پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش نیروی کار توسط دو همکار: اتاق ایران و مجمع عالی کارگران

 

برای برون‌رفت از مسائل دامنگیر بخش کارگری و کارفرمایی حتما راه حل های متعددی وجود دارد؛ برخی از آن راه حل ها تمرکز بر موضوعاتی مثل تامین اجتماعی، مالیات و آموزش نیروی کار و اصلاح این حوزه ها هستند.

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات‌مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران گفت: اقتصاد ایران در تله رشد پایین گرفتار شده و برای رهایی از این وضعیت در ۱۰ سال آینده، هیچ راهی، جز توجه همه‌جانبه به تولید رقابت‌‌پذیر نیست. باید همه، کارگر و کارفرما در کنار هم، به دنبال راه‌حلی برای مسائل اقتصادی کشور از جمله مسئله تحریم، تورم، نرخ ارز، بهره بانکی، دستمزد کارگران، تعیین دستمزد براساس الگوی منطقه‌ای یا الگوی‌های دیگر، اصلاح قانون کار و غیره باشند.

باید این نکته را بپذیریم که تعامل و همکاری کارگر و کارفرما برای تولید رقابت‌پذیر یک تعارف نیست؛ تولید توانمند در گرو کار باکیفیت نیروی کار است. برای همین تاکید می‌کنم که مسئله کارگری و کارفرمایی نباید احساسی، هیجانی و سیاسی دنبال شود.

در حال حاضر به اقتصاد مبتنی بر پایه درآمدهای مالیاتی تاکید می‌شود نه اقتصادی که به منابع زیرزمینی تکیه کند، اما مالیات بر اقتصاد، آستانه‌ای دارد و فراتر از آن آستانه تحمل، نتیجه معکوس خواهد داشت.

سلاخ ورزی با اشاره به وضعیت تورم در کشور گفت: از تورم، قشر حقوق‌بگیر و کارگر بیشترین آسیب را می‌بینند، اما از سوی دیگر دستمزد مبتنی بر تورم خود آسیب‌زاست و به تورم دامن می‌زند.

سلاح‌ورزی تاکید کرد: اختلاف کارگران و کارفرمایان از جنس نگاه علمی به اقتصاد است؛ ما حتما سعی می‌کنیم اختلاف‌نظرها را با رجوع به علم حل کنیم و استفاده از نگاه علمی به اقتصاد، مورد تاکید و نظرماست.

رئیس کانون عالی کارفرمایی ایران در ادامه یکی از مسائل مشترک کارگران و کارفرمایان را وضعیت تامین اجتماعی عنوان کرد چرا که چرخ تامین اجتماعی به دلیل سوء مدیریت‌ها نمی‌چرخد. هر بار دولت به دلیلی دست در جیب کارفرمایان می‌کند، درنهایت این چرخه به ضرر کارگران تمام می‌شود. تامین اجتماعی باید با آموزش نیروی انسانی و نیروی کار ماهر به فکر اشتغال مناسب و باکیفیت باشد، نه اینکه بار سیاست‌گذاری‌های نادرست را به دوش کارگر و کارفرما بیندازد.

بدون شک موضوع تامین اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اقتصاد ایران و نیز کارگران و کارفرمایان است و درواقع با حل مسئله تامین اجتماعی نسل آینده کار را از مشکلات نجات داده‌ایم و برای همین یکی از سرفصل‌های همکاری مشترک، تامین اجتماعی است.

اتاق ایران و مجمع عالی نمایندگان کارگران می‌توانند چند کار مشترک انجام دهند و یکی از این کارها، آموزش نیروی کار، مالیات و تامین اجتماعی است. نتیجه این کار مشترک، رسیدن به فهم مشترکی از اقتصاد ملی، تولیدرقابت‌پذیر و نیروی انسانی باکیفیت و ماهر است.

به‌گفته رئیس اتاق ایران در مسیر همکاری اتاق ایران، تشکل کارگری و کارفرمایی باهمدیگر، می‌توان از ظرفیت نهادهای بین‌المللی مثل سازمان بین المللی کار ILO استفاده کرد.

تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هیچ تقابلی با هم ندارند. رونق و رشد تولید ملی مطالبه ممتاز تشکل‌های کارگری است. اگر چرخ تولید بچرخد، منافع هر دو گروه تامین می‎شود و باید به این مسیر کمک کرد.

برای تسهیل این همکاری می توان راه های زیادی را در پیش گرفت؛ فی المثل کارگروه مشترک تشکل‌های کارگری و اتاق ایران و تشکل‌های کارفرمایی تشکیل شود تا موضوعات مختلفی در آن کارگروه به صورت مشترک توسط تشکل‌های کارگری و کارفرمایی پیگیری و سلسله نشست‌های این کارگروه به صورت ماهیانه برگزار شود.

مسائل مهم دیگری نیز مانند دوجانبه‌گرایی، دلایل تورم اقتصادی، توجه به مطالبات کارگری، بهره‌وری نیروی کار، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، توجه به بیمه بیکاری، دستمزد، ضرورت احیای شورای عالی تامین اجتماعی و روابط کار و تامین اجتماعی هم باید مورد توجه باشند و همواره مهم تلقی شوند.

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992