پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28355

وقتی از آسمان قطب جنوب پلاستیک‌ می‌بارد

محققان برای اولین بار در برف تازه باریده شده در قطب جنوب ذرات پلاستیکی یافتند که نگران‌ کننده است.

 

پژوهشگران دانشگاه کانتربری نیوزیلند در ۱۹ نقطه قطب جنوب نمونه تهیه کردند که همه آن‌ها حاوی پلاستیک بود.

 

در اثر فرسوده شدن محصولات پلاستیکی میکروپلاستیک‌ها در طبیعت پراکنده می‌شوند که اندازه بزرگ‌ترین قطعه این پلاستیک‌ها کوچک‌تر از دانه برنج بوده و کوچک‌ترین قطعه نیز بقدری کوچک است که قابل رویت نیست.

 

 

به‌طور میانگین پژوهشگران در هر لیتر برف آب شده ۲۹ ذره پلاستیکی یافت کردند. طی این پژوهش، محققان ۱۳ نوع پلاستیک را شناسایی کردند که «پی‌ای‌تی» یا همان پلی‌اتیلین ترِفتالات معمول‌ترین آن‌ها بوده است؛ این نوع پلاستیک در تولید بطری‌های پلاستیکی و لباس به کار می‌رود و متاسفانه در ۷۹ درصد نمونه‌ها وجود داشته است.

 

ذرات پلاستیکی از کجا آمدند؟

حالا این سوال پیش می‌آید که این ذرات از کجا امدند و اصلا چطور سر از قطب جنوب درآوردند؟ الکس اِیوز در نشریه علمی «کرایوسفر» می‌نویسد: محتمل‌ترین منبع این ذرات میکروپلاستیکی معلق در هوا یک ایستگاه محلی تحقیقات علمی است. بر اساس مدل‌سازی‌ها ممکن است از فاصله ۶ هزار کیلومتری آمده باشند.

 

طی پژوهش‌هایی که پیش از این کشف شده بود، محققان آلودگی میکروپلاستیکی یخ دریای قطب جنوب و آب‌های سطحی آن را کشف کرده بودند، اما برای نخستین بار این ذرات را در برف تازه باریده پیدا کردند.

 

مطالعات قبلی به کشف آلودگی میکروپلاستیکی در یخ دریای قطب جنوب و آب‌های سطحی آن منجر شده بود، اما این اولین بار است که پلاستیک در برف تازه دیده می‌شود، که این کشف نگران‌‌کننده است.

 

سال گذشته پژوهشی انجام شد که نشان داد میکروپلاستیک‌ها در سرارسر دنیا در حال پراکنده شدن هستند و توسط عوامل طبیعی نظیر غبار، باد و جریان‌های اقیانوسی پراکنده و جابه‌جا می‌شوند.

 

۲ سال نیز محققان در نزدیکی قله اورست ذرات ریز پلاستیکی را پیدا کرده بودند، همچنین این درات نیز در اعماق اقیانوس‌ها هم پیدا شده است که تمامی این مشاهدات نگرانی‌ها دوچندان می‌کند.

 

چرا کشف پلاستیک نگران‌کننده است؟

حال این سوال پیش می‌اید چرا با این کشف باید نگران باشیم؟ در پاسخ باید بگوییم که این نوع آلودگی در سطح محلی و حتی وسیع‌تر می‌توانند آثاری جبران‌ناپذیری داشته باشند.

لورا رِوِل، دانشیار در دانشگاه کانتربری، که در این تحقیقات شرکت داشته می‌گوید: میکروپلاستیک‌ها می‌توانند حامل مواد مضری مثل فلزات سنگین و جلبک باشند که به سطح آن‌ها می‌چسبد، برای همین ممکن است راهی برای انتقال گونه‌های زیانبار به برخی از نقاط دوردست و حساس باشند که در غیراین صورت به آن نقاط نخواهد رسید.

پژوهشگران معتقدند که انسان می‌تواند ذرات ریز پلاستیکی را از طریق هوا، آب و غذا استنشاق و جذب کند و سلامتش تحت تاثیر قرار گیرد.

 

تحقیقات زیادی درباره تاثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامت انسان انجام نشده، اما یک مطالعه توسط دانشکده پزشکی هال یورک و دانشگاه هال که سال گذشته منتشر شد نشان می‌هد که جذب میزان زیادی میکروپلاستیک‌ می‌تواند منجر به مرگ سلول‌ها و واکنش آلرژی‌زا شود.

با توجه به گرم شدن کره زمین، زمین‌های برف‌گیر، کلاهک‌های یخی قطب‌ها و یخچال‌های دنیا با سرعت زیادی در حال ذوب شدن هستند و دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که میکروپلاستیک‌های تیره رسوبه شده در قطب‌ها می‌توانند موجب تشدید شدن این روند شوند زیرا این پلاستیک‌ها نور و گرمای بیشتری جذب می‌کنند.

در حالت عادی سطح سفید و بدون آلودگی برف‌ها بخش زیادی از نور خورشید را منعکس می‌کنند ولی اگر این سطح سفید با آلاینده‌ها پوشیده شود موجب تسریع ذوب برف‌ها خواهد شد.

در حالت عادی دانشمندان نگران ذوب شدن یخچال‌ها بودند چراکه این روند می‌تواند رانش زمین، بهمن و سرریزشدن دریاچه‌های کوهستانی را در پی داشته باشد، همچنین نازک شدن و عقب‌نشینی یخچال‌ها نیز منابع آب شیرین و کشاورزی کوهستان‌ها را تهدید می‌کند.

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992