پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع دستی با همکاری بخش خصوصی تدوین می‌شود

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از تدوین سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع دستی خبر داد و اظهار داشت که بخش خصوصی جزو لاینفک در فرایند تدوین است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از تدوین سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع دستی در معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

مریم جلالی در همایش توسعه تجارت فرش و صنایع دستی، ادامه داد: سند توسعه صنایع دستی، با تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاری بخش‌های مختلف در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در حال تدوین است. بخش خصوصی جزو لاینفک در تدوین این سند است و امیدواریم اتاق ایران و فعالان بخش خصوصی برای تدوین یک سند اجرایی، به ما کمک کنند.

او با بیان اینکه صنایع دستی امری فرابخشی است و تصویر یکسانی از این موضوع در بخش‌های مختلف وجود ندارد، ادامه داد: با وجود کمرنگ شدن صنایع دستی در هیاهوی دانش‌بنیان‌ها، در برنامه هفتم توسعه فصل اختصاصی برای گردشگری و صنایع دستی و تقویت زیست‌بوم صنایع دستی دیده شده است.

جلالی گفت: این اصل برنامه هفتم، معاونت صنایع دستی را موظف کرده تا ظرف ۳ ماه آیین‌نامه تکمیل زیست‌بوم صنایع دستی را تدوین کند. انجام این امر به عزم و نگاه بازرگانی بخش خصوصی و اتاق ایران نیاز دارد.

او با تأکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها و دانش روز باید به بهبود تولید صنایع دستی کمک کرده و زیست‌بوم صنایع دستی را تکمیل کنند، ادامه داد: لوکوموتیو این زنجیره، توسعه صادرات است. ما در کنار صادرات فرش و صنایع دستی، صدور فرهنگی نیز خواهیم داشت. متأسفانه منافع فردی و بخشی گاهی در خدمت منافع ملی نبوده است. اما فرش و صنایع دستی جزو منافع ملی ماست و باید برای احیای آن بجنگیم.

جلالی با تأکید بر اینکه راه برون‌رفت انسداد اقتصادی توجه به بخش خصوصی است، افزود: صنایع دستی، اقتصاد هویت بنیان ماست. اما متأسفانه در سال‌های اخیر از توسعه دور افتاده و جنبه تزئینی پیدا کرده است. ما ۱۶ شهر و روستای جهانی داریم اما هیچ وقت از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

او اظهار کرد: در ۱۸ گروه صنایع دستی و ۳۰۰ رشته از ۴۰۰ رشته صنایع دستی نقش‌آفرینی کرده‌ایم و خانواده ایرانی از هر شی بی‌ارزشی تولید ثروت کرده است. صنایع دستی راه برون‌رفت از انسداد اقتصادی و فرهنگی است و شایسته توجه بیشتر است.

جلالی گفت: ما در آن سوی مرزها مشتری‌های زیادی داریم. اما لازمه آن این است که زنجیره ارزش و تأمین را کامل کنیم و این امر احتیاج به همکاری نگاه بازرگانی، تجاری و سرمایه‌گذاری به مقوله اقتصاد فرهنگ دارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992