پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=53612

چرا سکوها و فروشگاه‌های تخصصی به اتحادیه‌های مرتبط واگذار نمی‌شود؟

از وظایف مهم و حیاتی حاکمیت و تشکل‌های تخصصی ساماندهی بازار است، در قانون نظام صنفی از وظایف مهم اتحادیه‌های صنفی تنظیم بازار و همچنین ساماندهی آن است، این موضوع با رشد تکنولوژی و رشد اینترنت در کشور با شروع فعالیت سکوهای تخصصی و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی تحت الشعاع قرار گرفته و امروز یکی از معضلات اصلی اتحادیه‌های برخورد با تخلفات شکل گرفته در فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین قیمت‌گذاری و تنظیم بازار از سوی سکوها است.

دولت برنامه‌ای ندارد
به نظر می‌رسد دولت اولویت برخوردهای خود در سطح فضای مجازی را به موضوعات سیاسی و امنیتی تقلیل داده و عملا به بسته شدن فضای بیان نظرات کمک کرده است این در حالی است که بخش اقتصادی فضای مجازی به کلی رها شده است، کسی با اجرای قوانین درست که همراهی بخش خصوصی را نیز در کنار خود داشته باشد مشکلی ندارد.
امروز با موضوع درگاه ملی مجوزها عملا اتحادیه‌ها قدرت ذاتی خود برای ساماندهی بازار از دست داده‌اند و کسبه احساس نیاز برای ارتباط مستمر با اتحادیه را از دست داده‌اند، همین امر اتفاقی مشابه در فضای مجازی است که اساسا اختیار اصناف در این بخش سلب شده بود.
دولت با تصدی‌گری در بازار عملا رقابت را از بین برده است و به نظر می‌رسد این روند در همه حوزه ها ادامه دارد اتفاقی که در نهایت به کندی دولت و از بین رفتن بخش خصوصی در طولانی مدت منجر خواهد شد.

اتاق‌های اصناف مطالبه‌گری کنند
علاوه بر نیاز به تغییر قانون به نظر می‌رسد اصناف نیز مطالبه لازم را از حاکمیت نداشته و احساس استقلال نمی‌کنند، سندیکایی که احساس استقلال نکند، مطالبه‌گر نباشد عملا کارایی خود را از دست داده و حالا پشتیبانی اعضای خود را نیز ندارد در نهایت حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

مرصاد رنگرز – دبیر تحریریه

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992