پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=53213

ثروت حد دارد!

اگرثروت، نتیجه قطعی کار سخت و فعالیت اقتصادی بود هر زنی در آفریقا میلیونر می شد. ادعاهایی که آن یک درصد افراد بسیار ثروتمند برای خودشان دارند -اینکه دارای هوش یا خلاقیت منحصربه فردی اند و یا ذاتاً افراد مصممی هستند- این ها نمونه هایی از استدلالهای غلط ناشی از نگرشهای این افراد به کسب ثروت است به این معنا؛ برای نتایجی که سود محاسبه نه مسئولیت آن را بر عهده نداشتید به خود نبالید. بسیاری از کسانی که امروز ثروتمند هستند به این دليل ثروتمندند که توانسته اند مشاغل خاصی تصاحب کنند چندانی با استعداد و هوش ندارد و بیشتر ناشی از استثمار بی رحمانه دیگران و محل تولد که کاملا اتفاقی هم هست می باشد، زیرا چنین مشاغلی به صورتی نامتوازن توسط افرادی که در مکان های خاص در طبقات خاصی متولد شده اند تصاحب میشود.

یافته های روان شناس دانیل کانمن برنده جایزه نوبل اقتصاد، اعتقاداتی که افراد از نظر مالی موفق درباره خودشان دارند را ویران میکند. او دریافت که موفقیت ظاهری آنها یک توهم شناختی است به عنوان مثال او موفقیت هایی که ۲ مشاور مالی در طول هشت سال کسب کرده بودند را مورد مطالعه قرارداد و دریافت که ثبات عملکرد آنها صفر است. نتایج بیشتر شبیه آنچه شما از یک مسابقه پرتاب طاس انتظار دارید بود، نه یک بازی نیازمند مهارت کسانی که بیشترین میزان سود محاسبه نشده را دریافت کردند فقط و فقط افرادی خوش شانس بودند.

چنین نتایجی به دفعات تکرار شده است. نتایجی که نشان می دهند؛ کارگزاران بورس و مدیران سرمایه در سراسر وال استریت دستمزد هنگفت خود را به دلیل عملکردی در حد شامپانزه ای که یک سکه ای پرتاب می کند، دریافت میکنند. وقتی کانمن سعی کرد این موضوع را مطرح وسط افرادی که نماید کسی به او توجهی نشان نداد توهم مهارت … متولد شده اند عمیقاً در فرهنگ آنها ریشه دوانده است.

ما در کسوت بقیه مردم، توسط دولت ها و افراد ثروتمند به مصاحبه متملقانه دعوت می شویم تا از افسانه انتخابی بودن آن ها که از استعدادهای فرا انسانی هستند حمایت می کنیم. افراد بسیار ثروتمند اغلب به عنوان خالق ثروت توصیف می شوند.اما آنها به ثروت های طبیعی زمین آسیب می زنندو زحمت کارگران شان را می ربایند و مردم و کره زمین را گرفتار فقر می کنند.

آن ها را ما را تقریبا ورشکسته کرده اند.ثروت آفرینان اساطیر نئولیبرال یکی از بهترین نابود کنندگان ثروت هستند که جهان تا به حال دیده است.

براکومیلانوویک درکتاب داشته ها و نداشته ها سعی می کند ثروتمندترین فردی که تا به حال روی کره زمین   زندگی می کند. برای شروع ار مارکوس کراسوس؛ ژنرال رو شروع می کنیم. او ثروت را براساس تعداد نیرو های کاری که یک مرد ثروتمند میتواند بخرد اندازه می گیرد به نظر می رسد. ثروتمندترین مردی که ۲۰۰۰ سال گذشته زندگی کرده، امروز زنده است.

تا همین اواخر، باورهای اشتباه روسا تمام ذهن ما را درگیر کرده بود.دستیاران آن ها دردانشگاه، رسانه ها، اندیشکده ها و دولت زیر بنای وسیعی از اقتصاد بی ارزش وچاپلوسی ایجاد کردند تا مصادره اموال دیگران را توجیه کند.آن قدر غرق در این مزخرفات شدیم که به ندرت درستی آن را به چالش کشیدیم . این مسئله اکنون درحال تغییر است.

 

فاطمه بیرامی

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992