پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54994

فنلاندی‏‏‌ها دریاچه ارومیه را نجات می‌دهند؟

سفیر فنلاند در ایران گفت: تبریز یکی از مهم‌ترین شهرهای بزرگ صنعتی ایران بوده و در آینده می‌تواند بستر بخش مهمی از روابط اقتصادی بین ایران و فنلاند باشد.

کاری کاهیلوئوتو در دیدار با شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در گذشته گردشگران زیادی از تبریز به فنلاند سفر می‌‌‌کردند که تلاش داریم این موضوع دوباره فعال شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌‌‌های فناورانه در فنلاند گفت: شش شهر فنلاند به عنوان شهر هوشمند به شمار می‌‌‌روند و در زمینه تولید برق از پسماند نیز، فنلاند پیشرفت زیادی دارد و قبلا در ویتنام نیز این موضوع راه‌‌‌اندازی شده است.

کاری کاهیلوئوتو با بیان اینکه موضوع آب می‌تواند پرچم اول فنلاند برای ورود به اقتصاد ایران باشد، تصریح کرد: در زمینه آب شرکت‌های مختلفی وجود دارند که علاقه‌مند به فعالیت در موضوع آب در ایران هستند ولی در این بین مهم‌ترین مساله برای ما دریاچه ارومیه و استفاده از فناوری‌‌‌های نوین برای احیای این دریاچه است.

 

سفیر فنلاند در ایران با تشریح موقعیت این کشور یادآور شد: فنلاند کشور نسبتا کوچکی با پنج و نیم میلیون نفر جمعیت در شمال اروپا واقع شده است و شکوفایی اقتصاد آن به سبب روابط تجاری و صادرات است.

وی با اشاره به روابط بین ایران و فنلاند خاطرنشان کرد: ایران اولین کشور خارج از اروپا بود که استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت و همیشه روابط خوبی داشته‌‌‌ایم و در شرایط کنونی نیز به دنبال نقاط مشترک و حفظ ارتباطات بین دو کشور هستیم.

کاری کاهیلوئوتو افزود: هدف ما یادگیری مسائل بیشتر در این سفرها و معرفی ظرفیت‌‌‌های فنلاند است و همچنین شناسایی افراد مختلف برای احیای روابط اقتصادی و تجاری را دنبال می‌کنیم.

شهردار تبریز نیز در این دیدار اظهار امیدواری کرد حضور سفیر فنلاند در تبریز موجب آغاز ارتباطات با این کشور باشد و گفت: امیدوارم با توجه به ظرفیت‌‌‌های مهم کشور فنلاند و ظرفیت‌‌‌ها و استعدادهای این کشور، بتوانیم اشتراکات خوبی با این کشور ایجاد کنیم و به‌خصوص شهر تبریز می‌تواند مرکز این اشتراکات باشد.

یعقوب هوشیار افزود: تبریز از لحاظ وسعت سومین کلان‌شهر ایران و به لحاظ تاریخی، دارای تاریخ غنی و پرباری بوده و پنج مرتبه پایتخت ایران شده و در حوزه اقتصادی نیز یکی از قطب‌‌‌های اقتصادی ایران در طول تاریخ بوده است.

وی با اشاره به میهمان‌‌‌نوازی مردم تبریز تصریح کرد: همواره پیام صلح را به جهان ارسال کرده‌‌‌ایم.

هوشیار در ادامه با اشاره به پیشتازی تبریز در حوزه‌‌‌های مختلف مدیریت شهری گفت: در حوزه مدیریت شهری، تبریز یکی از کلان‌شهرهایی بوده که در حوزه‌‌‌های مختلف پیشتاز است که از آن جمله می‌توان به حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و هوای پاک اشاره کرد و به تازگی در حوزه شهر هوشمند و آی‌تی اقدامات جدیدی آغاز شده است.

شهردار تبریز افزود: از توجه شما نسبت به دریاچه ارومیه قدردانم و با توجه به ظرفیت‌های موجود در فنلاند می‌توانیم در حوزه‌‌‌های مختلف همکاری داشته باشیم، چرا که در کشور فنلاند پیشرفت‌‌‌های خوبی در حوزه مدیریت شهری رخ داده است.

وی با اشاره به آغاز فصل جدیدی از فعال‌‌‌سازی دیپلماسی شهری در کلان‌شهرهای ایران گفت: امیدوارم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در تبادلات بین مدیریت شهر‌‌‌های دو کشور باشیم. بر اساس سیاستگذاری مدیریت شهری در رابطه با توسعه دیپلماسی شهری، در یک سال گذشته تمام تلاش ما معرفی تبریز در سطح بین‌المللی و ایجاد فرصت‌های جدید بوده است.

شهردار تبریز از فنلاند به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی نام برد و افزود: می‌توانیم در حوزه‌‌‌های آب، مدیریت شهری، صنعت و اقتصاد تعاملات زیادی داشته باشیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم.

لزوم بهره‌‌‌مندی از دستاوردهای علمی فنلاند برای تولید برق از پسماند شهری

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به آغاز فرآیند تقویت زیرساخت‌‌‌های هوشمندسازی شهری در تبریز بر لزوم بهره‌‌‌مندی از دستاوردهای علمی کشور فنلاند برای تولید برق از پسماند شهری تاکید کرد.

