پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گیربکس اتوماتیک؛ تعمیر و سرویس دوره ای و تعویض روغن آن

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گیربکس اتوماتیک بازار، گیربکس، دستگاهی است که در خودرو برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها به کار می‌رود. این سیستم با توجه به‌سرعت خودرو و نیروی مورد نیاز برای حرکت، گیربکس را به یکی از حالت‌های مختلف تنظیم می‌کند تا به بهترین شکل قدرت را به چرخ‌ها منتقل کند.

در گیربکس اتوماتیک، این عمل به صورت خودکار انجام می‌شود. به عبارت دیگر، راننده نیازی به استفاده از دسته گیربکس برای تنظیم گیربکس ندارد. سیستم گیربکس اتوماتیک با استفاده از یک مجموعه از سنسورها، کنترلرها و شیرهای هیدرولیکی، به صورت خودکار و بر اساس سرعت و شرایط رانندگی، گیربکس را به حالت مورد نیاز تنظیم می‌کند.

 

اجزای گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک؛ تعمیر و سرویس دوره ای و تعویض روغن آن

گیربکس اتوماتیک، یکی از اجزای اصلی درون خودروهای امروزی است که وظیفه اصلی آن، کنترل سرعت و توزیع گشتاور را بر عهده دارد. در این مقاله، به معرفی تعدادی از اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم.

۱- تورک کانورتر (Torque Converter):

تورک کانورتر، ابتدایی‌ترین بخش در گیربکس اتوماتیک است که وظیفه تبدیل نیروی موتور به گشتاور برای گیربکس را بر عهده دارد. این اجزا با استفاده از یک دیسک بزرگ، سیال هیدرولیکی و پمپ فشار قوی، نیروی موتور را به گشتاور برای گیربکس تبدیل می‌کند.

۲- پمپ هیدرولیک (Hydraulic Pump):

پمپ هیدرولیک، دستگاهی است که وظیفه تأمین فشار هیدرولیکی برای گیربکس را بر عهده دارد. این فشار، برای حرکت دادن شیرهای هیدرولیکی که در کنترل گیربکس استفاده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳- شیرهای هیدرولیکی (Hydraulic Valves):

شیرهای هیدرولیکی، بخشی از کنترل گیربکس هستند که با استفاده از فشار هیدرولیکی، دستورات مورد نیاز برای تغییر دنده گیربکس را به همراه دارند. این شیرها با توجه به سرعت خودرو، گشتاور و شرایط جاده، به صورت خودکار دنده‌های گیربکس را تغییر می‌دهند.

۴- کلاچ‌ها (Clutches):

کلاچ‌ها، بخشی از سیستم گیربکس هستند که به وسیله آن، انتقال قدرت از موتور به گیربکس اتوماتیک را کنترل می‌کنند. این کلاچ‌ها، برای تغییر دنده‌های گیربکس استفاده می‌شوند و به صورت خودکار و با استفاده از شیرهای هیدرولیکی، فشار به آن‌ها اعمال می‌شود.

۵- پیستون‌ها (Pistons):

پیستون‌ها، بخشی از شیرهای هیدرولیکی هستند که با استفاده از فشار هیدرولیکی، کلاچ‌ها را فشرده می‌کنند و باعث تغییر دنده‌های گیربکس می‌شوند.

گیربکس اتوماتیک؛ تعمیر و سرویس دوره ای و تعویض روغن آن

همان‌طور که در ابتدای این مقاله خواندید، گیربکس‌اتوماتیک یکی از اصلی‌ترین قطعات درون خودروهای امروزی است که وظیفه کنترل سرعت و توزیع گشتاور را بر عهده دارد. اگر گیربکس اتوماتیک شما با مشکل روبرو شده و نیاز به تعمیر دارد، در این مقاله به برخی از مشکلات شایع در گیربکس‌اتوماتیک و روش‌های تعمیر آن‌ها می‌پردازیم. یکی از نکات با اهمیت در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه به تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک معتبر است.

۱- نویز در گیربکس‌اتوماتیک:

یکی از مشکلات شایع در گیربکس اتوماتیک، وجود نویز در آن است. اگر در هنگام تغییر دنده یا حرکت خودرو، صدایی شبیه به صدای زوزه از گیربکس شما بشنوید، احتمالاً مشکلی در گیربکس وجود دارد.

۲- عدم تغییر دنده‌ها:

در برخی موارد، گیربکس‌اتوماتیک ممکن است عدم تغییر دنده‌ها را نشان دهد. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در کلاچ‌ها، پمپ هیدرولیک یا شیرهای هیدرولیکی باشد. برای رفع این مشکل، بهتر است گیربکس را به یک متخصص تعمیرات گیربکس‌اتوماتیک بدهید تا با استفاده از تجهیزات خاص، عیب‌یابی و تعمیر گیربکس را انجام دهد.

۳- سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند:

در صورتی که سرعت خودرو شما به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده و موتور خودرو در حال افزایش سرعت است، احتمالاً مشکلی در کلاچ‌ها یا پمپ هیدرولیک گیربکس وجود دارد. برای رفع این مشکل، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر در تعمیر و تعویض کلاچ‌ها و پمپ هیدرولیک گیربکس‌اتوماتیک مراجعه کنید.

۴- گیرکردن دنده:

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در گیربکس‌اتوماتیک شما رخ دهد، گیرکردن دنده است. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در سیستم هیدرولیکی، کلاچ‌ها یا برخی از قطعات دیگر گیربکس باشد. برای رفع این مشکل، بهتر است گیربکس را به یک متخصص تعمیرات گیربکس‌اتوماتیک بدهید تا با استفاده از تجهیزات خاص، عیب‌یابی و تعمیر گیربکس را انجام دهد.

۵- تقه زدن گیربکس‌اتوماتیک:

تقه زدن گیربکس‌اتوماتیک یکی از مشکلاتی است که ممکن است در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک رخ دهد. این مشکل معمولاً به دلیل خرابی یا عدم عملکرد صحیح برخی اجزای گیربکس اتوماتیک، مانند کلاچ‌ها، بلبرینگ‌ها و یا پروانه‌ها رخ می‌دهد.

تقه زدن گیربکس‌اتوماتیک ممکن است به دلیل علت‌های متعددی از جمله عدم تعویض روغن گیربکس‌اتوماتیک در زمان مناسب، استفاده نامناسب از خودرو، بار زیاد بر روی خودرو و یا نوسانات دمایی باشد.

نوشته گیربکس اتوماتیک؛ تعمیر و سرویس دوره ای و تعویض روغن آن اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992