پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کیا EV6 GT: خودرویی باورنکردنی با قیمتی عالی، اما آیا واقعاً ارزش خرید دارد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، کراس اوور برقی EV6 GT محصولی هیجان‌انگیز از کیا با شتابِ هم‌سطح لامبورگینی اوروس است! در ادامه به مزایا و معایب ای وی ۶ جی تی می‌پردازیم.

کیا سال گذشته در طول هفته خودرو مونته‌ری که موقعیتی ویژه برای دنبال‌کنندگان اخبار خودرو است، نسخه GT عملکردبالای EV6 را به نمایش گذاشت. این کراس اوور کره‌ای که قیمت مقرون به صرفه، خروجی ۵۷۶ اسب بخاری و زبان طراحی روز کیا را در خود جا داده بود، عملاً روی بقیه محصولات که حتی گران‌تر بودند سایه انداخت. حالا در ادامه نگاهی به نقاط ضعف و قوت ای وی ۶ جی تی خواهیم داشت؛ آیا این خودرو کیا می‌تواند انتظارات از یک خودرو عملکردمحور با قوای محرکه الکتریکی را برآورده کند یا خیر؟

 

نگاهی به نقاط ضعف و قوت کیا EV6 نسخه GT

سرعت و عملکرد ای وی ۶ جی تی

کراس اوور برقی کیا EV6 GT

تریم GT-Line دو دیفرانسیل که پیش از این بالارده‌ترین نسخه کیا EV6 بود، می‌توانست ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خروجی به نوبه خود در سطح بالایی قرار داشت؛ برای اینکه دید واضح‌تری نسبت به این موضوع داشته باشید کافی است بدانید که پورشه ۷۱۸ کایمن حداکثر ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که وزن این خودرو اسپرت دو درب آلمانی یک سوم از محصول کیا کمتر بود.

 

حالا کیا EV6 GT با بهره‌گیری از ۲ موتور الکتریکی توان تولید قدرت ۵۷۶ اسب بخار و گشتاور ۷۳۸ نیوتن متر را دارد. اگر بخواهیم کماکان مقایسه با محصولات پورشه را ادامه بدهیم، این کراس اوور کیا ۱۴۲ اسب بخار قدرت بیشتری را از شاسی بلند پورشه کاین توربو تولید می‌کند، در حالی که گشتاور تولیدی آن هم عملاً با کاین توربو S E-Hybrid یکسان است. به این‌ها باید این را هم اضافه کرد که اس یو وی پورشه حدود ۴۱۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به EV6 GT دارد.

نمای جلو کراس اوور برقی ای وی 6 نسخه جی تی

نسخه جی تی کراس اوور تمام برقی کیا با این پیشرانه ۵۷۶ اسب بخاری فقط به ۳٫۴ ثانیه زمان نیاز دارد تا از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. این یعنی ساخته کیا از خودروهای اسپرت نامداری مثل مرسدس بنز آ ام گ جی تی، فراری کالیفرنیا T و مک لارن ۷۵۰S پرشتاب‌تر است. در یک کلام، به‌جز اینکه EV6 GT به‌عنوان یک خودرو الکتریکی سرعت بالایی دارد، به‌صورت کلی هم خودرویی پرسرعت در نظر گرفته می‌شود.

 

کیا EV6 GT روی کاغذ با ارقام پیشرانه خود خیلی از سدان‌های اسپرت را کنار می‌زند، اما به هر حال نمی‌تواند این واقعیت را نادیده بگیرد که یک کراس اوور ۲۱۷۴ کیلوگرمی است. به همین خاطر، این خودرو شاید بهترین گزینه برای فشردن پا روی پدال ترمز در جاده‌های پرپیچ و خم نباشد؛ هرچند سیستم چهار چرخ محرک، سیستم تعلیق تطبیقی، حالت‌های اسپرت و جی‌تی و همچنین تایرهای تابستانی با چسبندگی بیشتر را پشتوانه خود دارد. این واقعیتی است که در مواجهه با کراس اووری به این اندازه و وزن باید آن را مد نظر قرار داد.

