پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعداد روی لاستیک خودرو نشانه چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، تابه‌حال به اعداد روی لاستیک توجه کرده‌اید؟ برای درک اعداد نوشته شده بر روی لاستیک خودرو تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

اعداد روی لاستیک خودرو نشانه چیست؟

تابه‌حال به اعداد روی لاستیک‌های ماشین خود نگاه کرده اید؟ اعداد حک شده بر روی لاستیک‌ها به چه معنی هستند؟ کدهای مرموز چاپ شده روی لاستیک فقط برای تولیدکنندگان است و یا دارای مفهومی هم برای خریداران لاستیک هستند؟ به نظر شما می‌توانیم تاریخ انقضا و مشکلات فنی خودرو را از طریق اعداد حک شده بر روی قطعات مصرفی ماشین متوجه شویم؟

 

اعداد حک شده بر روی تایر، حاوی یک زبان مخفی هستند که می‌توانند همه چیز را از تاریخ تولید تا حداکثر ظرفیت بار به شما بگویند. اگر می‌خواهید قفل این دانش پنهان را باز کنید و به یک خریدار تایر آگاه تبدیل شوید، تا پایان این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید.

 

تشخیص نوع تایر با توجه به اعداد حک شده

در کل می‌توانیم لاستیک‌ها را به ۴ بخش اصلی تقسیم کنیم؛ تمام فصل، زمستانی، تابستانی و آفرود. لاستیک‌های تمام فصل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کشش خوبی در شرایط مختلف از جمله جاده‌های خیس و برفی دارند؛ لاستیک‌های زمستانی برای استفاده در هوای سرد و جاده‌های پوشیده از برف طراحی شده‌اند؛ لاستیک‌های تابستانی در هوای گرم و در جاده‌های خشک کشش خوبی را ارائه می‌دهند و لاستیک‌های آفرود برای استفاده در سطوح ناهموار یا بدون سنگ‌فرش طراحی شده‌اند.

 

نوع تایر با یک کد متشکل از دو حرف یا یک حرف و یک عدد مشخص می‌شود که حرف اول نوع لاستیک را نشان می‌دهد: P نشان‌دهنده خودروی سواری مثل ماشین دیگنیتی، T برای زاپاس موقت، LT برای کامیون سبک، C برای کامیون تجاری و ST برای تریلر ویژه است.

 

تشخیص عرض و ارتفاع لاستیک

 

 

عرض و ارتفاع لاستیک را چگونه تشخیص بدهیم؟

اولین عدد بعد از حرف P روی لاستیک نشان‌دهنده عرض لاستیک شما است که بر حسب میلی‌متر بر روی لاستیک درج شده است. برای اینکه از ارتفاع لاستیک آگاه شوید، کافی است به عددی که بعد از عدد سه رقمی و / قرار گرفته است توجه کنید؛ عدد درج شده را در ۸۰ ضرب و تقسیم بر ۱۰۰ کنید تا ارتفاع لاستیک به دست آید.

 

تاریخ تولید و انقضا درج شده روی لاستیک

تصور نکنید که فقط هنگام خرید مواد غذایی و دارویی باید به تاریخ تولید و انقضا آن توجه کنید؛ بلکه حتی هنگام خرید لاستیک هم باید به تاریخ تولید و انقضا آن توجه کنید. یکی دیگر از رموزی که بر روی لاستیک درج شده است، تاریخ تولید به‌صورت هفته و سال است؛ به طور مثال اگر روی لاستیک شما درج شده است ۱۹۲۳ به این معنی است که لاستیک شما در ۱۹امین هفته در سال ۲۰۲۳ تولید شده است و انقضای آن ۴ سال بعد از تولید است.

 

شاخص بار لاستیک

 

حداکثر وزنی که هر تایر می‌تواند تحمل کند

به نظر شما یک ماشین‌سواری می‌تواند به اندازه یک کامیون وزن تحمل کند؟ اگر وزن ماشین از حداکثر وزن تحملی آن افزایش یابد، باید خرید لاستیک را به لیست لوازم مصرفی خودرو اضافه کنید؛ چون لاستیک‌های شما مرتباً می‌ترکند و یا سطح آنها صاف می‌شود.

 

شاخص بار، عددی است مربوط به حداکثر وزنی که تایر می‌تواند در هنگام باد کردن با فشار مناسب خود تحمل کند. هر چه عدد شاخص بار بیشتر باشد، ظرفیت بار لاستیک بیشتر است. برای یافتن این عدد که بین ۷۰ تا ۱۳۰ است، کافی است عدد پنجم حک شده بر روی لاستیک را بررسی کنید.

 

 

اعداد روی لاستیک خودرو چیست

 

 

حداکثر سرعت تایر بر روی آن ثبت شده است

رتبه‌بندی سرعت تایر روشی برای اندازه‌گیری حداکثر سرعت حرکت یک تایر است. این رتبه‌بندی بر اساس توانایی لاستیک برای دفع گرما در سرعت‌های بالا است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، تایر سریع‌تر می‌تواند حرکت کند. دو نوع اصلی درجه‌بندی سرعت تایر وجود دارد: متریک P و متریک اروپایی.

