پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین خودروهای کره‌ای در ایران، از کیا سراتو تا هیوندای سانتافه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، در این مطلب قصد داریم بهترین خودروهای کره‌ای که هم‌اکنون می‌توان در نمونه‌های دست‌دوم خرید را معرفی کنیم اما سراغ مدل‌های قدیمی‌تر که ممکن است صدها کیلومتر کارکرده باشند نمی‌رویم.

 

زمانی که واردات خودرو به کشورمان آزاد بود و قیمت دلار سر به فلک نکشیده بود، خودروهای کره‌ای به لطف طراحی جذاب، کیفیت مناسب، آپشن‌های فراوان و البته نبود رقبای اروپایی و آمریکایی، بین خریداران ایرانی بسیار محبوب شدند. به همین دلیل، انواع مختلف خودروهای کره‌ای از هاچ‌بک‌های کوچک گرفته تا شاسی‌بلندهای بزرگی به‌صورت وارداتی راهی بازار شدند و حتی شرکت‌های سایپا و کرمان خودرو اقدام به مونتاژ برخی مدل‌های کره‌ای کردند. بعداً اما با ممنوعیت واردات خودرو و سخت‌تر شدن تحریم‌ها، پای کره‌ای‌ها از بازار کشورمان بریده شد ولی بااین‌وجود، به دلیل خوش‌نامی این خودروها در بازار ایران، خیلی‌ها حتی هنوز هم خرید یک مدل کره‌ای کارکرده را به خودروهای صفرکیلومتر چینی یا داخلی ترجیح می‌دهند. به همین دلیل، در ادامه به معرفی بهترین خودروهای کره‌ای بازار ایران خواهیم پرداخت.

هیوندای اکسنت
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۲۲ اسب بخار
گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر

هیوندای اکسنت برای مدت کوتاهی در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ توسط کرمان خودرو مونتاژ می‌شد. این خودرو نسل چهارم اکسنت بود که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. اکسنت به لطف ابعاد جمع‌وجور و آپشن‌های مناسبی همچون دوربین دید عقب، کروز کنترل، شش ایربگ و…، برای کسانی که به دنبال خودرویی بیشتر برای مصارف شهری هستند گزینه‌ای عالی خواهد بود. این ماشین همچنین از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی کم‌استهلاک و کم‌مصرف استفاده می‌کند که ۱۲۲ اسب بخار قدرت دارد.

هیوندای النترا
پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۴۸ اسب بخار
گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر

یکی از محبوب‌ترین محصولات هیوندای در بازار کشورمان سدان الانترا بود. از مدل‌های قدیمی دهه ۹۰ این خودرو و همین‌طور نسل سوم آن که با نام آوانته توسط کرمان خودرو مونتاژ می‌شد که بگذریم، به محبوب‌ترین الانترای بازار ایران یعنی نسل پنجم وارداتی می‌رسیم. البته نسل ششم این خودرو هم به کشورمان آمد اما ممنوعیت واردات اجازهٔ حضور پررنگ آن و ادامهٔ موفقیت نسل قبلی را نداد. نسل پنجم الانترا که در بازارهای جهانی هم توانست این نام را بیش‌ازپیش مطرح کند و رقبای ژاپنی را به چالش بکشد، در ایران با یک موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی عرضه شد که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین الانترا از آپشن‌های فراوانی هم بهره می‌برد.

کیا سراتو
پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۵۹ اسب بخار
گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر

سراتو هم مثل الانترا خودروی خوش‌نام و باسابقه‌ای در بازار کشورمان محسوب می‌شود. پس از اینکه نسل اول این خودرو به‌صورت وارداتی راهی بازار شد و خیلی جدی گرفته نشد، نسل دوم آن را سایپا روی خط تولید برد و تقریباً به‌طور هم‌زمان، نسل سوم به‌صورت وارداتی عرضه شد. این نسل در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و در سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که هردو نسخهٔ آن در کشورمان عرضه شدند. سراتو وارداتی به پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که با ۱۵۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن متر گشتاور، از الانترا قوی‌تر بوده و به همین دلیل نسبت به پسرعموی خود خودروی چابک‌تری است.