نمای عقب کراس اوور برقی ای وی 6 نسخه جی تی

با وجود این، این ساخته کیا در ترمزگیری توانایی چشمگیری را از خود نشان می‌دهد و سیستم ترمز با بقیه تدابیری که برای آن اندیشیده شده است، می‌تواند وزن ۲ تنی این کراس اوور کره‌ای را به سرعت متوقف کند. در نتیجه، راننده پشت فرمان این خودرو این قابلیت را دارد تا در حالی که با سرعت در حال حرکت است، نزدیک پیچ توقف کند و مجدداً در کسری از ثانیه شتاب بگیرد. شکل ارتقا یافته قابلیت بازیابی انرژی از ترمز (Regenerative Braking) هم که در حالت GT در دسترس قرار دارد، روی بهبود ترمزگیری و در نتیجه هندلینگ خودرو، خصوصاً در پیچ‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، موتورهای الکتریکی نسخه GT کیا EV6 قادر به تولید قدرت ۵۷۶ اسب بخارند. قدرت تولیدی نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار برای خودرویی با برچسب قیمت ۶۰ هزار دلار توجه هر کسی را جلب می‌کند، ولی باید به این موضوع توجه داشت که راننده همیشه نمی‌تواند این خروجی را از این اس یو وی بگیرد. عملاً وقتی می‌توان به این خروجی دست پیدا کرد که خودرو در حالت مخصوص GT باشد. در غیر این صورت، در حالت‌های نرمال و اسپرت خروجی تا ۴۳۰ اسب بخار محدود شده است و در حالت اکو هم چیزی بیش از ۲۸۷ اسب بخار نصیب راننده نمی‌شود.

شاسی بلند الکتریکی ای وی 6 نسخه جی تی

اول از همه باید بدانید که محدودیت خروجی در خیلی از خودروهای عملکردمحور اعمال می‌شود. با این حال، این تنها مانعی نیست که جلو تولید حداکثر قدرت ممکن توسط این کراس اوور برقی را می‌گیرد. گذشته از محدودیت خروجیِ هر حالت، فقط وقتی در حالت GT خودرو می‌تواند حداکثر خروجی ۵۷۶ اسب بخاری را تولید کند که باتری آن ۷۰ درصد یا بیشتر شارژ داشته باشد. هرچه درصد شارژ باتری از این حداقل کمتر باشد، خروجی هم به همان ترتیب کاهش پیدا می‌کند. حتی بنا به گزارش‌های رسیده از مالکان این خودرو، دما هم علاوه بر میزان شارژ باتری به نوبه خود در قدرت تولیدی تاثیرگذار است.

 

فضای داخلی

کابین کیا EV6 GT

کیا المان‌های خاصی با ماهیت اسپرت را برای فضای داخلی کیا EV6 نسخه GT در نظر گرفته است. مثلاً حالا صندلی‌های باکت اسپرت جای صندلی‌های معمولی قبلی با تنظیم برقی را گرفته‌اند. این صندلی‌های اسپرت همچنان دارای قابلیت گرمایش هستند، ولی خبری از سیستم سرمایشی که در صندلی‌های تریم GT-Line پیاده‌شده بود، در آن‌ها نیست. تریم سبز نئونی که جلوه اسپرت دارد هم روی روکش جیر مشکی صندلی‌ها به چشم می‌خورد و باید اعتراف کرد که این گزینه بهتر از چرم گیاهی نسخه‌های پایین‌رده‌تر این شاسی بلند است.

 

صندوق عقب ای وی ۶ نسخه جی تی نسبت به اسپرت‌هایی که می‌توانند عنوان رقیب آن را بگیرند، فضای بیشتری را پیش رو راننده می‌گذارد. این شاسی بلند کره‌ای زمانی که صندلی‌های عقب در حالت عادی خود باشند، مجموعاً ۶۹۰ لیتر فضای بار دارد و با تا کردن این صندلی­‌ها فضای بار آن تا ۱۴۲۱ لیتر افزایش پیدا می‌کند؛ این حجم برای کاربری‌های روزمره حتی بیشتر از حد کافی است.

