پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

گلایه از تعرفه‌های بالا برای تعیین قیمت‌ خودروهای وارداتی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، در شرایطی که خودروهای وارداتی دست دوم و مدل قدیمی در ایران در سال‌های اخیر و پس از ممنوعیت واردات خودرو، رشد سر سام‌آوری داشته است، حالا که دولت وعده آزادسازی ورود خودروهای کارکرده را داده، نگرانی در مورد شیوه تعیین قیمت‌ خودروهای وارداتی وجود دارد.

 

اخیرا سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی گفته است: قیمتی که شورای رقابت برای خودروهای تولید داخلی و وارداتی اعلام می‌کند، همان قیمت کف کارخانه بوده که سود شرکت واردکننده نیز داخل آن لحاظ می‌شود.

 

پس از آن، برای خودروی مونتاژی ۱۳ الی ۱۶ درصد و برای خودروهای وارداتی، ۲۰ الی ۲۵ درصد روی نرخ اعلامی شورای رقابت وضع می‌شود. این درصد وضع‌شده، هیچ ربطی به شورای رقابت و خودروساز نداشته و مستقیماً به خزانه دولت واریز می‌شود.

 

به گفته او، نباید قیمت خودروهای وارداتی را در ایران و برخی کشورهای همسایه مانند امارات مقایسه کرد؛ چرا که این کشورهای تولیدکننده خودرو نیستند و نیاز نیازی ندارند که برای حمایت از شرکت‌های داخلی، تعرفه واردات وضع کنند.

 

در واقع بر اساس توضیحات توکلی، زمانی که خودروی خارجی وارد ایران می‌شود، در سه مرحله مشمول افزایش قیمت می‌شود. در مرحله اول تعرفه گمرکی ۶۶ تا ۱۷۱ درصدی روی آن اعمال می‌شود. در وهله دوم سود بازرگانی روی آن اعمال می‌شود که این سود بر مبنای خودرو متغیر است که احتمال صفر درصد بودن آن وجود دارد. در نهایت نیز هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط و … که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود.

 

قیمت‌ خودروهای وارداتی را عادلانه تعیین کنید

گروهی از مخاطبان معتقدند دولت باید قیمت‌ خودروهای وارداتی را به گونه‌ای تعیین کند که اقشار مختلف توان خرید آنها را داشته باشند.

«دولت نباید برای خودروها تعرفه و عوارض بگیر تا قیمت ماشین پایین بیاد. در کشورهای همسایه قیمت ماشین ارزونه چون کسی پول مفت از ماشین‌ها نمیگیره.»

«ارزان‌تر کنیدتاهمه مردم بتونن بخرن، واردات رو افزایش دهید.»

«اگر خودرو خارجی وارد کشور شود اولا به دست خودی ها خواهد بود دوما آنقدر گمرک و مالیات وضع کردند که مردم عادی از خرید آن عاجز خواهند بود.»

«خدا کنه‌ بخواهند ارزانی‌ را بیاورند..نه اینکه ترفندی جدید برای‌ سودجویی‌ و بیشتر پر کردن‌ جیب‌ دلالان‌ و سرمایداران‌باشد.»

«کلا کاری می‌کن که باز خودشان بتوانند وارد کند امثال ما هم با ارابه های مرگ اینور اونور بریم.»

 

«با این کار الکی فقط شعار پاکیزگی هوا و جمع آوری خودروهای فرسوده رو میدن و باز هم هیچ کمکی به اون بنده خدایی که خودرو فرسوده داره و پول برای خرید یا تعویض ماشین نداره نمیکنن و اون مجبوره با همون ماشین فرسوده کار کنه و سر کنه و هوا رو ناخواسته آلوده کنه.»

 

حمایت از تولید را بهانه نکنید

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز نیز اعتقاد دارند که کیفیت محصولات ایرانی پایین است و دولت نباید به بهانه حمایت از آنها، قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دهد.

«یه جوری میگه خودروسازی ایران انگار بوگاتی ساخته یه تیکه حلبی تحویل مردم بدبخت میدی پوله یه مرسدس بنز ۲۰۱۸٫»

«خودرو داخلی بی کیفیت به چه دردی میخوره؟ بدنه حلبی جان مردم ایران ارزشی نداره. خوب درش را تخته کنید از خارج وارد کنید مثل امارات مردم باید در رفاه باشند یا با رفاه مردم مشکل دارید.»

«به روایت دیگر هزینه خودرو ساختن بعضی ها رو باید ملت با پول و جان و حیثیت و با هزار منت توسط خودرو ساز و با صف و … بدهند.»

 

«چنان میگن صنعت خودروسازی که هر کس ندونه دارن ماشین تولید میکنن.»

«سالانه ده ها هزار ایرانی بخاطر کیفیت اسباب بازی های ایرانی توی جاده جان خودشونو از دست میدن.اگر کسی برای جان مردم ایران ارزش قائل بود.سالها پیش باید در این کارخانه ها رو تخته میکرد.»

نوشته گلایه از تعرفه‌های بالا برای تعیین قیمت‌ خودروهای وارداتی اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992