پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه هزینه جانبی خودرو در ایران و اروپا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک،به نظر شما هزینه جانبی خودرودر ایران بیشتر است و یا اروپا؟ برای اطلاع از هزینه‌های خودرو در ایران و اروپا تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید.

 

مقایسه هزینه جانبی خودرو در ایران و اروپا

یکی از دغدغه‌‌‌های افراد برای مهاجرت به کشورهای اروپایی، میزان هزینه و مخارج روزمره زندگی است. اگر درآمد شما با مخارج شما سازگار نباشد، علاوه بر غم غربت و تنهایی، درد بی‌پولی و هزینه‌های بالای زندگی نیز به شما فشار می‌آورد. یکی از هزینه‌‌هایی که بسیار مورد توجه ایرانیان ساکن اروپا قرار می‌گیرد، اختلاف فاحش مابین هزینه‌های جانبی خودرو در ایران و اروپا است. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی و مقایسه هزینه‌ی خرید خودرو، تعمیر خودرو، سوخت، اجاره ماشین، بیمه و گرفتن گواهینامه در ایران و کشورهای اروپایی پرداخته‌ایم. تا پایان همراه خودرو بانک باشید و تجربیات خود را از هزینه‌های زندگی در اروپا با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

خرید یک خودروی باکیفیت اما ارزان در اروپا

یکی از جذابیت‌های زندگی در کشورهای اروپایی، رانندگی با خودروهای باکیفیت و جذاب در جاده‌های صاف و سرسبز اروپا است. آیا خرید یک مدل ماشین مشخص در ایران برای شما گران‌تر تمام می‌شود و یا در اروپا؟ برای مقایسه خودرو و هزینه خریداری آن در ایران و کشورهای اروپایی باید میزان درآمد و مدت زمانی که طول می‌کشد تا شما بتوانید خودرو را در هر ۲ کشور بخرید، با یکدیگر مقایسه کنیم.

به گزارش TBE مردم کشورهای اروپایی با درآمد ۶ ماه خود می‌توانند یک خودروی فولکس‌واگن خریداری کنند؛ اما در ایران به دیل تفاوت فاحش قیمت و ارزش واقعی خودرو با قیمت عرضه شده در بازار اگر بخواهیم با حقوق مشخص شده توسط وزارت کار یک خودروی سطح پایین ملی بخریم، حدودا ۲٫۵ سال تمام عایدی خود را بدون اینکه مبلغی از آن خرج کنیم، پس‌‌انداز کنیم تا بتوانیم یک خودروی داخلی سطح پایین مثل پراید بخریم، البته این قضیه زمانی صادق است که به دلیل تورم، خودروی مورد نظر گران نشود.

 

 

 

گارانتی ایرانی و اروپایی شامل چه مواردی می‌شود؟

حتما شما هم با گارانتی‌های عجیب و غریبی که در ایران رایج هستند مواجه شده‌اید؛ تقریبا هر مشکلی برای دستگاهی که شما خریداری کرده‌اید پیش بیاید، شامل گارانتی نمی‌شود؛ اما معنی گارانتی در کشورهای اروپایی متفاوت است. در کشورهای اروپایی خودروها تا چند سال و یا چند هزار کیلومتر شامل گارانتی می‌شوند.

تا زمانی که خودروی شما شامل گارنتی است، اقلام مصرفی خودرو را با قیمت کمتر تهیه می‌کنید و ارائه خدمات به خودروی شما کاملا رایگان است؛ اما در ایران گارانتی شامل خرید اقلام مصرفی نمی‌شود؛ به طور مثال در کشور آلمان اگر خودرویی دچار نقص فنی شود، شرکت خودروساز به‌صورت رایگان با جرثقیل خودروی شما را به تعمیرگاه می‌برد، تعمیر می‌کند و درب منزل به شما تحویل می‌دهند و برای جبران خسارت شما خدماتی مثل روغن، فیلتر و سایر اقلام مصرفی را رایگان تعویض می‌‍کنند. شرکت دايملر کراسلر آلمان خودروهای خود را تا ۲ سال گارانتی کامل می‌کند؛ چون خرابی پیشرانه خودروهایش را غیرممکن می‌داند. کدام یک از شرکت‌های ایرانی چنین خدماتی ارائه می‌دهند؟

 

 

 

هزینه تعمیر خودرو در ایران گران‌تر است یا اروپا؟

اگر بخواهیم درآمد مکانیک‌های ایرانی و اروپایی را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید رفتار رانندگان با خودروهایشان را ملاک قرار دهیم. برخی از کشورها مثل ایران، رانندگان تا زمانی که خودرو با مشکل جدی مواجه نشود، به تعمیرگاه مراجعه نمی‌کنند، اما در برخی کشورهای دیگر مثل استرالیا و آلمان، مالکان خودرو در بازه‌های زمانی مشخص خودروشان را برای بازدید به مکانیکی می‌برند. از طرف دیگر دستمزد مکانیک در کشورهایی مثل آلمان که برترین شرکت‌های خودروسازی جهان در آنجا واقع شده است، بسیار بالا است، گفته شده است که درآمد یک مکانیک ماهر در کشورهای اروپایی حدودا ماهی ۵ هزار دلار است که کفاف مخارج زندگی و تفریحات آن‌ها را می‌دهد و درآمد متوسط ماهانه یک مکانیک در ایران حدودا ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است که بسته به تخصص و جمعیت شهر این مقدار تغییر می‌کند.