کابین کیا EV6 GT

فناوری‌های روز برای خودرو الکتریکی مدرنی مثل کیا EV6 GT ضروری‌اند و این کراس اوور هم انتظارات در این زمینه را محقق می‌کند؛ نشان به آن نشانی که دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی متصل به هم روی داشبورد آن جا گرفته‌اند و همچنین با امکاناتی مثل سیستم کمک‌راننده پیشرفته Highway Driving Assist 2 تجربه رانندگی را برای راننده تسهیل می‌کند. البته مسائلی مثل نبود پشتیبانی بی‌سیم از رابط‌های اپل کارپلی و اندروید اوتو و کیفیت پایین پلاستیک‌مانند برخی از اجزای کابین، خصوصاً کنسول مرکزی می‌توانند آزاردهنده باشد. به‌صورت کلی اما فضای داخلی این کراس اوور کیا حس خودرویی باکیفیت را القا می‌کند.

 

شعاع حرکتی کراس اوور برقی EV6 GT

کراس اوور برقی ای وی 6 نسخه جی تی

مصرف بهینه سوخت یا انرژی معمولاً در لیست اولویت‌های خودروهای عملکردمحور جایی ندارد و کیا EV6 GT هم از این قاعده مستثی نیست؛ به‌خصوص اینکه خروجی بالا، وزن ۲ تنی و رینگ‌های بزرگ مصرف آن را بالا می‌برند. بر اساس برآوردها، نسخه GT این کراس اوور عملکردمحور با یک بار شارژ می‌تواند مسافت ۳۳۱ کیلومتر را طی کند، در حالی که نسخه GT-Line دو دیفرانسیل آن ۴۰۵ کیلومتر شعاع حرکتی دارد. همین موضوع شاید یکی از نقاط ضعف این محصول کیا باشد، ولی از طرفی دیگر افرادی که به سراغ آن می‌روند احتمالاً بیشتر از هر چیزی به عملکرد اهمیت می‌دهند.

 

این در حالی است که کیا و به‌صورت کلی گروه هیوندای به تولید محصولات کم‌مصرف شناخته می‌شوند؛ حتی همین پلتفرم E-GMP که EV6، آیونیک ۵ و جنسیس GV60 بر پایه آن ساخته شده‌اند، به عمر قابل توجه باتری و سرعت بالای شارژ شهرت دارد. به‌عنوان نمونه هم می‌توان نسخه لانگ رنج EV6 را یادآوری کرد که قابلیت پیمایش حدود ۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ را دارد.

 

جمع‌بندی

کراس اوور الکتریکی کیا EV6 GT

کیا EV6 GT چه خودروهای عملکردمحور مرسوم و چه الکتریکی‌های پرشتاب امروزه را به چالش می‌کشد؛ با ارائه خروجی، سرعت و عملکرد سطح بالا با قیمتی که برای یک خودرو تمام الکتریکی اصلاً گران به نظر نمی‌رسد. در همین حال، با امکانات رفاهی و المان‌هایی که برای راحتی سرنشینان تدارک دیده شده است، این شاسی بلند در حالت عملکردمحور اسپرت GT عملاً تفاوتی با نسخه استاندارد آن از لحاظ راحتی ندارد.

 

حالا با این اوصاف، اگر فقط یک دلیل برای نخریدن نسخه GT وجود داشته باشد، این است که نسخه استاندارد EV6 برای عموم رانندگان چیزی کم از GT ندارد؛ به عبارتی دیگر، شاید مشخص کردن وجه تمایز عمده GT در مقایسه با نسخه استاندارد کار دشواری باشد؛ به‌جز توانایی آن در شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت که در حد و اندازه سوپر اس یو وی لامبورگینی اوروس است.

نوشته کیا EV6 GT: خودرویی باورنکردنی با قیمتی عالی، اما آیا واقعاً ارزش خرید دارد؟ اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992