پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی هیوندای کرتا ۲۰۲۳؛ کراس اوور جدید کره‌ای ها برای بازار ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، هیوندای یکی از محبوب‌ترین برندهای خودرویی در بازار ایران است که از دهه ۱۳۸۰ به این سو حضور پررنگی در کشورمان داشته و حتی برخی مدل‌هایش نیز مونتاژ محلی شده‌اند. این برند کره‌ای سهم قابل توجهی از خودروهای وارداتی جدید را نیز به خود اختصاص داده است که یکی از آن‌ها، کراس اوور هیوندای کرتا می‌باشد.

 

کرتا یک کراس اوور کوچک و جمع و جور است که در غیاب مدل‌هایی مانند سانتافه، می‌تواند طرفداران هیوندای را راضی نگه دارد. این خودرو با بهره‌مندی از طراحی جدید هیوندای و همچنین سطح قابل قبولی از امکانات، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به خودروهای خارجی باشد.

 

بنابراین، ورود کرتا می‌تواند بازار خودروی ایران را برای هیوندای حفظ کند تا این برند بتواند مشتریان خود را نگه دارد.

 

در حاشیه نمایشگاه هفته دولت و اجبار دولتی برای نمایش خودروها وارداتی، این خودرو نیز به عنوان یکی از دستاوردهای وارداتی دولت رونمایی شده و توانستیم از نزدیک این خودرو را ملاقات کنیم.

 

 

هیوندای شاسی‌بلندِ کوچک کره‌ای‌ها برای بازارهای درحال توسعه

بازار خودروهای کراس اوور جمع‌وجور در حال رشد است و بخش قابل توجهی از مشتریان آن در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. به همین دلیل خودروسازان تلاش می‌کنند سهمی از این بازار را از آن خود کنند.

 

هیوندای نیز مدل کرتا را برای بازارهای در حال توسعه عرضه کرده است و پس از نابودی کامل بازار پر رونق و بروز خودرو کشورمان توسط دولت طی ۵ یا ۶ سال اخیر و تبدیل شدن آن به یک بازار پر از خودروهای اسقاطی و همچنین تقدیم بازار به شرکت‌های چینی، حالا پس از چند سال یک خودرو کره ای اقتصادی در سبد واردات ایران قرار دارد تا شاید بتواند به این بازار مخروبه جان تازه‌ای ببخشند. این خودروها در واقع نسخه‌های بلندتر هاچ‌بک‌ها هستند که ظاهری شبیه به شاسی‌بلند دارند.

 

هیوندای کرتا، نسل جدید ix25 است که طبق روش نام‌گذاری قدیمی هیوندای، با کد ix25 شناخته می‌شد. تولید آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و طراحی آن الهام گرفته از نسل جدید محصولات هیوندای است.

 

نمای جانبی هیوندای کرتا ۲۰۲۳

 

کرتا با هدف بازارهای آسیایی تولید می‌شود و تاکنون در چین، هند، روسیه و دیگر کشورهای در حال توسعه به بازار عرضه شده است. بنابراین، هیوندای کرتا یک شاسی‌بلندِ ریزنقش و مناسب برای بازارهای نوظهور است که می‌تواند مورد توجه خریداران بدون حق انتخاب ایرانی نیز قرار بگیرد.

 

جدول مشخصات فنی هیوندای کرتا

 

نام خودرو هیوندای کرتا
کشور سازنده کره جنوبی
سال طراحی ۲۰۱۴
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
تنفس موتور طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور
حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور
جعبه دنده CVT
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۱۷۵ کیلوگرم
ابعاد ۴۳۱۵ طول – ۱۷۹۰ عرض – ۱۶۳۰ ارتفاع
فاصله بین محورها ۲۶۱۰ میلی متر

 

 

 

 

ویژگی‌های فنی هیوندای ؛ خودرویی سبک برای شهر و جاده

هیوندای کرتا یکی از اعضای کوچک خانواده خودروسازی کره‌ای است و نباید انتظار عملکرد خیره‌کننده‌ای از آن داشت. این خودرو دارای موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر است. گیربکس CVT نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

 

کرتا صرفاً برای استفاده در شهر و جاده طراحی شده و قابلیت حرکت در بیرون از جاده را ندارد. وزن خالص آن حدود ۱.۲ تن است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

 

مصرف سوخت ترکیبی کرتا ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی در این طبقه مناسب است. بنابراین کرتا یک خودروی سبک و اقتصادی مناسب برای استفاده در شهر و جاده است و نباید انتظار عملکرد بالا از آن داشت.

 

 

 

امکانات رفاهی هیوندای کرتا ؛ یک خودروی کامل شهری

هیوندای کرتا با وجود ابعاد کوچک، از امکانات رفاهی قابل قبولی برخوردار است:

– کیسه هوا: دو کیسه هوا جلو و دو کیسه هوا جانبی و پرده‌ای

– سیستم صوتی: صفحه نمایش لمسی ۸ اینچ

– ترمز و پایداری: ABS – ESP – EBD – HSA

– سایر: شارژ بی‌سیم، دوربین عقب، کلاستر ۱۰٫۲۵ اینچی، رینگ ۱۷ اینچی، سقف پانوراما، چراغ LED، سردکن صندلی‌های جلو، اتوهلد، ترمز پارک الکتریکی، شیفتر پشت فرمان، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها

 

بنابراین با وجود ابعاد کوچک، کرتا همه امکانات مورد نیاز برای یک خودروی شهری را داراست و گزینه مناسبی برای رفت‌وآمدهای روزانه در شهر و در مواقع لزوم جاده محسوب می‌شود.

 

نوشته بررسی هیوندای کرتا ۲۰۲۳؛ کراس اوور جدید کره‌ای ها برای بازار ایران اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992