 

 

 

پرداخت هزینه سوخت به ریال یا دلار؟

خودروها را می‌توانیم به کم‌مصرف و پرمصرف، از نظر میزان مصرف سوخت، تقسیم‌بندی کنیم به طور مثال بهترین ماشین بعد از پراید، از نظر کم‌مصرف بودن، خودروی تیبا است که بابت هزینه‌ی سوخت خیلی شما را به خرج نمی‌اندازند؛ اما برخی خودروهای دیگر مثل جیپ مصرف سوخت زیادی دارند و بخش زیادی از درآمد شما بابت تامین سوخت خودرو، مصرف می‌شود. اگر بنزین را به جای لیتری ۳۰۰۰ تومان، ۳۰٫۰۰۰ تومان می‌خریدید باز هم رفت‌وآمد با خودروی شخصی به صرفه بود؟ قیمت سوخت در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار کم است؛ نکته حائز اهمیت در مقایسه قیمت سوخت در کشورهای مختلف، در نظر گرفتن میزان درآمد افراد است؛ در کشوری که مردم با درآمد بالا دریافت می‌کنند، هزینه سوخت بیشتری پرداخت می‌کنند.

 

 

مقایسه هزینه بیمه ماشین در ایران و اروپا

یکی از مهم‌ترین مسائلی که رانندگان خودرو به‌هیچ‌وجه نباید از آن غافل شوند، بیمه شخص ثالث است. هزینه بیمه شخص ثالث به فاکتورهایی مثل تعداد سیلندر، میزان پوشش خسارات مالی و جانی، نوع کاربری، سن خودرو و درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه قبلی بستگی دارد. یعنی هرچه خودروی شما مدل بالاتر و یا قدیمی‌تر باشد، باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید؛ به طور مثال اسامی خودروهای یورو ۵ در ایران معمولا در لیست پرداخت حق بیمه بیشتر هستند.

در کشورهای اروپایی بعد از آمریکای شمالی، بیشترین حق بیمه دریافت می‌شود؛ البته شایان‌ذکر است که در پوشش‌های بیمه اروپایی اگر خودرویی آسیب شدید ببیند، شرکت بیمه‌گذار خودروی آسیب‌دیده را با یک خودروی صفر تعویض می‌‌کند.

 

 

 

 

رانندگی بدون گواهینامه معتبر ممنوع

اولین قدم برای اینکه بتوانید در یک کشور رانندگی کنید، داشتن گواهینامه مورد قبول آن کشور است. شما به اعتبار گواهینامه ایرانی نمی‌توانید در کشورهای اروپایی رانندگی کنید، بلکه باید گواهینامه اروپایی که در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر است را اخذ کنید. به دلیل پایبندی شدید به قوانین، گرفتن گواهینامه رانندگی در اروپا سخت‌تر از ایران است؛ اما گرفتن گواهی‌‌نامه در اروپا ارزان‌‌تر از گرفتن گواهینامه در ایران تمام می‎‌شود.

 

 

ماشین نخر، اجاره‌اش کن

در اروپا اگر شرایط خرید خودرو را ندارید، می‌توانید یک خودرو اجاره کنید و در جاده‌های سرسبز اروپا رانندگی کنید و به مسافرت بروید. اگر خودروی خود را از مراکز اصلی اجاره خودرو، کرایه کنید، نیاز به پرداخت حق بیمه نیست؛ ولی اگر خودروی خود را از فرودگاه اجاره کنید، باید ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ اجاره را به‌عنوان حق بیمه بپردازید. بابت اجاره یک روز خودرو در کشورهای اروپایی مبلغی به‌اندازه ۳۰ تا ۷۰ یورو هزینه می‌پردازید. اجاره خودرو در اروپا هزینه‌های جانبی دیگری را نیز به همراه دارد؛ مثلاً اگر خودروی اتومات اجاره کنید، ۵۰ درصد بیشتر از خودروهای معمولی باید پرداخت کنید.

اگر در ایران قصد اجاره خودروی داخلی که لقب زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد را داشته باشید، باید روزانه مبلغی از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان به بالا بسته به مدل خودرو پرداخت کنید.

 

 

 

 

رانندگی در ایران پرهزینه‌تر است یا در اروپا

اگر قصد رانندگی داشته باشید، باید هزینه‌هایی مثل گرفتن گواهینامه، خرید و یا اجاره خودرو، بیمه، تعمیر و نگهداری، سوخت و جریمه را نیز به جان بخرید. میزان این هزینه‌ها در کشورهای مختلف، متفاوت است. به طور مثال هزینه خرید خودرو و گرفتن گواهینامه در اروپا بسیار ارزان‌تر از ایران است و در مقابل، هزینه بیمه و سوخت در ایران بسیار ارزان‌تر از کشورهای روپایی است.

نوشته مقایسه هزینه جانبی خودرو در ایران و اروپا اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992