وی افزود: ۸۰میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که از این میزان بالای ۶۰درصد، ۸۵ استاندارد اروپا را نداشتند؛ اما از سوی دیگر ما استانداردهای غیرضروری همچون نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می‌کنیم و از چالش‌های دیگر غفلت می‌شود.

 

شجاعی‌فرد تاکید کرد: روسیه به مجرد اینکه تحت تحریم‌های اروپا قرار گرفت، حدود ۴۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه را حذف کرد، زیرا معتقد بود با همه‌ آن‌ استانداردها نمی‌توان تولید و عرضه بالایی داشت و قیمت نیز رشد می‌کند.

 

وی ادامه داد: در دنیا که به دنبال خودروی اقتصادی هستند باید سه مولفه وزن کم، قیمت پایین و کیفیت بالا را داشته باشند؛ بنابراین نمی‌توان یک پلتفرم قدیمی را مشمول استاندارد کرد، با این توجیه که آن را اصلاح کرده‌ایم.

 

در حقیقت باید کاری کنیم که طراحی تولید محصول جدید داشته باشیم؛ نه ‌اینکه خودرویی در ظاهر حذف شود اما چندی بعد با یک نام جدید مجدد آن را وارد بازار کنیم.

 

این عضو هیات علمی دانشکده خودرو تاکید کرد: در همه دنیا عمر مفید خودرو پنج سال یا ۱۵۰هزار کیلومتر است؛ حال با اغماض هفت سال و نهایتا ۱۰ سال است؛ بنابراین هرچه خودرو از سال ۱۳۹۰ به قبل (به‌ویژه خودروهای با پلتفرم قدیم) داریم، دارای کیفیت نیستند و کارآیی لازم را ندارند.