستارگان کیهان که بیش از ۱۳.۵ میلیارد سال قبل به‌وجود آمدند و بررسی قابل زیست بودن سیاره‌هایی که دور خورشید می‌چرخند دو هدف بزرگ جمیز وب هستند، بنابراین تصاویر منتشر شده در هفته گذشته در راستای هدف جمیز وب برای تهیه عکس از ستارگانی بود که بیش از ۱۳.۵ میلیارد سال پیش متولد شدند.

 

انتشار عکسی از خوشه کهکشانی SMACS 0723

در یکی از عکس‌های جمیز وب خوشه‌ای از کهکشان‌ها در صورت فلکی «وُلانز» در نیمکره جنوبی زمین به نمایش درآمده که نام رسمی SMACS 0723 است. این خوشه ۴.۶ میلیارد سال از ما فاصله دارد ولی جرم‌بزرگی دارد که این ویژگی موجب بزرگ‌نمایی نور اجرام خیلی دکر شده است.

 

عمر کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال برآورد می‌شود و تلسکوپ جمیز وب، با آینه ۶.۵ متری و تجهیزات فوق‌العاده حساسش به فروسرخ، توانسته تصاویر قوس‌های قرمز رنگ کهکشان‌هایی که ۶۰۰ میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ‌ تشکیل شدند را ثبت کند. دانشمندان گفته‌اند کیفیت داده‌های جمیز وب نشان از توانایی بالای آن دارد و می‌تواند فضاهایی فراتر را رصد کند برای همین امکان دارد تصاویر ضبط شده توسط جمیز عمیق‌ترین تصویر دنیای کیهانی باشد.

 

بیل نلسون مدیر ناسا می‌گوید: نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند، بنابراین نوری که در یکی از لکه‌های کوچک عکس می‌بینید ۱۳ میلیارد سال در سفر بوده است. تلسکوپ به ۱۳.۵ میلیارد سال نوری خواهد رفت و از آنجا که عمر کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال است، تقریبا به نقطه شروع کیهان خواهیم رسید.

 

تلسکوپ جمیز وب این اجرام عمیق را تنها بعد از ۱۲ و نیم ساعت شناسایی کرده و این در حالی است که تلسکوپ هابل برای ثبت چنین تصاویری باید هفته‌ها به یک نقطه خیره می‌شد. رصدخانه جیمز وب اتمسفر سیاره‌ای عظیم به نام «واسپ – ۹۶ بی» را مورد بررسی قرار داده، این سیاره بیش از هزار سال نوری از زمین فاصله دارد اما دانشمندان امیدوار هستند که جمیز بتواند سیاره‌ای را شناسایی کند اتمسفر آن شبیه زمین و قابل زیست باشد.

 

دکتر اَمبر اِستران معاون پروژه وب می‌گوید: عکس‌ها عالی‌ هستند اما این گوشه‌ای از کارهای علمی دقیقی است که با این‌ عکس‌ها آن‌ها را انجام خواهیم داد.

 

تلسکوپ جمیزوب چگونه گذشته را خواهد دید؟

نور خورشید ۸ دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسد برای همین خورشید را همانطور که در هشت دقیقه قبل بوده می‌بینیم و اگر روزی خورشید از بین برود ما ۸ دقیقه بعد متوجه آن خواهیم شد. ممکن است نوز از یک ستاره دور، سال‌ها طول بکشد تا به ما برسد برای همین ما آن را مانند سال‌های دور می‌بینیم. حالا نور اولین ستاره‌ها میلیاردها سال پیش سفر خود را شروع کردند برای همین تلسکوپ جمیز وب ستارگان را همانطور که در میلیاردها سال پیش یودند می‌بینند.

 

نوشته: حسینی فلاح

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992