پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28158

مناقشه لبنان و اسرائیل بر سر آب / آیا دست انگلیس باز در کار است؟

میشل عون رئیس جمهور لبنان

به گزارش خانه روشن به نقل  از رویترز؛ رئیس جمهور لبنان روز یک شنبه به اسرائیل نسبت به هرگونه اقدام تهاجمی در آب‌های مورد مناقشه دو کشور که امیدوار به توسعه انرژی فراساحلی در این در این آب‌ها هستند، پس از ورود یک کشتی اسرائیلی به این منطقه هشدار داد.

میشل عون در این خصوص گفته هرگونه فعالیت در منطقه مورد مناقشه به منزله اقدامی تجاوزکارانه و تحریک آمیز تلقی شده و این هشدار پس از آن به اسرائیل داده شده که یک کشتی انگلیسی وارد آب‌های این منطقه شده است.

اسرائیل در مقابل در پاسخ به رئیس جمهور لبنان میدان مورد بحث را آب‌های انحصاری خود خوانده و خارج منطقه مورد مناقشه دانسته است.

کاخ ریاست جمهوری این کشور حاشیه مدیترانه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که عون و نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان در خصوص ورود این کشتی گفتگو کرده‌اند. بر این اساس رئیس جمهور لبنان از ارتش خواسته است تا اطلاعات دقیق و رسمی از این موضوع در اختیار وی قرار دهند.

عون گفت مذاکرات برای تعیین مرزهای دریای جنوبی این کشور ادامه دارد و هرگونه اقدام در آب‌های مورد مناقشه نشان دهنده اقدام تحریک آمیز و تهاجمی اسرائیل است.
چندی پیش نیز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز در سخنرانی با تاکید بر حق استفاده لبنان از آب‌های خود برای ایجاد راهبرد اقتصادی گفته بود، حزب الله لبنان این امکان را دارد از آب‌های این کشور صیانت کرده تا لبنان بتواند حداکثر بهره اقتصادی را از آب‌های خود ببرد.

به نظر می‌رسد آب‌های مورد مناقشه و همچنین استفاده این کشور از مرز آبی شاهراه تجاری خود به موضوع جدیدی برای منطقه و همچنین مناقشه بدل شده و این کشور قصد دارد دوران جدیدی را برای حضور در آب‌های مدیترانه بعد از انفجار بندر بیروت آغاز کند.

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992