پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=40101

علي توسطي، رئيس اتاق اصناف تهران:
دستگاه‌ها، هم‌گرايي لازم را براي شناسايي کالاي قاچاق ندارند

رئيس اتاق اصناف تهران با اشاره به واردات قاچاق کالا‌هاي لوکس و آن‌هايي که مشابه داخلي دارند، از عدم هم‌گرايي و هم‌ افزايي دستگاه‌ هاي مختلف کشور براي شناسايي و مبارزه با کالاي قاچاق انتقاد کرد.

علي توسطي، رئيس اتاق اصناف تهران در خصوص ورود و مبارزه با کالاي قاچاق اظهار کرد: کشور ما بدون تعارف مديريت سختي از لحاظ کشف کالاي قاچاق دارد. زماني که يک کشور بين ۱۵ کشور احاطه شده که از هر طرف احتمال ورود کالاي قاچاق وجود دارد، اين مسائل بايد در مبداء کنترل شود. در حال حاضر اين توانايي وجود ندارد که با اين گستردگي، غير از مبداء قاچاق را کنترل کرد.
وي افزود: اکنون همه نهادهاي نظارتي در حوزه مبارزه با قاچاق در بخش خرده فروشي و فروشگاه ها تمرکز دارند. يعني يک کالاي قاچاق ۲ هزار کيلومتر در کشور حمل مي شود و از همه مبادي و گلوگاه ها ميگذرد و به تهران که مي رسد در انبارها هم وجود دارد، وقتي وارد فروشگاه ها شد، تازه به عنوان مبارزه با کالاي قاچاق، با فروشگاه برخورد مي کنند.

توسطي با انتقاد جدي از واردات کالاي قاچاق غيرضروري، تصريح کرد: واردات قاچاق برخي کالاهايي که توليد داخل آنها را داريم، باعث مي شود ارز کشور هدر رود. اين اتفاق صرفاً به خاطر ذهنيت و فرهنگ بد استفاده از کالاهاي خارجي، رخ مي دهد. کالاهايي مانند، پوشاک، کفش و پارچه که در داخل کشور توليدات خوبي داريم، از جمله اينها هستند. همچنين واردات برخي کالاهاي لوکس در اين شرايط تحريمي، روي نرخ ارز اثرگذار است و اين تلاطم هاي نرخ ارز را ديديم که تا چه ميزان بر اقتصاد کشور و رضايت مندي مردم تاثيرگذار است.
رئيس اتاق اصناف تهران افزود: برخي از کالاها هم به دليل اين که کشور تحريم است و آن کالا در داخل وجود ندارد و يک ماده يا وسيله حياتي محسوب مي شود، ناگزير هستيم به صورت قاچاق وارد کنيم .مسئولان امر بايد توجه داشته باشند که نبايد اين کالا در زمره کالاهاي قاچاق قرار بگيرد.
توسطي اضافه کرد: هم گرايي و هم افزايي بين مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت و همچنين بخش خصوصي وجود ندارد که مشخص کنيم چه کالايي واقعا کالاي قاچاق محسوب شده و چه کالايي قاچاق نيست.

آرمان داشتن تفکر سيستمي در بين مديران
وي در پايان گفت: شايد آرماني باشد که بگوييم بايد همه کساني که مي خواهند در کشور کار مديريتي کنند، الزاما بايد دوره تفکر سيستمي ببينند تا متوجه شوند هر حرکتي که انجام ميدهند، روي پهنه اقتصاد تاثيرگذار است. تاوان هر حرکت اشتباه ما را گروه ها و لايحه هاي مختلف مي دهند و نفع اقدامات درست، به کشور و هم وطنان مي رسد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992