پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=55390

مهمانپذیرهای تهران سوت و کورند/ در مهمان‌پذیرهای تهران چه خبر است؟

شاهرخ محمدزاده، رئیس اتحادیه صنف مهمانپذیران تهران: فارغ از دلایل و ریشه‌ها، بازار خارجی این صنف اصلا خوب نیست. مردم داخل کشور هم استقبالشان کم شده و ترجیح می‌دهند راههای کم هزینهتر و حتی بی هزینهای را بیابند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران مهمانپذیران تهران که روزگاری چراغ‎شان روشن بود و از رونق نمی‌افتادند حالا و در این روزها سوت و کور شده‌اند. دلایلش ریشه در اقتصاد رنجوری دارد که این روزها نه تنها این اتحادیه صنف مهمانپذیران که همه صنوف را متاثر کرده است.

رئیس اتحادیه صنف مهمانپذیران تهران، معتقد است که «فارغ از دلایل و ریشه‌ها، بازار خارجی ما اصلا خوب نیست. غیر از برخی از افاغنه و چند نفر عراقی از هیچ کشور اروپایی، آمریکایی، خاور دور و غیره به کشور ما نمی‌آیند و از این رو صنف مهمانپذیر نمی‌تواند میزبان آن‌ها باشد.» شاهرخ محمدزاده، البته اشاره می‌کند که در برخی مواقع هم به ندرت، چینی‌ها می‌آیند و همین.

 

بازار خراب است

رئیس اتحادیه صنف مهمانپذیران تهران به پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، می‌گوید: بازار خراب است و مردم داخل کشور هم استقبال‎شان کم شده و ترجیح می‌دهند شب را با قیمت کمتری و یا حتی بدون هزینه در جای دیگری بگذرانند.

به گفته محمدزاده: حامل‌های انرژی بسیار گران و فشارهای مالیاتی و غیره روی اعضا بسیار زیاد است و این دردل نیست که واقعیت موجود است؛ نمی‌دانم مفهوم فشار اقتصادی چیست؟ یعنی باید طرف بیفتد و بمیرد تا دیگران بفهمند که او دیگر توانایی ادامه ‌دادن با شرایط و وضعیت موجود را ندارد؟ اگر بعد از وقوع بحران، مسئولان، تازه به فکر بیفتند که نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب است و چه فایده‌ای دارد؟

رئیس اتحادیه صنف مهمانپذیران تهران، می‌گوید که به لحاظ اقتصادی با چالش‌های بسیاری مواجه هستند: «وزارت دارایی، حامل‌های انرژی، اداره‌جات، شهرداری و… فشار می‌آوردند، هر کدام برای خودشان یک ایالت جدا هستند و هر کاری دل‎شان بخواهد با صنف می‌کنند و هیچ‎کدام‎شان هم پاسخگو نیستند!»

محمدزاده به قانونی اشاره می‌کند که فقط در صورت ارائه از سوی دولتی‌ها و سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها و اداره‌های مرتبط و متصل به آن، باید اجرا شود و بخش‌های خصوصی قانونی مختص به خود ندارند که آن را اجرایی کنند.

 

تعطیلی چشم‌گیر مهمان‌پذیرها

رئیس اتحادیه صنف مهمانپذیران تهران، با اعلام این خبر که تعداد مهمانپذیرهای تهران از ۲۰۰ به ۱۱۰ واحد رسیده، می‌پرسد این اتفاق که برای صنف ما فاجعه محسوب می‌شود، ریشه‌یابی و علت‌یابی نشده است؟

محمدزاده، می‌گوید: مسئولان هیچ کمکی که نمی‌کنند و زمینه‌های اشتغال‌زایی را که حمایت نکرده، مشاغل را هم با رکود بیشتر مواجه می‌کنند.

به گفته او: اگر دولت حمایت کند و هر مهمانپذیری برای ۱۵ نفر اشتغال‌زایی کند، ۱۰واحد آن به تعداد چند کارخانه اشتغال‌زایی می‌کند!

محمدزاده از لزوم برنامه‌ریزی برای اداره صحیح مملکت و مواجهه با بحران‌ها می‌گوید و برای نمونه با اشاره به چهل سال گذشته می‌پرسد که وزرای مرتبط با آب در این چهل سال نمی‌توانستند فکری کرده و چاره‌ای بیندیشند که الان و در این شرایط به این شدت از بحران بی‌آبی برخورد نکنیم؟

او همچنین با اشاره به تحریم‌ها تایید می‌کند: درست است که فشار روی ما هست اما نباید از بیست سال پیش با توجه به همین تحریم‌ها برنامه‌ریزی می‌کردیم؟

رشد قارچ‌گونه مهمانپذیرهای غیرمجاز

رئیس اتحادیه مهمانپذیران تهران به واحدهای غیرمجاز و رشد قارچ‌گونه آن‌ها هم اشاره می کند که نه مالیات می‌‌دهند و نه عوارض و کسی هم کاری به آن‌ها ندارد!

محمدزاده، منتقد است که چرا وزیر تا به حال ننشسته و با این صنف صحبت نکرده که در مهمانپذیرهای استان تهران چه خبر است؟

به گفته او: استان‌های ایران، چند کشور مثل کویت هستند و عظمتی از نظر اقتصادی برای خودشان دارند؛ مسئولان باید این مشکل را حل کنند تا لااقل از طرف صنف مهمانپذیر، مشکل کارآفرینی هم حل شود. ضمن اینکه اعضای اتحادیه صنف، بیمه شده و تحت حمایت قرار بگیرند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992