پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54275

با سهم ۱۱درصدی اشتغالزایی؛ باید نقش اتحادیه در صنایع بالادستی دیده شود

عباس هادی‌زاده اعلام کرد: علیرغم اختصاص ۱۱ درصد از سطح اشتغال کشور به زیرمجموعه فعالیت‌های اتحادیه چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی، عملا نقش موثری در صنایع بالادستی و نظارت بر بازار نداریم.
عباس هادی‌زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران گفت: اراده ما براساس منویات مقام معظم رهبری بر افزایش تولید و سیاست اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است؛ لذا برای رسیدن به این مقصود و افزایش کیفیت کالاهای داخلی زیرساخت‌های لازم باید مهیا شود.

وی با اشاره به جایگاه این حوزه در صنایع بالادستی گفت: در حال حاضر اتحادیه چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی در سطح کشور ۱۱ درصد اشتغال را در صنعت چوب به خود اختصاص داده که عدد قابل توجهی است، ولی هیچ ارتباط مستقیم و کرسی در صنایع بالادستی نداریم. همین امر باعث شده نقشی در تغییرات قیمت گذاری، توزیع، انباشت و مدیریت این امور نداشته باشیم.

هادی‌زاده تصریح کرد: مکاتباتی با صنایع بالادستی داشتیم و خواستار اختصاص این کرسی و اعمال نظر در تغییرات قیمت‌گذاری، توزیع، انباشت و مدیریت کرده‌ایم؛ چرا که این وظیفه بر عهده اتحادیه است و باید نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی تهران ادامه داد: در حال حاضر توانایی تجمیع فعالان این حوزه را نداریم. بنابر تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون، فعالان این اتحادیه به اطراف تهران منتقل شده‌اند در حالی که ما نقش توزیع‌کننده را ایفا می‌کنیم؛ ولی در کنار تولیدکنندگان قرار گرفته‌ایم.

 

کمبود مواد اولیه با قیمت بسیار بالا مهمترین چالش

هادی‌زاده عدم وجود مدیریت واحد و برنامه ریزی مناسب در این حوزه برای صادرات و احقاق تولید و اقتصاد مقاوتی را مهمترین چالش دانست و افزود: معضلی که صنوف چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی با آن مواجه شده‌اند، کمبود مواد اولیه با قیمت بسیار بالاست. از سویی عدم واردات مواد اولیه چوب و فرآورده‌های چوبی موجب شده برخی سودجویان تولید را به ‌طور انحصاری در دست بگیرند و این موضوع به کاهش کیفیت تولیدات انجامیده و بازار را در اختیار عده‌ای سودجو و دلال قرار داده است.

 

افزایش صادرات؛ راه حل بیرون رفت از شرایط فعلی

وی راه حل بیرون رفت از شرایط فعلی را افزایش صادرات دانست و گفت: با مکاتبه ای که با اتاق اصناف ایران و تهران داشتیم رفع موانع تولید، صادرات و احقاق اقتصاد مقاومتی را خواستار شدیم، همچنین طی نشستی با اتاق زمینه هایی برای صادرات ایجاد شد که در این نشست نماینده هایی هم از کشور روسیه وجود داشتند و مقرر شد صادرات به شکل گسترده تری انجام شود.

هادی زاده افزود: با حضور در بازارهای خارجی و صادرات می توان هم ارز وارد کشور کرد و هم رکود بازار داخلی را تا حدی از بین برد.

هادی زاده با اشاره به ممنوعیت استفاده از جنگل‌ها برای تأمین مواد اولیه فرآورده‌های چوبی گفت: عدم استفاده از جنگل‌ها برای تأمین مواد اولیه فرآورده‌های چوبی معضل بزرگی برای صنعت چوب به شمار می‌رود و صنایع بالادستی و تولیدکننده مواد خام چوبی ازجمله «نوغان» و سایر فرآورده‌های چوبی با همین مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده های خام چوبی تهران افزود: تولیدکنندگان داخلی فرآورده‌های چوبی در صورت دسترسی به مواد اولیه قادر به تأمین نیازهای کشور به صورت صد درصدی هستند.

 

تولید انحصاری کاری از پیش نخواهد برد

وی تاکید کرد: البته تولید انحصاری کاری از پیش نخواهد برد و اکنون برخی تولیدکنندگان به صورت انحصاری تولید را در دست دارند و این به کاهش کیفیت تولیدات افزوده؛ لذا اگر واردات محصولات و فرآورده‌های چوبی شکل جدی‌تری به خود بگیرد قطعاً می‌توان بازار رقابتی جدی به‌خصوص در تهران و شهرستان ری که عمده تولیدات چوبی در آنجاست ایجاد کرد.

 

مدیریت واحد برای نیازسنجی و نظارت بازار نداریم

هادی زاده خاطرنشان کرد: ما در بخش واردات و صادرات کشور یک مدیریت واحد برای نیازسنجی و نظارت بازار نداریم. به دلیل نداشتن اطلاع رسانی کافی، برنامه ریزی و هدف درست گاها شاهد واردات کالاهایی بیش از نیاز بازار هستیم که حتی تولیدکننده ها هم می توانند آن را تولید کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده های خام چوبی خواستار ارایه اطلاعات لازم به اتحادیه شد و گفت: اتحادیه برای اینکه نقش بهتری در این حوزه ایفا کند باید به اطلاعات لازم در بخش تولیدکنندگان و نیازهای بازار دسترسی داشته باشد تا تداخل وارداتی و تولیدی نداشته باشیم.

 

در صورت دسترسی به مواد اولیه چوب؛ حتی نیاز به واردات هم نیست

هادی‌زاده درباره اینکه تولید داخلی چوب و فرآورده‌های چوبی چند درصد نیاز کشور را مرتفع می‌کند؟ گفت: در صورتی که مواد اولیه چوب باشد حتی نیاز به واردات هم نیست و نیاز داخلی را تأمین می‌کنیم. در صورتی که مواد اولیه نباشد که نیست، واردات ام.دی.اف به صورت خام از چین، مالزی و اندونزی صورت می‌گیرد که این مواد اولیه نیازهای کشورمان را تأمین می‌کند.

 

عدم دسترسی به ابزارهای لازم نظارتی و تنبیهی برای مبارزه با قاچاق چوب

وی در مورد قاچاق چوب اظهار داشت: عمده مشکلات ما در بحث قاچاق چوب از جنگل های ایران عدم در اختیار داشتن ابزارهای لازم نظارتی و تنبیهی است؛ لذا درصدد هستیم با کمک انجمن چوب ایران و مکاتباتی که با نهادهای ذی ربط داشته ایم نقش پررنگ تری ایفا کرده و اختیارات لازم برای نظارت بیشتر داشته باشم.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده های خام چوبی تهران در پایان سخنان خود با اشاره به مشکلاتی که در بخش مالیاتی وجود دارد خاطرنشان کرد: حاشیه سود عرضه کنندگان چوب خام بسیار کمتر از مالیاتی است که باید پرداخت کنند؛ لذا ما خواهانیم با کمک اتاق اصناف و بررسی سازمان امور مالیاتی حاشیه امنی برای توزیع کنندگان ایجاد شود تا به مشکل نخورند .

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992