پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54343

مهاجرت صنعت بازی رو پایین کشید

صنعت بازی در ایران که در دهه گذشت رشد خوبی را تجربه کرده بود، در حال عقب افتاد از رقبای منطقه‌ای خود است.

به گزارش گروه ارتباطات خانه روشن؛ ایمان گلکار، فعال صنعت بازی معتقد ابرچالش مهاجرت نیروی انسانی متخصص، حیات صنعت بازی در ایران را تهدید می‌کند.

صنعت بازی در ایران که در دهه گذشت رشد خوبی را تجربه کرده بود، در حال عقب افتاد از رقبای منطقه‌ای خود است. بسیاری از بازی‌سازان ایرانی برای ادامه فعالیت خود در این صنعت به کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات متحده عربی و یا اروپا مهاجرت می‌کنند. ایمان گلکار، فعال حوزه بازی در همین رابطه می‌گوید: «صنعت بازی در ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی داشت و دارد. رشد و پویایی این صنعت در سالیان گذشته نشان‌دهنده وجود این ظرفیت‌ عظیم است. فعالان این حوزه نیز توانایی و خلاقیت رشد بیشتر این صنعت را داشتند و می‌توانستیم با تکیه بر این توانایی‌ها سهم خوبی از بازار جهانی را برای خود کسب کنیم. متاسفانه به دلیل مشکلاتی در سال‌های اخیر برای کلیت چرخه اقتصاد ایران و حوزه بازی به وجود آمده است، بسیاری این ظرفیت‌ها از دست رفته است».

او در همین زمینه ادامه می‌دهد:«در حال حاضر بسیاری از فعالان صنعت بازی در ایران به مانند متخصصان و کارآفرینان سایر صنایع علاقه‌مند به مهاجرت از کشور هستند. بازی‌سازان زیادی به کشور ترکیه یا کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند و مسیر خود را در آن‌جا ادامه می‌دهند. حضور در این کشورها این فرصت را فراهم می‌کند تا بازی‌سازان بتوانند با فضای جهانی این صنعت ارتباط بهتری داشته باشند و از این مزیت در کسب‌وکار خود استفاده کنند. در کنار افزایش درآمدهای مالی، ارتباط موثر با فضای جهانی این صنعت می‌تواند به دانش بازی‌سازان نیز اضافه کند تا موفقیت‌های بیشتری را کسب کنند».
مدیرعامل استودیو بازی‌سازی کاریزما درخصوص مهم‌ترین چالش‌های این صنعت نیز می‌گوید: «صنعت بازی در ایران با چالش‌های متعددی مواجه است. اولین چالش مربوط به زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه مثل اینترنت و رفع فیلترینگ می‌شود. متاسفانه با فیلترینگ گوگل‌پلی، بخش بزرگی از درآمدهای استودیوهای بازی‌سازی از بین رفت. همچنین از تعداد کاربران جدید نیز کاسته شد و در این بخش با افت صد در صدی مواجه بودیم. استورهای داخلی نتوانسته‌اند جایگزین مناسبی برای این اپلیکیشن باشند و رایزنی‌ها برای رفع فیلتر نیز به جای نرسیده است».

او افزود: «در کنار مشکل فیلترینگ گوگل‌پلی، چالش دیگر نوسانات ارزی است که مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده است. فعالان این حوزه هرچقدر تلاش می‌کنند تا در زمینه مالی به ثبات برسند ناکام هستند و همیشه با چالش تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین مارکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی نیز از استودیوهای بازی‌سازی حمایت نمی‌کنند».

گلکار درباره‌ بحران مهاجرت نیروی متخصص نیز می‌گوید: «مشکلات بالا باعث شده است تا فعالیت در این حوزه برای بازی‌سازان ایرانی به صرفه نباشد. هزینه‌ها و ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار زیاد شده است و تقریبا امکان ورود تیم‌های جدید به این حوزه نیست. با توجه به این چالش‌ها، نیروی انسانی متخصص ترجیح می‌دهد در فضای بهتری فعالیت خود را ادامه دهد. بحران نیروی انسانی متخصص به چالش بزرگی برای این صنعت تبدیل شده است و روز به روز نیز به شدت آن افزوده می‌شود».

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992