پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28281

مرگ‌، تولدی دوباره

افراد مادّى معتقد هستند که جهان هستى به آنچه ما مى‌بینیم محدود می‌شود؛ بر اساس این اعتقاد قوانین طبیعت یک سلسله قوانین جبرى است که بدون هیچ‌گونه نقشه و برنامه‌اى پدیدآورنده این جهان است.

بر اساس آیات قرآن‌کریم، غیب و شهود دو نقطه مقابل یکدیگرند، عالم شهود، عالم محسوسات و جهان غیب، ماوراء حس است زیرا «غیب» در اصل، به معنى چیزى است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشیده است به آن غیب گفته مى‌شود.

در قرآن کریم آمده است؛ «عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیم؛ خداوندى که به غیب و شهود، پنهان و آشکار دانا است و او است خداوند بخشنده و رحیم».

ایمان به غیب، مؤمنان را از غیر آن‌ها جدا مى‌کند و به همین دلیل، نخستین ویژگى پرهیزکاران ایمان به غیب ذکر شده است.

مرگ به معناى فنا و نابودى نیست، بلکه یکى از مراحل تکاملى انسان و دریچه‌اى است به جهان وسیع‌تر و پهناورتر.

همه انسان‌ها علاقه‌مند هستند تا بدانند هنگام و پس از مرگ چه اتفاقی برای انسان می‌افتد بسیاری از انسان‌ها تجربیات نزدیک به مرگ خود را به اشتراک گذاشتند و بسیاری از پژوهشگران این موضوعات را بررسی کردند.

پژوهشگران دریافتند که هنگام مرگ تمام صحنه‌های زندگی از مقابل چشمان ما می‌گذرد گروهی از دانشمندان امواج مغزی بیمار ۸۰ ساله را بررسی کردند که این بیمار به یک‌باره دچار حمله قلبی شده بود که در اثر آن امواجی توسط مغز به ثبت رسید.

محققان دریافتند که ۳۰ ثانیه قبل و پس از مغز الگویی را نشان می‌دهد که از این الگوها تنها موقع خواب دیدن و یادآوری خاطرات ثبت می‌شود و این گواه بر این است که هنگام مرگ خاطرات مرور می‌شوند.

دکتر اجمل زیمار، یکی از پژوهشگران این بررسی پاسخ این پرسش آیا در لحظات آخر افراد دوست داشتنی و خاطره‌های شیرین دوباره از مقابل چشمانم عبور می کند؟ می‌گوید که پاسخ به این پرسش غیرممکن است؛ اگر با دید فلسفی بنگریم در صورتی که مغز بتواند در بازگشت به گذشته خاطرات را مرور کند به احتمال زیاد خاطره فیلم‌های خوب را انتخاب خواهد کرد اما آنچه در افراد مختلف به یاد ماندنی است با هم فرق دارد.

این متخصص می‌گوید ۳۰ ثانیه پیش از این که قلب به مغز خون نفرستد امواج مغزی همان الگوی را نشان می‌داد که مادر تمرکز رویابینی یا به یاد آوردن خاطره‌ها داریم این امواج تا ۳۰ ثانیه پس از توقف ضربان قلب هم ادامه پیدا کرد که معمولاً در این لحظه مرگ‌رسمی بیمار اعلام می‌شود.

این پژوهش به ما نشان می‌دهد که زندگی در این دنیا با از کار افتادن قلب و مغز به پایان می‌رسد؛ دکتر زیمار می گوید من کار می‌کنم و به‌دنبال موارد مشابه دیگر هستم.

در سال ۲۰۱۳ پژوهشی روی موش‌ها انجام شد که ممکن است کمک کند در این پژوهش محققان آمریکایی امواج مغزی را در لحظه مرگ تا ۳۰ ثانیه پس از این که قلب موش‌ها از کار افتاد را ثبت کردند که مانند امواجی است دکتر زیمار ثبت کرده است. زیمار می‌گوید: من فکر می‌کنم تجربه‌های نزدیک مرگ تجربه‌های رازناک و معنوی است و یافته‌هایی مانند آنچه که پیدا کردیم لحظه‌ای است که دانشمندان آرزومند تجربه آن هستند.

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992