پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=53573

کشورهای حوزه خلیج فارس؛ اصلی ترین مشتریان ماشین آلات نان ایران
نوسان قیمت ارز؛ چالش همیشگی صنعتگران

در حالیکه ماشین آلات صنعت نان کشور رو به رشد است و کشورهای حوزه خلیج فارس اصلی ترین مشتریان تولیدات ما هستند، صنعتگران حوزه نوسانات نرخ ارز و گرانی مواد اولیه را مهمترین چالش های تولید می دانند.

نان از پرمصرف ترین مواد غذایی است که به شکل نان سنتی و صنعتی بر سر سفره های مردم همواره وجود دارد و علیرغم تمامی اخبار و حواشی که پیرامون قیمت، کیفیت و میزان هدر رفت آن موجود است، به نظر می رسد در حوزه ماشین آلات نان پیشرفت های زیادی رقم خورده است. این در شرایطی است که به دلایلی همچون پایین بودن دستمزد کارگران تخصصی و ماهر صنف نان، در حال حاضر این صنف با کمبود نیروی ماهر مواجه است و عمدتا از افرادی بدون تخصص در این حوزه استفاده می شود. ضمن اینکه به گفته کارشناسان و فعالان بخش یکی از دلایل پایین بودن کیفیت نان اصولا نبود نیروی کار متخصص است.

نقره عضو هیات مدیره تعاونی نان فانتزی تهران: با توجه به اوضاع بد کارگری در انواع رسته های نان و نبود کارگر ماهر، ماشین آلات نقش مهمی در ادامه فعالیت این صنف دارد و توسعه و پویایی در این بخش قطعا پویایی صنعت نان را نیز در پی خواهد داشت

علیرضا نقره عضو هیات مدیره تعاونی نان فانتزی تهران از جمله کسانی است که معتقد است صنعت نان رو به جلو است و یکی از دلایل پویا شدن این بخش اصولا به پیشرفت هایی که در حوزه ماشین آلات و دستگاه های مصرفی رقم خورده است، بر می گردد. این عضو هیات مدیره تعاونی نان فانتزی تهران پیش از این در گفتگو با بازار گفت: صنعت ماشین آلات نان رو به پیشرفت است و به نظر می رسد تحریم ها موجب شده صنعتگران ما در این حوزه رشد کنند. به نحوی که الان می ‌بینیم هستند تولید کننده هایی در حوزه ماشین آلات نان که اعلام می‌ کنند یک سال بدون قید و شرط ماشین آلات خود را گارانتی می‌ کنند! این حرف نشان از با کیفیت بودن این ماشین آلات و رشد این صنف دارد.

نقره افزود: مساله مهم در این خصوص این است که با توجه به اوضاع بد کارگری در انواع رسته های نان و نبود کارگرهای آموزش دیده و ماهر، ماشین آلات نقش مهمی در ادامه فعالیت این صنف دارد و لذا توسعه و پویایی در این بخش قطعا پویایی صنعت نان را نیز در پی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش از اصلی ترین مسائل پیرامون واحدهای نانوایی عدم توانایی در جذب نیروهای کار ماهر است؛ به این معنا که فعالان این حوزه معتقدند چون قیمت نان متناسب با تورم افزایش نمی یابد واحدهای نانوایی قادر به بهره گیری از نیروهای متخصص نیستند و لذا به ناچار یا باید از کارگران ساده استفاده کنند و یا واحدهای خود را به سمت نیمه اتوماتیک شدن بیش از گذشته پیش ببرند. بنابراین هر گونه رشد و توسعه ای در صنعت ساخت ماشین آلات و دستگاه های مربوط به صنف نان می تواند کمک کننده باشد. علاوه بر اینکه رشد و توسعه حوزه ماشین آلات می تواند در کیفی شدن انواع نان های سنتی و صنعتی نیز راهگشا و کمک کننده باشد.

نوسان قیمت ارز و گرانی ها؛ چالش اصلی سازندگان ماشین آلات نان

با این وجود صنعتگران حوزه ساخت ماشین آلات نان نیز مانند دیگر فعالان بخش صنعتی با چالش ها و موانع بسیاری مواجه هستند. به طوری که «پیام پرچمی» یکی از صنعتگران این حوزه در گفتگو با بازار می گوید: اصلی ترین چالش ما در این مسیر در واقع بحث ارز و گرانی ها است؛ به این معنا که در هر دوره ممکن است یک یا چند ماده مورد نیاز کم باشد از سوی دیگر بخشی از مواد مورد نیاز ما مثل «استیل» وارداتی است و گاهی در واردات به مشکل می خوریم که این امر بر روند کاری و بازار ما تاثیر گذار است.

این تولید کننده ماشین آلات نان در خصوص میزان نوسان های قیمتی مواد اولیه نیز می گوید: امسال از اول سال چون دلار نسبتا ثابت بوده مواد اولیه خیلی افزایش قیمت نداشته و حتی در یک مقطع قیمت ها کمی پایین تر هم آمده است. اما سال قبل به محض اینکه دلار بالا می رفت دیگر نمی توانستیم ماده اولیه تامین کنیم در واقع بازار اجازه نمی داد.

کشورهای اروپایی؛ پیشتاز در ساخت ماشین آلات صنعت نان

پرچمی در پاسخ به این سوال که در صنعت ماشین و دستگاه های نان صنعتی کدام کشورها پیشرو هستند و جایگاه تولیدات ایران کجاست نیز گفت: در این حوزه چین دستگاه های زیادی تولید می کند. با این وجود فرانسه و ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی پیشتاز هستند و ما نیز از این کشورها دستگاه های مختلف خریداری و مهندسی معکوس می کنیم.

او افزود: در واقع چون واحدهای نانوایی غالبا خواهان این هستند که دستگاه ها و ماشین آلاتی از ما تحویل بگیرند که بدون دردسر با آن کار کنند و بهترین کیفیت را داشته باشد لذا ما نیز در فرایند مهندسی معکوس سعی داریم کمترین ایرادات را داشته باشد. با این وجود به دلیل تحریم ها و نبود یکسری قطعات ممکن است در یکسری از دستگاه ها مشکلات فنی پیدا شود اما در کل سعی داریم با کمترین مشکل محصول را به مشتری تحویل بدهیم.

پرچمی، صنعتگر حوزه ساخت ماشین آلات نان: ماشین های ساخت ما به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و مزیت رقابتی ما در این منطقه پایین تر بودن قیمت محصولات نسبت به نمونه دستگاه های اروپایی است

این صنعتگر همچنین در خصوص وضعیت بازارهای صادراتی نیز گفت: در حال حاضر ماشین آلات نان تولیدی را به حوزه خلیج فارس، عراق و غیره صادر می کنیم. مزیت رقابتی ما هم این است که قیمت ها نسبت به محصولات اروپایی پایین تر است. به طوری که دستگاهی که مهندسی معکوس شده چندان از نظر کیفیت با نمونه خارجی فرق ندارد اما قیمت ها پایین تر است و لذا برای خریداران خارجی بسیار به صرفه است که از ایران خریداری کند.

او در خصوص آنچه می توان برای ماشین آلات صنف نان در آینده متصور شد نیز گفت: با توجه به اینکه صنعت نان در حال رشد است و یک ماده خوراکی اساسی هم هست و از آن طرف همه رو به نان های جدید می آورند، لذا قطعا روند کاری و بازار ما نیز به تبع پویا و جاری خواهد بود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992