پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=55766

دوچرخه‌سواری تقریبا غیرممکن است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی مربوطه تهران، می‎گوید بحث دوچرخه از نظر فرهنگ‌سازی را قبول دارد؛ اما می‌پرسد: یک دوچرخه‌سوار کجا می‌تواند دوچرخه‌سواری کند؟

یکی از مشکلات اساسی اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی بحث تخصیص ارز است. به گفته رئیس این اتحادیه، اگر هوا گرم شده و افزایش تقاضا ایجاد شود، امکان اینکه کالا با افزایش قیمت مواجه شود وجود دارد. محمد خادم‌منصوری، اظهار امیدواری می‌کند که مسئولان تسهیلاتی در نظر بگیرند تا در رابطه با تخصیص ارز به کارخانه‌ها مشکلی به لحاظ قیمت به وجود نیاید.

 

تولید موتور و دوچرخه بالا رفته است
به گفته منصوری، به این دلیل که خرید اقساطی شده، این صنف فروش بدی نداشته و از این نظر با مشکل خاصی مواجه نیست؛ تولید موتورسیکلت هم نسبت به گذشته بیشتر شده یعنی تولید سالی ۱۰۰ هزار عدد بود که الان نزدیک به ۵۰۰ هزار موتورسیکلت تولید شده است.

او در خصوص دوچرخه هم توضیح می‌دهد که دوچرخه، وارداتی است و مونتاژ و با اینکه تابستان فصل آن است؛ اما در حال حاضر بنا به دلایل مختلف از جمله دلایل جوی، در طول سال توسط خانواده ها استفاده می‌شود و تقریبا جزو سبد خانواده شده است.

 

ساختار خیابان‌های ما طوری نیست که لاین دوچرخه داشته باشد
با توجه به بالا رفتن قیمت خودرو و افزایش آلودگی هوا به ویژه در سال‌های اخیر، به نظر اگر تبلیغات زیست‌محیطی مناسبی صورت بگیرد، بازار دوچرخه هم گرم‌تر می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی مربوطه، می‎گوید بحث دوچرخه از نظر فرهنگ‌سازی را قبول دارد؛ اما می‌پرسد: یک دوچرخه‌سوار کجا می‌تواند دوچرخه‌سواری کند؟ طرف می‌خواهد از منزل حرکت کند و سر کار برود؟ چطور برود؟ من می‌گویم اول باید اشهدش را بخواند بعد به خیابان برود با این شلوغی خیابان و با این تردد ماشین‌ها و موتورها، دوچرخه‌سوار معلوم نیست چه بلایی سرش بیاید! از طرفی اگر بخواهند لاین بگذارند، ساختار خیابان‌های ما طوری نیست که بتوانند لاین ویژه‌ای در نظر بگیرند.

 

کار فرهنگ‌سازی انجام نشده است
خادم‌منصوری ادامه می‌دهد: کشورهایی که برای رفت و آمد، زیاد از دوچرخه استفاده می‌کنند، کارهایی روی فرهنگ‌سازی انجام داده‌اند و ما هم اگر این امکان را برای دوچرخه‌سوار به وجود می‌آوردیم هم ورزش بود برای او و هم اینکه شاداب به سر کار می‌رفت؛ اما الان در این خیابان‌های شلوغ دوچرخه‌سواری خیلی سخت است و الان مختص پارک‌ها شده است.

او در خصوص موتورسواری هم معتقد است که در این خصوص هم زمینه سازی لازم انجام نشده است. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی مربوطه تهران، توضیح می‌دهد: در جلساتی که با پلیس راهور داشتیم، گفتیم تعاملاتی با تاجر ما داشته باشند، کلاه‌های استاندارد را به مردم بدهند که استفاده کنند.

او ادامه می‌دهد: الان یک موتورسیکلت‌سوار فقط برای جریمه‌نشدن، یک کلاه معمولی که استانداری هم ندارد روی فرمان موتورش آویزان می‌کند تا پلیس فقط ببیند که کلاه دارد.

به اعتقاد خادم‌منصوری، یک موتورسیکلت‌سوار باید از کلاه ایمنی استفاده کند؛ چراکه در صورت تصادف، ممکن است یک خانواده سه چهار نفری بی سرپرست شوند.

 

استاندارد نباشند، پلاک نمی‌گیرند

بنا به آمار اعلام شده از سوی مدیران شهری، تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده خیلی زیادند و یکی از دلایل آلودگی هوا را این وسایل حمل و نقل فرسوده می‌دانند؛ با توجه به اینکه فروش خوب بوده و تولید هم خوب بوده چرا اینقدر فرسوده‌ها زیادند؟

خادم‌منصوری در این زمینه می‌گوید: اگر موتورسیکلت‌ها، موارد ایجاد آلودگی و نظایرآن را رعایت نکند پلاک نمی‌شود؛ اگر هم موتورسیکلتی به این صورت آلودگی هوا داشته باشد، برای قبل است که اتومبیل‌ها هم دارند و چون موتورها مظلوم‌ترند همه‌چیز سر آن‌ها خراب می‌شود.

به گفته او در حال حاضر اگر موتورسیکلت‌سوارها استانداردهای لازم را رعایت نکنند به آن‌ها اصلا پلاک را نمی‌دهند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992