پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54141

ترس در بازار دلار

 

قیمت دلار و ارز در بازار امروز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ در حالی با کاهش ۵۰۰ تومانی نسبت به معاملات شبانه وارد کانال ۵۱ هزار تومانی شد که ترس در بازار دلار موج می زند.

به گزارش خانه روشن؛ «عرضه سنگین ارز در بازار»، «تخلیه هیجان معامله گران در بازار ارز»، «دور شدن انگشت اتهام کشورهای غربی علیه ایران درخصوص مشارکت تهران در طوفان الاقصی» و… همه خبرهایی بود که توانست صف خرید دلار در میدان فردوسی را خلوت کند.

مشاهدات  نشان می دهد امروز برخلاف روزهای قبل به دلیل کاهش قیمت دلار خرید و فروش کاهش چشمگیری یافته و تب و تاب خرید دلار در حال فروکش کردن است.

دست های پشت پرده در افزایش قیمت دلار

«تعطیلی بازار ارز هرات»، «ورود بازارساز به بازار دلار»، «تخلیه هیجانات خریداران»، «ادامه دار شدن طوفان الاقصی»، «دور شدن انگشت اتهام کشورهای غربی علیه ایران» و… از دید برخی کارشناسان موجب سوت و کور شدن بازار دلار در میدان فردوسی شده است.

از سوی دیگر، برخی فعالان ارزی معتقدند هراس نوسان گیران از ورود پرقدرت بازارساز به بازار ارز موجب آرامش موقتی در بازار شده است.

آنچه بازار دلار غیررسمی را تحت الشعاع قرار می دهد نزدیک شدن ۲۶ مهرماه یعنی زمان اجرایی ‌شدن بندهای غروب برجام و لغو یا تمدید تحریم‌های موشکی ایران از سوی اتحادیه اروپاست. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به مواضع اخیر اروپا احتمالا دلار در این تاریخ دوباره شاهد جابه جایی مرز خواهد بود.

قیمت دلار در مرکز مبادله طلا و ارز

قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات امروز چهارشنبه  ۱۹ مهر ۱۴۰۲ مرکز مبادله ارز و طلای ایران کاهشی بود و به ۴۱ هزار و ۲۰۷ تومان رسید.

همچنین قیمت هر اسکناس یورو نیز با افزایش، ۴۳ هزار و ۷۵۳ تومان مورد معامله قرار گرفت.

درهم امارات نیز با کاهش، ۱۱ هزار و ۲۲۰ تومان ارزش‌گذاری شد. نرخ حواله درهم در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان است.

قیمت دلار در میدان فردوسی

قیمت دلار در لحظه تنظیم این خبر به ۵۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده و به نظر می رسد نوسانات در بازار پابرجاست. دلار که در اوایل هفته به کانال ۵۳ هزار تومانی رسیده بود از روز گذشته روند کاهشی را تجربه می‌کند و اکنون به کانال ۵۱ هزار تومانی رسیده؛ اما آنچه بیش از همیشه نگرانی ایجاد می کند افزایش نوسانات در بازار است؛ به طوری که ضربه ای که این نوسانات به اقتصاد کشور می زند، گرانی دلار به اقتصاد نمی زند.

قیمت دلار سلیمانیه نیز در لحظه تنظیم این خبر به ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده در حالی که در معاملات پشت خطی ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نشان می‌دهد افزایشی‌های بازار در حال تلاش برای گرانی و گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند.

قیمت درهم امارات هم در بازار آزاد امروز کاهشی بود. قیمت یورو نیز در لحظه تنظیم این خبر ۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان است.

دلار بخریم یا نخریم؟

خریداران دلار در سال گذشته در زمان جهش های ارزی در حالی در کانال های بالاتر اقدام به خریداری کردند که تجربه تلخ گذشته نشان داد گرچه ممکن است نوسان گیران در این مواقع سود کنند اما معمولا خرید در زمان نوسانات کار درستی نیست؛ به نظر می رسد به همان میزان که احتمال سود هست، احتمال زیان هم باشد.

در این میان، به گفته سید کمال سیدعلی، کارشناس مسائل ارزی و اقتصادی، ۹۰ درصد شرایط موجود و نوسانات نرخ ارز به دلیل شرایط منطقه و تنش اسرائیل و حماس و جو روانی است. بنابراین با برقراری آرامش دوباره نرخ دلار و ارز در بازار ثابت می شود و بنابراین جو حاضر در بازار، جو روانی است.

البته برخی کارشناسان ارزی از احتمال افزایش نرخ دلار و ارز در نیمه دوم سال سخن می گویند. این دسته از کارشناسان معتقدند به دلیل سرکوب دستوری نرخ ارز و حبس آن در کانال ۴۹ هزار تومانی، بار دیگر فنر دلار رها می شود و دلار خود را با تورم موجود هماهنگ می سازد. «کسری بودجه» و «تورم» دو عاملی است که تا پایان سال تاثیر خود را بر قیمت دلار خواهد گذاشت.

اما برخی کارشناسان معتقدند درصورتی که تحریم‌های نفتی علیه ایران تشدید نشود با افزایش قیمت نفت جهانی در جنگ ایجادشده، درآمدهای نفتی ایران بالا رفته و کنترل بازارساز بر بازار ارز افزایش می‌یابد. در حالت دوم اگر تحریم‌های نفتی ایران تشدید شود به نحوی که بر میزان صادرات نفت ایران و یا نحوه دریافت درآمدهای نفتی اثر بگذارد می‌تواند با کاهش درآمدهای نفتی و تغییر جهت انتظارات معامله‌گران بازار ارز، بر قیمت دلار اثر نامطلوب داشته باشد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992