پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44695

بيژن نوروزمقدم، رئيس اتحاديه نانوايان تهران:
تخلف ۲۰ هزار نانوايي ممکن نيست/ هنوز تراکنش متعارف را براي ما تعريف نکرده اند!

رئيس اتحاديه نانوايان تهران با انتقاد از کاهش سهميه آرد نانوايان گفت: ما در کل کشور ۸۰ هزار نانوايي داريم و وقتي مي‌گويند ۲۵ درصد نانوايان دچار کسر سهميه آرد شده‌اند يعني ۲۰ هزار نانوايي متخلف داريم که اين ممکن نيست چرا که در يک صنف نهايتا ۴ تا ۵ درصد تخلف اتفاق مي‌افتد.

بيژن نوروزمقدم، رئيس اتحاديه نانوايان تهران گفت: اين کار بدون هيچ مبنايي انجام شده است يعني بدون اينکه هيچ دستورالعملي براي اجراي اين طرح به اتحاديه و نانوايان بدهند اين کار انجام شده و ما هنوز علت دقيق آن را نمي دانيم.

وي ادامه داد: تنها پاسخي که به نانوايان داده اند اين است که تراکنش هاي نامعتارف داشته اند اين در حالي است که هنوز تراکنش متعارف را براي ما تعريف نکرده اند!

نوروزمقدم افزود: ما در کل کشور ۸۰ هزار نانوايي داريم و وقتي ميگويند ۲۵ درصد نانوايان دچار کسر سهميه آرد شده اند يعني ۲۰ هزار نانوايي متخلف داريم که اين ممکن نيست؛ چرا که در يک صنف نهايتا ۴ تا ۵ درصد تخلف اتفاق مي افتد.

رئيس اتحاديه نانوايان ادامه داد: اين آمار واقعي نيست و به دليل ناآگاهي نانوايان اتفاق افتاده است.

نوروزمقدم با تاکيد بر اينکه طرح هوشمندسازي يارانه آرد و نان را نبايد فقط محدود به داده هاي دستگاه هاي کارتخوان کرد، بيان کرد: ممکن است به دلايل مختلف داده هاي دستگاه هاي کارتخوان کم و زياد شود و در حالي که نانوا کار خود را انجام داده است متخلف شناخته شود و جريمه شود، براي مثال امروز يکي از نانوايان شاکي بود که روزانه ۷۰۰ عدد نان براي بيمارستان طبخ کرده و نامه بيمارستان را هم داشت، اما چون مسئول بيمارستان حاضر نشده بود به نانوايي برود و از کارت بانکي خودش استفاده کند اين باعث کاهش سهميه او شده است و به جاي ۱۰۰ کيسه آرد، ۷۸ کيسه به او داده اند.

رئيس اتحاديه نانوايان با انتقاد از نحوه اجراي طرح هوشمندسازي يارانه نان و آرد گفت: نانوايان را وادار کردند که در طرح هوشمندسازي يارانه آرد و نان شرکت کنند اما الان حاضر نيستند هيچ دستورالعملي به آنها بدهند که طبق آن عمل کنند و همانطور که اشاره کردم نانوايان زيادي هستند که هنوز معناي تراکنش متعارف را نمي دانند.

نوروزمقدم با بيان اينکه پس از اجراي طرح بايد ابتدا نانوايان تفهيم مي شدند و بعد اگر درست عمل نميکردند جريمه مي شدند، تاکيد کرد: اگر اطلاعرساني دقيق کنند و دستورالعمل دقيق را به نانوا بدهند و نانوا وظيفه خودش را بداند ديگر مشکلي پيش نمي آيد اما الان از ناآگاهي نانوا استفاده کرده اند و به اسم تراکنش غيرمتعارف، سهميه ها را کم کرده اند.

نانوايان راهي جز تخلف ندارند

نوروزمقدم در ادامه با انتقاد از ثابت ماندن نرخ نان گفت: ما چند سال است خواستار تغيير نرخ نان هستيم اما همچنان فقط به ما وعده ميدهند اين در حالي است که طبق اعلام بانک مرکزي، تورم در سال هاي ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بين ۴۵ تا ۴۶ درصد بوده و در واقعيت، تورمي که ما تجربه مي کنيم حتي بيشتر از آمار اعلامي است.

رئيس اتحاديه نانوايان ادامه داد: به جز تورم، حقوق کارگر ما در اين ۳ سال بيش از ۱۰۰ درصد افزايش يافته است يعني سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد، ۱۴۰۱ حدود ۵۱ درصد و امسال هم ۲۷ درصد که در مجموع نزديک به ۱۰۰ درصد است. افزون بر آن خمير مايه ۵۰۰ هزار توماني در بازار آزاد به يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان رسيده يا قيمت تخممرغ ۳۰۰ توماني که غذاي کارگر است به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است يا تن ماهي که ۵ هزار تومان بود را ما ۵۰ هزار تومان مي خريم تا خوراک حداقلي به کارگرهايمان بدهيم.

نانوايان در حالي خواستار افزايش نرخ نان هستند که دولت تاکيد کرده است امسال اجازه افزايش قيمت نان را نخواهد داد.

نوروزمقدم در اين باره گفت: ادامه راه با اين شرايط اصلا ممکن نيست و اگر قرار نيست نان گران شود ما مشکلي نداريم اما دولت حمايت هاي خود از نانوايان را بيشتر کند و تورم را پوشش دهد چون در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد هزينه هاي طبخ نان از جيب نانوا مي رود و آن ۱۰ درصدي که دولت حمايت مي کند بابت آرد است.

رئيس اتحاديه نانوايان گفت: کار طوري گره خورده است که با کمک هزينه هاي ۱۵ درصد و ۳۰ درصد و حتي ۵۰ درصد مشکلات نانوايان حل نمي شود؛ بلکه مشکل بايد اساسي حل شود تا نانوا هم در مسير درست قرار بگيرد و دچار تخطي و تخلف نشود و بتواند نان مردم را درست تامين کند و از آن طرف هم بتواند درآمد مکفي داشته باشد.

نوروزمقدم افزود: اما اگر مشکلات نانوايان حل نشود به جز ورشکستگي نانوايان، انتظار مي رود نارضايتي مردم هم بيشتر شود چون با اين تورم و گراني هزينه ها و با توجه به ثابت ماندن نرخ نان، نانوا براي اينکه بتواند هم نان مردم را تامين کند و هم هزينه هاي مغازه خودش هم در بيايد راهي به جز اينکه تخلف کند، ندارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992