پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=53933

ماموریت دشوار دولت سیزدهم

آمارهای بانک مرکزی در حالی رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در بهار امسال را به ثبت رساند که به نظر می رسد ماموریت دشوار و بعدی دولت سیزدهم مهار رشد نوسانی گروه صنایع و معادن در افق پیش روی اقتصاد ایران است.

طبق آمارهای بانک مرکزی، اقتصاد ایران در سه ماهه اول ۱۴۰۲ توانست در اثر بهبود قابل توجه تولید و رشد کم‌سابقه بخش خدمات، به رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی دست یابد. این در حالی است که بازیگران اصلی رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ بخش خدمات و فروش نفت است. نرخ رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ فراتر رفته و این اولین نکته مثبت در مورد رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ است
حال بعد از افزایش رشد اقتصادی و بعد از استمرار رشد مثبت گروه صنایع و معادن در بهار ۱۴۰۲، ماموریت بعدی دولت سیزدهم متوقف کردن پدیده w است.
همان طور که در تصویر مشخص است، میانگین رشد ارزش افزوده گروه صنایع و معادن ایران در دهه ۱۳۹۰ حدود یک درصد بوده و به طور مستمر نرخ رشدها از سال ۱۳۹۸ به بعد مثبت و بالای میانگین است.

به باور نگارنده، ماموریت دشوار و بعدی دولت سیزدهم مهار رشد نوسانی (پدیده W) گروه صنایع و معادن در افق پیش روی اقتصاد ایران است زیرا نرخ های تورم سه گانه بار دیگر در شهریورماه هر سه کاهش یافته است و بهترین زمان برای هدفگذاری های بعدی است.
گزارش مرکز آمار ایران برای شهریور ماه ۱۴۰۲ نشان می دهد نرخ های تورم ماهانه، نقطه ای و دوازده ماهه هر سه در شهریور کاهش یافته اند.
نرخ تورم ماهانه در شهریور پس از یک افزایش جزئی در مرداد، بار دیگر به مدار ۲ درجه بازگشت و این بهترین خبر ممکن است
حالا میانگین نرخ تورم ماهانه در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ به ۲/۴۸ درصد رسیده و این یعنی نرخ تورم سالانه حدود ۴۱ درصد (یعنی ۵ درصد کمتر از سال ۱۴۰۱) در اسفند ۱۴۰۲ پیش بینی می شود.
این در حالی است که بالاترین نرخ رشد بخش کشاورزی در پنج فصل اخیر در بهار ۱۴۰۲ رقم خورد.
گزارش بانک مرکزی از تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۲ چند تحول خاص دارد از جمله نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در فصل بهار ۱۴۰۲ به ۲/۲ درصد رسیده است. در واقع این نرخ رشد بالاترین میزان در پنج فصل اخیر بوده و حتی از نرخ رشد سال ۱۴۰۱ نیز فراتر است.
– هر چند این نرخ رشد کافی نیست، لیکن این رویداد برای بخش کشاورزی ایران که بعد از کرونا به لحاظ ریکاوری رشد ارزش افزوده و اشتغال از سایر بخش ها جا مانده، خبر خوبی است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992