پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=55714

پنج هزار واحد صنفی چشم انتظار یک ساختمان

حسین ناظم‌زاده، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی تهران با ابراز نارضایتی از عملکرد کارخانجات در بالا و پایین کردن قیمت ها بیان کرد: کارخانجات به خاطر خرابی بازار قیمت ها را یکمرتبه درصد بالایی پایین می‌آورند و فروشنده‌ای که در مغازه‌اش جنس دارد و با دو درصد سود می‌فروشد یکمرتبه می ببیند سرمایه‌اش ۲۵ درصد کم شده و این خیلی مشکل بزرگی است که دلیلش رکود بازار است.

رکود، معضلی که این روزها گریبان همه صنوف و اعضای اتحادیه‌های آن‌ها را گرفته و بی‌شک، صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی از این قاعده مستثنی نیست. رئیس اتحادیه این صنف در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران به چالش‌های این اتحادیه اشاره کرده و توضیح می‌دهد که چطور یکی از آن‌ها رفع و البته چالش بزرگ‌تر که به بحث مالیاتی مربوط می‌شود به قوت خود پابرجاست.

حسین ناظم‌زاده، می‌گوید: خیلی از کارخانجات که قیمت‌های‎شان را وحشتناک بالا برده‌اند الان که بازار با رکود مواجه شده، به یکباره آن را پایین می‌آورند بدون اینکه در نظر بگیرند این مغازه‌ها کلی جنس دارند.

 

از چهارراه گلوبندک تا شادآباد و بنی‌هاشم

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی تهران در توضیح نوع فعالیت صنف می‌گوید که ما سه بازار متمرکز بزرگ داریم؛ یکی مرکز است؛ خیابان خیام، چهارراه گلوبندک تا پارک شهر، یکی شادآباد و دیگری بنی‌هاشم.

حسین ناظم‌زاده، توضیح می‌دهد که بچه‌های شادآباد یا بنی‌هاشم اگر کاری داشتند باید یک صبح تا بعدازظهر، کارشان را رها کرده و به اتحادیه می‌آمدند اتحادیه و این چالشی بود که نه دنبال جواز و نه تمدیدی بیایند و هیچ کار دیگر انجام بدهند.

به گفته او «اولین کاری که توسط اتحادیه این صنف انجام شد این بود که دو دفتر در شادآباد و بنی‌هاشم در نظر گرفته و میز خدمت در آن‌جا گذاشته شد و روزهای چهارشنبه اعضای اتحادیه به آن‌جا می‌روند.»

ناظم‌زاده همچنین توضیح می‌دهد که دیگر «در شادآباد و بنی‌هاشم نیاز نیست کسی به اتحادیه بیاید و برای انجام هر کاری به آن دفاتر مراجعه می‌کنند و شاید چیزی حول و حوش ۱۰۰ جواز تمدیدی و صدور از این دو دفتر در این مدت کوتاه داشتیم.»

 

چالش ضرایب مالیاتی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی تهران در ارتباط با چالش ضرایب مالیاتی صنف بیان می کند: چالش بزرگ صنف مثل خیلی از اتحادیه‌های دیگر، بحث ضرایب مالیاتی است. اعضای صنف در مرکز دو درصد ضریب می‌خورند ولی اینتاکدهای ما ۸ درصد است و اعضاء از این وضعیت شاکی و ناراحت هستند و البته حق دارند و من مدارک‎شان را هم گرفتم و فاکتورهای خرید و فروش را با هم مقایسه کردم و برای کمیسیون مالیات هم فرستاده ام. اما این چالش به قوت خود باقیست.

 

این مشتری‌بگیرها و قلابی‌‌فروش‌ها

به گفته ناظم‌زاده: یکی از مسائلی که در خیابان خیام وجود دارد، مشتری‌بگیرها هستند. بچه‌های ۱۷، ۱۸ ساله، چندتا میز گذاشته‌اند، هر میز حکم یک فروشگاه را دارد، مشتری را زورکی به سمت خود هدایت کرده و مزاحمت هم ایجاد کرده و می‌گویند همه چیز دارند و در کل اسم منطقه را خراب کرده‌اند و مخاطبین، آن‌جارا با نام قلابی‌فروشی می‌شناسند.

او همچنین از برخی کارخانه‌دارها ابراز ناراحتی می‎کند به این دلیل که قیمت ها را یک‎مرتبه درصد بالایی به خاطر خرابی بازار پایین می‌آورند و فروشنده‌ای که در مغازه‌اش جنس دارد و با دو درصد سود می‌فروشد یکمرتبه می ببیند سرمایه‌اش ۲۵ درصد کم شده و این خیلی مشکل بزرگی است که به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی، دلیلش رکود بازار است.

ناظم‌زاده به تاثیر عمیق و مستقیم ساختمان‌‌سازی، کارخانجات، تاسیسات، پالایشگاه و موارد دیگری از این دست اشاره کرده و می‌گوید: درصد بالایی از کار سیستم پالایشگاهی، شرکت نفت و ساختمان‌سازی مربوط به کار ماست و صنف بسیار بزرگی با وسعت کاری بالا داریم؛ رکود که حاکم شود اولین مشکلش در صنف ما پدیدار می‌شود؛ یعنی بچه‌ها همه نشسته‌اند و منتظرند که ساختمانی ساخته شود و جنسش را از حدود پنج تا شش هزار مغازه بگیرد.

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی تهران این رکود باعث می‌شود خیلی از کارخاتجات که قیمت‌های‎شان را وحشتناک بالا برده‌اند الان که با رکود مواجه شدند قیمت‌های‎شان را یکهو پایین بیاورند؛ بدون اینکه در نظر بگیرند این مغازه‌ها کلی جنس دارند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992