پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=55819

جنگ آمریکا و چین نزدیک است؟

واشنگتن تایمز در گزارشی مدعی شد، چین با اتخاذ اقداماتی نظیر اصلاحات نظامی و رزمایش‌ها، ذخیره کردن مواد غذایی و انتصاب فزاینده افراد نظامی و جاسوسی، «در حال آماده‌ شدن برای درگیری با ایالات متحده» است.

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی می‌نویسد، چین با اتخاذ اقداماتی نظیر اصلاحات نظامی و رزمایش‌ها، ذخیره کردن مواد غذایی و انتصاب فزاینده افراد نظامی و جاسوسی، «در حال آماده‌ شدن برای درگیری با ایالات متحده» است.

علی‌رغم آنچه منتقدان از گزارش‌هایی مبنی بر افزایش نشانه‌های خطر خبر می‌دهند، پنتاگون تاکید می‌کند که درگیری با چین نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب‌ناپذیر.

«مایک راجرز» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده جمهوری‌خواه از ایالت آلاباما می‌گوید: فرماندهان نظامی و مقامات اطلاعاتی ایالات متحده هشدار می‌دهند که نیروهای ارتش چین تا سال ۲۰۲۷ برای اقدامات نظامی آماده می‌شوند.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا ادعا می‌کند: ارتش چین در مورد حمله موفقیت‌آمیز به تایوان تردیدهایی دارد. با این حال، احتمالا خطرات وقوع یک درگیری در حال افزایش است.

روزنامه واشنگتن تایمز با استناد بر تجزیه و تحلیل منابع مربوطه و با اشاره به موضوع درگیری احتمالی چین با تایوان یا ایالات متحده می‌نویسد: درگیری با چین شاید قریب‌الوقوع نباشد اما شاخص‌ها بیانگر این مسئله هستند که نمی‌توان به طور محدود از جنگ پرهیز کرد. رزمایش‌ها و مانورهای نظامی چین در مقیاسی بالا در نزدیکی تایوان یک چراغ هشدار را روشن کرده است.

پرتاب «ماهواره نجومی» از استان «سیچوان» در جنوب‌غربی چین

روز سه‌شنبه چین «ماهواره نجومی» جدیدی را پرتاب کرد که از فراز جنوبی جزیره تایوان نیز گذشت. این اتفاق درحالی انجام شد که قرار است در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان برگزار شود.

«کارل شوستر» تحلیلگر دفاعی مستقل در هاوایی فهرستی از نشانه‌هایی را گردآوری کرده که نشان می‌دهد ارتش آزادی‌بخش خلق چین آماده یک درگیری می‌شود. این تحلیلگر چنین نشانه‌هایی را «خطرناک‌ترین نشانه‌ها برای وقوع جنگ» می‌خواند.

او هم‌چنین تاکید می‌کند انتصاب‌های اخیر چین نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان نظامی این کشور قصد دارند «چین را در جنگی قرار دهند که آمریکا و متحدانش را به چالش بکشد.»

رزمایش‌های نظامی گسترده در نزدیکی تایوان و درگیری فزاینده‌ چین با فیلیپین جز مواردی هستند که موجب شده درگیری آمریکا و چین شدت یابد.

در سال ۲۰۲۲ بود که با سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال گذشته میلادی هم دیدار رئیس‌جمهور تایوان با «کوین مک‌کارتی» رئیس برکنارشده مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

اقدامات نظامی چین در اطراف جزیره تایوان به نگرانی‌های غربی‌ها در خصوص «حملات مسلحانه» دامن زده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده در صورت وقوع جنگ، «سربازانی را برای دفاع از تایوان» اعزام خواهد کرد، در حالی‌که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین از آمریکا خواسته «به حاکمیت و تمامیت ارضی» کشورش احترام بگذارد.

شاید شمار اندکی از ناظران به اشتباه کشور چین را «ضعیف» تصور کنند اما گزارش رسانه‌های آمریکایی از جمله نشریه فارن پالسی، چین را به عنوان دومین اقتصاد جهان و بزرگترین شریک اقتصادی برای بیش از ۱۲۰ کشور جهان تلقی می‌کند و می‌نویسد: مهارت‌های نظامی چین به گونه‌ای افزایش یافته سوالی را در این خصوص برمی‌انگیزد که آیا کشوری مثل آمریکا می‌تواند در جنگی بر سر تایوان پیروز شود یا خیر. علاوه بر این، چین نقش حائز اهمیتی به عنوان میانجی میان عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی داشته و در عرصه‌های نظامی‌، اقتصادی و دیپلماتیک جایگاه برجسته‌ای پیدا کرده است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992