پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28287

زنان و مردان در چه ساعتی باید ورزش کنند؟

خانه روشن – بسیاری از افراد برای اینکه بدن سالمی داشته باشند ورزش می‌کنند و در این میان پیاده‌روی بیشتر مورد اقبال مردم است. حتما بارها مشاهده کردید که افراد صبح‌ها یا عصر و شب هنگام مسیری را در پارک و یا مکان‌هایی نظیر آن پیاده‌روی می‌کنند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ورزش کردن در چه زمانی مناسب است.

ورزش برای بدن مفید است اما بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته بهترین ساعات برای ورزش کردن طی شبانه‌روز در میان مردان و زنان متفاوت است، چون در برخی ساعات می‌توان بهترین نتیجه را از ورزش کردن به دست آورد.

بر اساس این پژوهش زنان در ورزش صبحگاهی و مردان هنگام عصر و شب چربی بیشتری می‌سوزانند.

البته به گفته پژوهشگران اطلاعات موجود در این زمینه بر اساس تحقیقات انجام گرفته بر روی مردان است.

تفاوت‌های هورمونی، ساعت‌های بیولوژیکی گوناگون و چرخه‌های خواب و بیداری در بین زنان و مردان متفاوت است برای همین این عوامل نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان چربی‌سوزی و ورزش کردن دارد.

این پژوهش طی ۱۲ هفته انجام شده که در آن ۳۰ مرد و ۲۶ زن ۲۵ تا ۵۵ سال که همگی سالم بودند مورد پژوهش قرار گرفتند؛ در این افراد اثر برنامه‌های گوناگون ورزشی نظیر حرکات کششی، دویدن، تمرین‌های استقامتی و تاب‌آوری مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پژوهش افراد به ۲ گروه تقسیم شدند که گروه نخست ساعت ۸:۳۰ صبح به‌مدت یک ساعت ورزش انجام دادند و گروه دیگر نیز بین ساعت ۱۸ تا ۲۰ ورزش پرداختند.

پژوهشگران میزان فشار خون، چربی بدن افراد، انعطاف‌پذیری، قدرت بدنی و توان ورزشی افراد مورد پژوهش را در ابتدا و پایان پژوهش مورد سنجش قرار دادند ‌و لازم‌ به ذکر است که بگوییم همه افراد شرکت کننده در این پژوهش برنامه غذایی خاص و یکسان داشتند.

فارغ از گروه‌بندی و زمان ورزش کردن، افراد شرکت‌کننده در این پژوهش پس از ۱۲هفته وضعیت بدنی سالم و مطلوبی داشتند.

دکتر پاول آرسریو، سرپرست این تحقیق و استاد بهداشت و فیزیو‌لوژی انسانی در کالج اسکد‌مور نیویورک است که می‌گوید: بهترین زمان برای ورزش هر زمانی است که بتوانید ورزش کنید و مناسب برنامه کار و زندگی شما باشد. اما زمان ایده‌آل ورزش در هر شبانه‌روز برای زنان و مردان یکسان نیست.

 

زنان صبح ورزش کنند یا شب؟

دکتر آرسریو ادامه می‌دهد: بر اساس پزوهش به‌دست آمده بهتر است زنان برای کاهش چربی دور کمر خود و فشار خون، صبح‌ها ورزش کنند.

چربی‌های شکمی در اطراف کبد قرار می‌گیرند که باعث بروز مشکل می‌شوند، برای همین کاهش چربی‌های دور کمر بسیار حائز اهمیت است.
آرسریو بیان می‌کند: زنان برای تقویت عضلات بخش فوقانی بدن باید میزان مصرف غذای خود را تنظیم کرده و عصرها و شب ورزش کنند.

بر اساس این پژوهش صورت گرفته اثر ورزش مردان در ساعات صبح و شب تقریباً یکسان بوده و تفاوت فاحشی ندارد.

آرسریو اشاره می‌کند: مردانی که به‌دنبال سلامت قلب، بهبود سوخت‌وساز بدن و حس و حال عمومی هستند بهتر است در ساعات شب ورزش کنند.

کاهش احتمال بیماری‌هایی نظیر چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته تنها با بهبود سوخت‌و‌ساز بدن ممکن است.

برای پژوهشگران هنوز جای سوال دارد که چرا زنان و مردان واکنش‌های متفاوتی در مقابل زمان ورزش کردن دارند برای همین پژوهشگران همچنان برای رسیدن به پاسخ این پرسش در حال پژوهش هستند.

ساعت زیستی و سازوکارهای درونی بدن در چربی‌سوزی نقش مهمی دارد؛ بر اساس پژوهش‌های انجام شده زنان به‌دلیل چربی شکمی بیشتر صبح‌ها چربی بیشتری می‌سوزانند.

این پژوهش روی افراد با وزن عادی انجام شده و بر روی افراد با وزن دارای اضافه وزن نیز قابل انجام است. به گفته دکتر آرسریو افراد چاق از این پژوهش بیشتر سود خواهند برد.

 

حسینی فلاح

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992