پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54997

بازیابی دهلی پس از لغزش پکن

اقتصاد هند مانند یک فیل عظیم‌‌‌الجثه است. به حرکت واداشتن پرجمعیت‌‌‌ترین کشور جهان با دشواری ممکن است؛ اما وقتی این فیل به حرکت درآید دیگر نمی‌‌‌توان آن را نادیده گرفت.

در حالی که اقتصاد جهان در سال‌های اخیر با بحران‌های روزافزون مواجه بوده، هند اما با تغییر رویه کند پیشین، رویکردی سریع و چابک را برای توسعه اقتصاد خود در پیش گرفته است. هند امسال را با حضور پرشور و مقتدرانه در مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس آغاز کرد. نمایندگان اعزامی هند در اجلاس امسال ‌‌‌آن‌چنان حضور پرشماری داشتند که یکی از اعضای هیات‌‌‌های شرکت‌کننده خارجی به طنز خیابان اصلی محل برگزاری اجلاس را «هند کوچک» توصیف کرده بود.  تنها چند ماه بعد، هنگامی که نخست‌‌‌وزیر هند «نارندرا مودی»، اجلاس سران گروه۲۰ را که برای اولین‌‌‌بار در دهلی‌‌‌نو برگزار می‌‌‌شد افتتاح کرد، بازار سهام این کشور به رشد خیره‌‌‌کننده‌‌‌ای دست‌‌‌یافت.

اما این حس اعتمادبه‌‌‌نفس تنها به زمین محدود نمی‌شود. هند چند ماه پیش به باشگاه کوچک کشورهایی پیوست که سفینه فضایی به کره ماه فرستاده بودند که خود نشانه‌‌‌ای دیگر از جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های هند و عزم این کشور برای توسعه در حوزه علم و فناوری است.  در این میان، چین که طی دهه‌‌‌های متمادی موتور رشد جهانی بود، شاهد کاهش رشد اقتصادی خود بوده است و همسایه جنوبی (هند) به‌‌‌سرعت در حال تبدیل‌‌‌شدن به جانشین بالقوه چین است. از جمعیت جوان فزاینده گرفته تا کارخانه‌‌‌های فعال، هند توانسته است شرایط را به نفع خود رقم بزند.

Untitled-2 copy

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992