 

هیوندای سوناتا
پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۷۷ اسب بخار
گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر

هیوندای سوناتا در سه نسل مختلف شامل نسل‌های پنجم، ششم و هفتم در کشورمان حضور پررنگی داشت اما دراین‌بین، نسل ششم که با کد YF شناخته می‌شد به دلیل طراحی چشمگیر بیشتر موردتوجه قرار گرفت. هیوندای در این نسل، سوناتا را کاملاً متحول کرد تا از ظاهر ساده و سنتی نسل قبلی فاصله بگیرد. این خودرو در بازار کشورمان صرفاً با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه شد که ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند سوناتا YF تا حدودی سواری خشکی دارد اما در عوض از طراحی جذاب و کشش خوب پیشرانه بهره می‌برد. اگر به مصرف سوخت اهمیت می‌دهید نیز می‌توانید سراغ نسل بعدی بروید که در نسخهٔ هیبریدی هم به کشورمان آمد.

هیوندای توسان
پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۸.۳ لیتر

پس از موفقیت نسل اول هیوندای توسان در بازار ایران، نسل‌های دوم و سوم هم وارد شدند. مصرف سوخت مناسب، طراحی بیرونی زیبا و امکانات زیاد، توسان را به یکی از کراس‌اوورهای خوب کره‌ای بازار کشور تبدیل کرده‌اند. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی راهی بازار کشورمان شد که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه که استهلاک و خرابی پایینی دارد، در کنار گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک، دردسر کمتر و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به پیشرانه‌های توربوشارژ کراس‌اوورهای چینی بازار دارد.

کیا اسپورتیج
پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۷۷ اسب بخار
گشتاور ۲۲۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۹.۶ لیتر

اسپرتیج را باید پسرعموی توسان دانست. این خودرو هم مثل کراس‌اوور کامپکت هیوندای طی سه نسل در بازار کشورمان عرضه شد و خصوصاً در نسل دوم مورد استقبال خریداران قرار گرفت. نسل دوم اسپرتیج به دلیل طراحی مدرن و تازه، خیلی زود موردتوجه خریداران ایرانی قرار گرفت و بیش از نسل‌های قبلی و بعدی خود در بازار ایران فروخت. این خودرو پلت‌فرم یکسانی با نسل دوم هیوندای توسان دارد اما سواری نسبتاً اسپرت و قابلیت‌های دینامیکی بهتری را ارائه می‌کند. نسل سوم اسپرتیج همچنین در بازار کشورمان با پیشرانه قدرتمند ۲.۴ لیتری ارائه شد که ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور دارد.

هیوندای سانتافه
پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۸۸ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۱۱.۱ لیتر

یکی دیگر از خودروهای کره‌ای نام‌آشنای بازار کشورمان هیوندای سانتافه است که با نسل دوم خود حسابی بین ایرانیان شهرت یافت. سپس نسل سوم نیز به لطف طراحی جذاب، کابین جادار، کیفیت فنی خوب و آپشن‌های کامل توانست راه موفق قبل را ادامه دهد. البته به دلیل قانون محدودیت حجم موتور، سانتافه فقط با پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی به بازار کشورمان آمد که قدرت آن برای اندازهٔ بزرگ و وزن خودرو کافی به نظر نمی‌رسید اما در نسخهٔ فیس‌لیفت با ارائهٔ پیشرانهٔ GDI یا تزریق مستقیم سوخت، با ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور، این ضعف اندکی جبران شد هرچند که سیستم GDI هم با توجه به کیفیت پایین بنزین ایران می‌تواند دردسرهایی به دنبال داشته باشد.

هیوندای i20
پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۸۸ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۱۱.۱ لیتر

پس از اینکه در ابتدای دههٔ ۹۰ نسل اول هیوندای i20 به‌صورت وارداتی در ایران عرضه شد، در سال ۱۳۹۵ کرمان خودرو مونتاژ نسل دوم آن را آغاز کرد. این خودرو به لطف کیفیت ساخت بالا، فرمان پذیری خوب، کابین جادار و استهلاک پایین و مصرف سوخت مناسب، هنوز هم می‌تواند در بازار خودروهای دست‌دوم گزینهٔ مناسبی باشد. البته از i20 نباید انتظار رانندگی هیجان‌انگیزی را داشته باشید زیرا پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی آن تنها ۹۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور دارد ولی در عوض با مصرف سوخت تنها ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر و استهلاک پایین این کمبود قدرت را جبران می‌کند.

 

نوشته بهترین خودروهای کره‌ای در ایران، از کیا سراتو تا هیوندای سانتافه اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992