پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا هنگام خسوف، ماه سرخ می‌شود؟

ماه، قمر زمین است و ۳.۴۷۵ کیلومتر قطر دارد؛ این قمر از پلوتو بزرگ‌تر بوده و چهار قمر بزرگ‌تر از آن نیز در منظومه شمسی وجود دارد.

 

به گزارش خانه روشن، ماه افروختگی یا همان «ابرماه افروخته» یکی از گیراترین و جذاب‌ترین چشم‌اندازهای آسمانی است که هفته گذشته در بسیاری از نقاط دنیا ازجمله ایران دیده شد.

 

ماه گرفتگی کامل تنها یک بار در سال رخ می‌دهد؛ به ماه گرفتگی خسوف نیز گفته می‌شود، در خسوف زمین بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد و سایه زمین روی ماه می‌افتد برای همین ماه تاریک شده و سپس سرخ افروخته می‌شود.

 

هفته گذشته شاهد ماه گرفتگی بودیم که ساعت ۱:۳۲ دقیقه بامداد دوشنبه آغاز شد و ساعت ۶:۵۱ دقیقه به اتمام رسید. این پدیده در بخش کوچکی از شمال غربی و جنوب غربی ایران به‌صورت ماه‌گرفتگی نیم‌سایه رخ داد اما در اروپا مردم توانستند این پدیده را با چشم غیر مسلح تماشا کند مردم قاره آمریکا هم عصر یکشنبه شاهد منظره زیبا از این پدیده بودند مردم غرب اروپا هم روز دوشنبه همزمان با غروب آفتاب منظره ی خوبی را تماشا کردند.

 

در خسوف ماه بزرگ‌تر از معمول به نظر می‌رسد چون در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار می‌گیرد به همین علت آن را ابرماه نیز می‌گویند البته به این پدیده ابرماه سرخ‌فام شکفته هم گفته می‌شود چون در نیمکره شمالی ماه کامل اغلب «ماه گل» نامیده می‌شود چون در ماه مه همزمان با شکوفایی بهاری رخ می‌دهد.

 

حال چرا ماه سرخ با هم دیده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ماه گرفتگی کامل تنها نوری که به زمین می‌رسد نور خورشیدی است که از جو عبور می‌کند برای همین در ماه گرفتگی کامل نور طلوع و غروب خورشید از هر جای زمین به سمت ما تابیده شود «سرخ فام» است.

 

دکتر براون می‌گوید «مثل این است که شما در واقع تمام طلوع و غروب‌های خورشید در زمین را همزمان می‌بینید و تمام آن نورها روی ماه منعکس می‌شود.

 

این پدیده را می‌توان با چشم غیرمسلح دید اما با یک دوربین یا تلسکوپ کوچک سرخی ماه بهتر دیده خواهد شد».

 

 

دکتر براون در خصوص بهترین نقطه برای دیدن خسوف می‌گوید «اگر شما فضانورد بودید و در آن لحظه روی ماه ایستاده بودید و به سمت زمین نگاه می‌کردید حلقه سرخ گامی را می‌دیدید که دور جو سیاره ما می‌چرخد».

 

میشل ثانر یکی از دانشمندان ناساست که در خصوص ماه گرفتگی می‌گوید «عالی‌ترین مسئله این است که وقتی ماه کاملا در سایه قرار می‌گیرد یعنی در تاریک‌ترین بخش سایه در چشم ما سرخ رنگ یا نارنجی رنگ به نظر خواهد آمد دلیلش این است که چشم‌های شما در حال عادت کردن به نور کمتر هستند و عملاً تنها نوری که در این لحظه انعکاس دارد نوری است که در جو زمین پخش شده است».

 

کره ماه با سنگ‌ها و صخره‌های تیره رنگ پوشیده شده که شب‌ها نور خورشید را منعکس می‌کند در خسوف تنها نوری که به سطح زمین منعکس می‌شود نور کمی است که در اتمسفر پخش می‌شود برای همین ماه هنگام خسوف سرخ یا نارنجی به نظر می‌رسد البته لازم به ذکر است که بگوییم سرخی افق هنگام طلوع و غروب آفتاب نیز نتیجه پدیده‌ای مشابه این است.

 

کره ماه می‌تواند آزمایشگاهی برای فرستادن فضانوردان به کره مریخ باشد طبق اعلام ناسا سال ۲۰۲۴ گروهی از فضانوردان برای انجام ماموریت «آرتمس» به ما اعزام خواهند شد یکی از اهداف این مأموریت بررسی شرایط برپایی اردوگاه پژوهشی در کره ماه از تاپر فضانوردان در مدت طولانی بتوانند آنجا حضور پیدا کند در این مدت ماه‌پیمایی به نام «وایپر» طی ۱۰۰ روز در قطب جنوب ماه را برای پیدا کردن یخ یا دیگر منابع جستجو خواهد کرد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992