پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=55408

کار را عضو اتحادیه انجام می‌دهد، پول را ناظر نظام‌مهندسی می‌گیرد

محمد نیرومند، رئیس اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران بیان کرد: در ویرایش جدیدتر مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان تعریف مجری تجربی عوض شده است. وظایف ما کمتر شده و در حال حاضر ناظرین نظام مهندسی هزینه‌هایشان از شش ماه و یک سال قبل، سه برابر شده و آن کاری که ناظر نظام‌مهندسی قرار بود انجام بدهد، عضو ما دارد انجام می‌دهد اما پولش را ناظر می‌گیرد.

تمامی خدمات تاسیساتی، لوله‌کشیِ گاز، آب(سرد و گرم) فاضلاب، اطفای حریق و موتورخانه از صفر تا صد توسط اعضای اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران، توضیح می‌دهد که از آبان ۹۸ فعالیت خود را شروع کرده و هنوز دو سه اجلاس نگذشته بود که موج کرونا جهان را درنوردید و ایران را هم از تبعات آن به ویژه مضرات اقتصادی‌اش بی‌نصیب نگذاشت. محمد نیرومند، می‌گوید که دو سال اول خیلی سخت گذشت؛ دو سالی که همه دنیا تعطیل شد و ما در همین دو سال یکسری کارهای مهم و بزرگ برای صنف خود انجام دادیم.

یکی از این دستاوردها، اخذ رسته اطفای حریق توسط اتحادیه بود. پیش از اضافه شدن این رسته، خدمات تاسیساتی اتحادیه شامل لوله‌کشی گاز و لوله‌کشی آب می‌شد.

دستاورد دیگر، تفاهم‌نامه با سازمان آبفای منطقه ۳ در تهران بود که قرار شد اعضای اتحادیه صنف، برای حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی، اتصال سیفون منصوبه به لوله اگوی شهری را انجام دهند.

نیرومند از پرداخت بدهی‌هایی صحبت می‌کند که به رغم اوضاع نامساعد اقتصادی به خوبی انجام گرفت و موارد دیگری از عملکرد اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان که در این گفت وگو علاوه بر نگاهی به آن با توجه به شرایط و امکانات موجود در کشور، گوشه چشمی هم به مشکلات کوچک و بزرگی داریم که در حال حاضر و به دلیل عدم مساعدت وزارت صمت و در مواردی راه و شهرسازی شرایط تسهیل امور را برای اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان، دشوارتر کرده است.

مشکل لیست قیمت‌ها و تلاش برای به روزرسانی

رئیس اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران به مصوبات خوب برای اعضای اتحادیه اشاره می‌کند و می‌گوید: ما برای لیست قیمت‌های‎مان مشکلاتی داریم؛ چراکه اعضای اتحادیه زیر نرخ مصوب پیشنهادی اتحادیه کار می‌کنند.

به گفته نیرومند، هیات مدیره برای این مشکل، راه حلی ارائه کرده و قرار شده در کمیته چهار نفره‌ مصوبه‌ای را تصویب کنند که مابین نظام مهندسی، اداره گاز و راه و شهرسازی و خود اتحادیه به عنوان نماینده صمت شکل بگیرد. همچنین قرار شده موقع تشکیل پرونده لوله‌کشی گاز فشار ضعیف، قراردادهای اتحادیه هم جزو مدارک تشکیل پرونده باشد که هم قرارداد داشته باشند هم به نرخ مصوب کار کنند و هم اینکه کمیسیون شکایات اتحادیه تا حدی خالی و خلوت شود.

رئیس اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران در ادامه توضیح فعالیت‌های انجام شده از به‌روزرسانی سایت اتحادیه صحبت می‌کند با این توضیح که «یک سری خدمات جدید، اخبار و اطلاعات و لینک‌هایی که به درد اعضا می‌خورد در این سایت به اشتراک گذاشته‌ شد؛ مباحث مقررات ملی ساختمان را بارگذاری کرده‌ایم؛ همینطور آخرین ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها را روی سایت گذاشته‌ایم؛ دسترسی سریع اتاق اصناف، نظام مهندسی، اداره گاز و هرآنچه یک اجراکننده نیاز دارد، دسترسی آن را برای اعضای‎مان فراهم کرده و یکسری تجهیزات برای اعضا و اتحادیه‌مان خریداری کرده‌ایم.»

