پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54266

افزایش نرخ مالیات محصولات دخانی بازدارنده نیست

تصویب افزایش مالیات دخانیات یک قدم رو به جلو با هدف کاهش مصرف این مواد در کشور است اما این اقدام به تنهایی مثمر ثمر نبوده و اثری جزئی و کوتاه مدت خواهد داشت.

به گزارش خانه روشن؛ مدت هاست تعداد قهوه خانه ها، کافه ها و سفره خانه های پایتخت و سایر شهرهای بزرگ به شدت افزایش یافته است. به نحوی که امروز شاهد رشد قارچ گونه این اماکن هستیم.

حتی با وجود اینکه قانون رعایت فاصله ۱۰۰ متری از مراکز فرهنگی و آموزشی رعایت می شود اما بازهم شاهد انبوهی از کافه ها و سفره خانه های عرضه کننده قلیان در مرکز پایتخت که محل استقرار بیشتر دانشگاه ها و مراکز آموزشی است، هستیم.

با گذری در این اماکن مشاهده می شود که متوسط سنی عمده مشتریان این مراکز ۲۵ سال بوده و جمعیت دختران جوانی که به صورت اکیپی در این فضاها حضور می یابند گاها بیشتر از پسران جوان است.

سن مصرف قلیان و سیگار به ۱۳ سال رسید

طبق آمارهای رسمی سن شروع مصرف قلیان و سیگار در کشور به ۱۳ سال رسیده است و براساس همین آمار بیش از ۲۰ درصد مردان و ۴ درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور به صورت روزانه سیگار مصرف می کنند.

به گفته حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، سن شروع مصرف دخانیات خصوصا در میان بانوان افزایش یافته است.

معاون وزیر بهداشت یکی از علل افزایش میل نوجوانان و جوانان به دخانیات را تنوع در بسته بندی، دسترسی آسان و مصرف بی رویه این مواد در شبکه نمایش خانگی و مجازی که در واقع همان عادی انگاری است، می داند و به همین علت بر اجرای موثر ضوابط فروش و عرضه این محصولات تاکید دارد.

تصویب افزایش مالیات دخانیات یک قدم رو به جلو با هدف کاهش مصرف این مواد در کشور است اما این اقدام به تنهایی مثمر ثمر نبوده و اثری جزئی و کوتاه مدت خواهد داشت.

تصویب افزایش نرخ مالیات سیگار و تنباکو

البته نمایندگان مجلس نیز بیکار ننشستند و با تصویب اکثریت نمایندگان در طول اجرای برنامه هفتم توسعه میزان مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار و تنباکو افزایش می یابد.

در حقیقت در بند الحاقی ۵ ماه ۷۳ برنامه هفتم توسعه آمده است: 

علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور سالانه به شرح زیر افزایش می یابد:

۱_ تولید داخل با نشان ایرانی پانزده درصد

۲_ تولید داخل با نشان بین المللی بیست و پنج درصد

۳_ سیگار وارداتی با هر نشان پنجاه درصد

۴_ هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل بیست درصد

۵_ هر بسته تنباکو پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف پنجاه و پنج درصد

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز طبق این قانون مکلف شد:

۱_ امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم نماید.

۲_ نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و عرضه کننده محصولات دخانی که به صورت غیرقانونی تولید و عرضه می شود اقدام و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان متخلفین را به مراجع قضائی معرفی نماید.

۳_ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به جمع آوری کلیه محصولات دخانی اعم از قاچاق و تقلبی شناسه (کد) رهگیری اقدام ومتخلف را به مراجع قضائی معرفی نماید.

۴_وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است چاپخانه هایی را که بدون مجوز قانونی نسبت به چاپ اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان مواد دخانی خصوصا تنباکوی معسل با نشانه ای مختلف خارجی و داخلی اقدام می کنند، شناسایی و متخلف را به مراجع قضائی معرفی نماید.

افزایش مالیات اثر کوتاه مدت دارد

در حقیقت مسئولان ذی ربط امید دارند با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی و شناسایی واحدهای تولیدی و عرضه کننده به تدریج شاهد کاهش مصرف این مواد در کشور هستیم.

تصویب افزایش مالیات دخانیات یک قدم رو به جلو با هدف کاهش مصرف این مواد در کشور است اما این اقدام به تنهایی مثمر ثمر نبوده و اثری جزئی و کوتاه مدت خواهد داشت لذا باید در زمینه محصولات دخانی اجماع وسیع تری شکل گرفته و تصمیمات بنیادی تر اخذ شود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992