وی در دیدار مدیریت شهری تبریز با سفیر فنلاند در ایران با تشریح سیاست‌‌‌های کلان در راستای برنامه‌‌‌های راهبردی عملیاتی شهرداری تبریز، اظهار کرد: شهر تبریز با آماده‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌های شهر هوشمند به دنبال تحقق اهداف زیست محیطی خود با لحاظ استانداردهای جهانی است.

وی افزود: بهره‌‌‌مندی از تجربیات موفق علمی مانند شهر هلسینکی فنلاند در خصوص ایجاد زیرساخت‌‌‌های شهر هوشمند، تبریز را به اهداف و چشم‌‌‌انداز بلندمدت خود نزدیک می‌کند. وی با بیان اینکه فنلاند بهترین الگوی نظام آموزشی جهان در پایه‌‌‌های مختلف است، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل پیشرفت جامعه، آموزش صحیح است و علاقه‌‌‌مند هستیم در این زمینه از تجربیات و دستاوردهای این کشور بهره‌‌‌مند شویم. رئیس شورای اسلامی شهر تبریز تشریح کرد: تحقق توسعه پایدار شهر تبریز نیازمند بهره‌‌‌مندی از سامانه‌‌‌ها و اپلیکیشن‌‌‌های مختلف کاربردی مورد استفاده در کشور فنلاند است.

وی بهره‌‌‌مندی از دستاوردهای علمی کشور فنلاند برای رفع تنش‌‌‌های آبی و احیای دریاچه ارومیه را از دیگر موارد مطروحه در راستای تقویت تعاملات دوجانبه برشمرد.

وی در ادامه تبریز بدون گدا و معتادان متجاهر را شهری امن و دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی دانست و با دعوت از گردشگران فنلاندی بر لزوم تسهیل ‌‌‌سازوکار اجرایی آن تاکید کرد.

استقبال از نقش‌آفرینی مثبت فنلاند در روابط ایران و اروپا

در نشست دیگری عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی نیز با سفیر فنلاند دیدار کرد.

وی در این دیدار از همراهی فنلاند به عنوان کشوری که می‌تواند تاثیر مثبتی در روابط ایران و اروپا داشته باشد، استقبال کرد و گفت: کشور فنلاند روابطی با قدمت چند دهه با ایران دارد که از لحاظ تاریخی و تمدنی، فرصت خوبی برای دو کشور محسوب می‌شود و سران کشور فنلاند می‌‌‌خواهند این روابط به صورت عادلانه و پایدار باقی بماند.

استاندار آذربایجان شرقی به نقش محوری استان در دیپلماسی خارجی اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌‌‌های محوری در شمال غرب کشور محسوب می‌شود و در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر‌گذار است.

نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی بر پیشرو بودن این استان در حوزه صنعت تاکید کرد و افزود: آذربایجان شرقی از لحاظ صنعتی و اقتصادی جزو هشت استان برتر کشور است، به طوری که دارای صنعت بیش از ۱۲۰ ساله در استان هستیم و همچنین به طبع روحیه مردمی این منطقه، یکی از فعال‌ترین بخش‌های خصوصی کشور در آذربایجان شرقی فعال است.

خرم به نقش اساسی آذربایجان شرقی در امنیت کشور اشاره و اظهار کرد: این منطقه در امنیت و آرامش کشور بسیار تاثیر‌گذار است به گونه‌‌‌ای که با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان همسایه بوده و یکی از گذرگاه‌های روابط ما با اروپا همین تبریز است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: روابط اقتصادی خوبی با کشورهایی همچون روسیه و گرجستان داریم و روابط اقتصادی متوازنی وجود دارد به طوری که صادرات غیرنفتی ما بالای ۱.۵ میلیون دلار در سال بوده است.

خرم به جایگاه آذربایجان شرقی در حوزه میراث فرهنگی و علمی نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص میرات فرهنگی و صنایع دستی جزو استان‌‌‌های اول در کشور هستیم؛ همچنین در حوزه علمی و پزشکی یکی از قطب‌های مهم کشور محسوب می‌‌‌شویم و همواره شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در این استان نقش خوبی را در صنعت و صنایع های‌تک ایفا کرده‌‌‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی از تحریم‌‌‌ها نسبت به ایران انتقاد کرد و گفت: انتظار داریم برخی کشورهای اروپایی در راستای شکستن این تابوی ظالمانه پیشگام باشند، زیرا این کشورها سوابق خوبی در ارتباط با ایران داشتند و این موضوع باید احیا شود.

خرم گفت: برخی بیماران پروانه‌ای در کشور ما به دلیل تحریم دارو، جان خود را از دست می‌دهند.

استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: از همراهی فنلاند به عنوان کشوری که می‌تواند تاثیر مثبتی در روابط ایران و اروپا داشته باشد استقبال می‌کنیم. کاری کاهیلوئوتو، سفیر فنلاند در ایران نیز در این دیدار گفت: سوابق تجاری ایران با فنلاند از سابقه خوبی برخوردار است و من به عنوان سفیر وظیفه دارم فرصت‌‌‌های همکاری جدید را شناسایی کرده و برای گسترش آنها در زمانی که روابط بهتر شود، آماده شویم.

سفیر فنلاند در ایران بر جایگاه مهم آذربایجان شرقی تاکید کرد و افزود: از نظر سیاسی آذربایجان شرقی تاثیر خارق‌العاده‌‌‌ای در ایران و روابط خارجی آن دارد و برای هر سفیری آشنایی با این استان اهمیت بالایی دارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992