او در بحث مالی هم می‌گوید که «از آبان ۹۸ تا شهریور ۱۴۰۲ درآمد اتحادیه ما حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان بوده. و این در حالی است که دو سال اول تعطیل بوده و اصلا نبودیم.»

نیرومند، ادامه می‌دهد: برای اولین بار در نمایشگاه تاسیسات ۱۴۰۱ غرفه اختصاصی اتحادیه‌مان را داشتیم و خیلی خوب توانستیم با شرکت‌ها ارتباط برقرار کرده و نتایج لازم را به دست بیاوریم.

او از به روزرسانی و بازنگری لیست فشار قوی اتحادیه که اعضای حومه در آن حضور داشتند یاد می‌کند و توضیح می دهد: یک لیست نزدیک به ۴۰۰ نفره داشتیم که برای اتحادیه ما نبود و مربوط به حومه تهران بود و آن را به شهر تهران تقلیل داده و لیست را به روزرسانی کردیم تا فقط اعضای اتحادیه خودمان را معرفی کنیم.

رئیس اتحادیه این صنف همچنین از ساماندهی پرونده‌های اتحادیه صحبت می‌کند و اینکه پیش از آن، خیلی پرونده‌ها مشکل داشته و مدارک مثبته نداشتند.

تداخل اشتباه لوله‌بازکنی و تخلیه چاه با این صنف

به گفته نیرومند از آنجا که لوله‌کشی گاز از آب بسیار حساس‌تر است، مقرر شد هر کسی پروانه گاز می‌گیرد، باید مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان و نیز مدرک فنی حرفه ای لوله‌کشی گاز خانگی و تجاری را داشته باشد. این در حالی است که قبلا خیلی‌ها چنین مدارکی نداشتند و آرشیو ما ناقص بود و الان تکمیل، مرتب و قوی‌تر شده و بازرسی‌های‎مان را ساماندهی کرده‌ایم.

رئیس اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران از جلسه‌ای با سازمان صمت، بخش حقوق مصرف‌کنندگان، صحبت می‌کند و می گوید: هجمه بسیار زیادی را برای لوله‌بازکنی و تخلیه چاه داریم که در باور عمومی فکر می‌کنند به اتحادیه ما مربوط است در حالی‌که اصلا ربطی به اتحادیه ما نداشته و به اتحادیه آهن‌کاران مربوط است. اما ما از شروع روز کاری یک نفر فقط باید شکایات لوله‌بازکنی‌ها را جواب بدهد که در حال حاضر هنوز این تداخل برطرف نشده است.

عضو ما دارد انجام می‌دهد اما پولش را ناظر می‌گیرد

مشکل خیلی بزرگ دیگری که به باور نیرومند برای اتحادیه این صنف وجود دارد، ویرایش جدیدتر مبحث ۱۷ مقررارت ملی ساختمان، است و این ویرایش در حالیست که این اتحادیه هنوز با ویرایشی که به تازگی به روزرسانی شده، مشکل دارد!

رئیس اتحادیه این صنف توضیح می‌دهد: تعریف مجری تجربی عوض شده، وظایف ما کمتر شده و در حال حاضر ناظرین نظام مهندسی هزینه‌های‎شان از شش ماه و یک سال قبل، سه برابر شده و آن کاری که ناظر نظام‌مهندسی قرار بود انجام بدهد، عضو ما دارد انجام می‌دهد؛ اما پولش را ناظر می‌گیرد.

و این آخری، مشکلی است که باید صنعت و معدن پیگیرش باشد چراکه به گفته نیرومند: «قطعا راه و شهرسازی به ما جواب مثبت نمی‌دهد و باید از کانال صمت جلو برویم که ما این کار را هم انجام داده‌ایم؛ اما متاسفانه پیگیری نشد.»

شکل گیری اتحاد و همدلی بین کلیه اعضا، استانی شدن اتحادیه جهت حل مشکلات و توسعه زیر ساخت ها، تقویت آموزش و برگزاری دوره‎های فشرده، ارتقا و توسعه سایت اتحادیه و همچنین ارائه خدمات غیر حضوری، ارتقای بهای خدمات تاسیسات منطبق بر تورم از مهمترین اهداف و برنامه ها با توجه به پتانسیل موجود اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان هستند که نیرومند، رئیس این اتحادیه و دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش به آن اشاره می‌کند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992