 

تایرهای P-metric برای استفاده در خودروهای سواری طراحی شده‌اند، درحالی‌که تایرهای متریک اروپایی برای استفاده در کامیون‌های سبک و SUV طراحی شده‌اند. در جدول زیر حداکثر سرعت‌هایی که می‌توانید با توجه به حرف درج شده روی لاستیک جدید خود تجربه کنید، ذکر شده است.

 

نوع خودرو سرعت مجاز لاستیک کد سرعت لاستیک
خودروی آفرود یا کامیون سبک Km/s 120 L
لاستیک زاپاس Km/s 130 M
لاستیک زاپاس ۱۴۰ Km/s N
لاستیک زمستانه برای خودروی ۴*۴ ۱۶۰ Km/s Q
کامیون های سبک با قابلیت جابه جایی بار سنگین ۱۷۰ Km/s R
خودروی سدان یا ون ۱۸۰ Km/s S
خودروی سدان یا ون ۱۹۰ Km/s T
خودروی سدان یا کوپه ۲۰۰ Km/s U
خودروی سدان اسپرت یا کوپه ۲۱۰ Km/s H
خودروی اسپرت ۲۴۰ Km/s V
خودروی اسپرت ۲۴۰ Km/s به بالا Z
خودروی سوپر اسپرت ۲۷۰ Km/s W
خودروی سوپر اسپرت ۳۰۰ Km/s Y
خودروی سوپر اسپرت ۳۰۰ Km/s به بالا (Y)

 

 

رتبه‌بندی کشش درج شده روی لاستیک

نرخ کشش درج شده بر روی لاستیک‌ها به معنی قابلیت متوقف شدن روی یک خط راست در مسیر لغزنده است. تایرهای مختلف پس از تست کشش درجه‌بندی می‌شوند و هرچه میزان کشش بالاتر باشد، تایر در شرایط مرطوب یا برفی عملکرد بهتری خواهد داشت. درجات این تست به ترتیب AA، A، B و C است که این میزان از AA تا C کاهش می‌یابد. AA بالاترین امتیاز ممکن است و نشان می‌دهد که یک تایر می‌تواند کشش عالی را در جاده‌های خیس یا یخ‌زده ایجاد کند و B یک امتیاز قابل قبول است و به این معنی است که یک لاستیک می‌تواند کشش کافی را در جاده‌های خیس یا یخ‌زده ایجاد کند.

 

برای درک بهتر موضوعات بیان شده بهتر است یک مثال را با هم بررسی کنیم؛ اگر روی یک تایر P225/50R17 درج شده باشد، شما چه اطلاعاتی از آن استخراج می‌کنید؟ این اعداد بیانگر یک تایر خودروی سواری با عرض ۲۲۵ میلی‌متر و نسبت ابعاد ۵۰ درصد است. R نشان می‌دهد که ساخت تایر شعاعی است و ۱۷ قطر چرخ بر حسب اینچ است.

 

رمزگشایی اعداد درج شده روی لاستیک

 

 

رمزگشایی لاستیک

تابه حال شده است که تایری را خریداری کنید؛ ولی تایر در مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست بدهد و آج‌های آن صاف شوند؟ به نظر شما علت این اتفاق چیست؟ تاریخ انقضا لاستیک‌ها گذشته ست؟ چطور متوجه شویم که لاستیک منقضی نشده است و یا برای نیاز شما مناسب است؟ بر روی هر لاستیک تعدادی عدد ثبت شده است؛ می‌توانید با دستورالعمل زیر آنها را رمزگشایی کنید و با آگاهی از این اعداد و ارقام در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

 

وقتی به دیواره کناری لاستیک نگاه می‌کنید، یک سری اعداد و حروف را می‌بینید که اطلاعات مهمی در مورد لاستیک ارائه می‌دهند. در اینجا یک راهنمای سریع برای معنای همه آن اعداد و حروف آورده شده است.

 

۱٫ عدد اول، قطر لاستیک بر حسب اینچ است.

۲٫ عدد دوم، عرض لاستیک بر حسب اینچ است.

۳٫ عدد سوم، نسبت تصویر است که ارتفاع دیواره جانبی نسبت به عرض لاستیک را نشان می‌دهد؛ نسبت ابعاد کمتر به معنای دیواره جانبی بلندتر است و بالعکس.

۴٫ اعداد چهارم و پنجم به ترتیب نوع ساخت و شاخص بار هستند. این دو عدد اطلاعاتی در مورد استحکام تایر و وزنی که می‌تواند تحمل کند را ارائه می‌دهد.

۵٫ عدد ششم، رتبه‌بندی سرعت است که به شما می‌گوید در هنگام استفاده از این لاستیک حداکثر چه سرعتی را می‌توانید تجربه کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید معنای علامت‌های روی لاستیک‌ها را ترجمه کنید و لاستیک‌هایی با دوام بیشتر و عملکرد مطلوب‌تری را انتخاب کنید.

نوشته اعداد روی لاستیک خودرو نشانه چیست؟ اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992