پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

از شهر هوشمند بدون خودرو تا شهری که قایق جای خودرو را گرفته‌ است!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، این روزها ایده ساخت شهرهای بدون خودرو در کشورهای مختلف جهان، بیش‌از پیش جدی به نظر می رسد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

 

فضاهای شهری که توسط خودروها اشغال می‌شوند!

طرح‌های آزمایشی شهرهای بدون خودرو نشان می‌دهند ایجاد این شهرها امکان‌پذیر است و مزایای زیادی مانند کاهش تصادفات جاده‌ای، فضای شهری بیشتر و کاهش آلودگی هوا را هم به دنبال دارند.

خودروها، بخش قابل‌توجهی از ردپای کربن شهرهای جهان را به خود اختصاص می‌دهند. در اتحادیه اروپا، حمل‌ونقل جاده‌ای به تنهایی مسئول یک‌پنجم کل انتشار CO۲ است و از آنجا که کشورها به دنبال راه‌کارهایی برای ایجاد آلایندگی کمتر هستند، طراحی شهرهای بدون خودرو یک هدف مهم به شمار می‌رود. یکی از مشکلات مربوط به استفاده از خودروهای شخصی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، فضایی است که آن‌ها اشغال می‌کنند.

 

ما اغلب در مورد مسائل دیگری مانند آلودگی، تصادفات جاده‌ای و ازدحام صحبت می‌کنیم، اما فضای شهری که توسط خودروها اشغال می‌شود نیز موضوعی قابل تامل است. به عنوان مثال در منهتن، جاده‌ها و پارکینگ‌ها تقریبا ۲۵درصد فضای شهر را اشغال می‌کنند. این در حالی است که کاهش تردد خودروهای شخصی می‌تواند کمبود فضا را که در بسیاری از شهرها احساس می‌شود، به طرز چشمگیری کاهش دهد.

 

اگر حتی درصد کمی از زمین‌هایی را که درحال‌حاضر به خودروها اختصاص داده شده‌اند به شهرها برگردانیم، می‌توانیم شاهد افزایش مسکن، فضاهای سبز و مناطق قابل‌سکونت در آنها باشیم.

برای مثال شهر اسلو بیش از ۷۰۰ جای پارک را به مسیر دوچرخه‌سواری، پارک و نیمکت تبدیل کرده است. همچنین مدیران شهر پاریس قصد دارند حدود ۷۰ هزار جای پارک را در شهر حذف کنند تا راه را برای خطوط حمل‌ونقل فعال، باز نگه دارند. شهر پاریس قصد دارد تا سال ۲۰۲۴، تردد وسایل نقلیه شخصی را در مرکز شهر ممنوع کند و مدیران شهر نیویورک پیشنهاد داده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد از فضای خودرو را به ایجاد زمین برای ساکنان اختصاص دهند.

 

اگرچه شهرهای زیادی از سیاست‌های بدون خودرو استقبال کرده‌اند، اما اجرای این طرح‌ها آسان نیست. ایده شهرهای بدون خودرو تنها در صورتی اجرایی می‌شود که ساکنان آنها گزینه‌های حمل‌ونقل جایگزین داشته باشند.

 

شهرهای هوشمند بدون خودرو

عربستان قصد دارد تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، در استان تبوک شهری هوشمند به وسعت صد و هفتاد کیلومتر در کنار دریای سرخ بسازد.

 

لاین، شهر خطی هوشمند پیشنهادی در عربستان سعودی به گونه‌ای طراحی شده ‌است که خودرو انتشار کربن نداشته باشد. گفته می‌شود این شهر دارای فضای سبز بسیار وسیعی است.

برای این شهر، جمعیتی بالغ‌بر ۹ میلیون نفر پیش‌بینی شده ‌است. تمامی خدمات روزانه در این شهر به گونه ای طراحی شده‌اند که با ۵ دقیقه پیاده‌روی، قابل‌دسترسی هستند. البته این پروژه، سوالاتی را در مورد شایستگی‌های طراحی و مسائل زیست‌محیطی ایجاد کرده است و منتقدان نگران این هستند که این پروژه بر مهاجرت پرندگان و حیات‌وحش تاثیر بگذارد.

 

همچنین یک شرکت ساختمانی در آریزونای آمریکا درحال ساخت یک منطقه مسکونی، ویژه افرادی است که آماده زندگی بدون خودرو هستند. حدود چهارسال است که در ایالت آریزونا، شهرکی مسکونی بدون پارکینگ خودرو درحال ساخت است.

 

رستوران، خواربارفروشی، کافی‌شاپ، حیاط‌های سایه‌دار، پارکینگ کافی برای دوچرخه‌ها، ایستگاه راه آهن و مترو و یک سیستم تراموا برای این شهرک در نظر گرفته شده است. مسئولان اجرای این پروژه می‌گویند ساکنان، سبدی از مزایای حمل‌ونقل شامل کارت رایگان ماهانه با سواری نامحدود در سیستم‌های مترو، قطار و همچنین اتوبوس دریافت می‌کنند. رفع رایگان پنچری لاستیک برای دوچرخه‌ها و تخفیف در خرید اسکوتر از دیگر مزیت‌های زندگی در این شهرک به شمار می‌روند.

به‌گفته معماران این منطقه مسکونی حذف گاراژها حدود ۲۰ هزار دلار برای هر واحد صرفه‌جویی دربردارد و همزمان باعث می‌شود بتوان فضای سبز بیشتری در محوطه مسکونی ایجاد کرد. تاکنون حدود ۱۰هزار نفر در این پروژه پیش ثبت‌نام کرده‌اند و ۴۰۰ نفر با واریز یک سپرده حداقلی، مشتری اسکان در این ساختمان‌ها شده‌اند.

 

معروف‌ترین شهرهای بدون خودرو در جهان

در ادامه به بررسی برخی شهرهای بدون خودرو در جهان می‌پردازیم.

شهر تاریخی دوبروونیک در کرواسی، یکی از شهرهای بدون خودرو ثبت شده به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو است. امروزه در این شهر ورود خودرو ممنوع است.

شهر بدون خودرو معروف دیگر، خیت‌هورن نام دارد که به آن ونیز هلند هم می‌گویند چون مشابه ونیز، پر از کانال‌های آب است و مردم از قایق برای رفت و آمد در این شهر استفاده می‌کنند.

هر گوشه‌ این منطقه پر از گل و درخت است و حدود ۱۷۰ پل روی کانال‌ها برای دوچرخه‌سوارها و پیاده‌روی احداث شده است. اما ونیز معروف‌ترین شهر بدون خودرو دنیاست که به واسطه کانال‌های آب، مردم از قایق در آن برای رفت و آمدشان استفاده می‌کنند یا در پیاده‌روها قدم می‌زنند.

شهر فاس البالی در مراکش هم جزو میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای بدون خودرو در دنیاست. کوچه‌های باریک این شهر برای خودرو مناسب نیستند و بسیاری از مردم رفت و آمدهای روزمره را با پای پیاده یا الاغ انجام می‌دهند!

نوشته از شهر هوشمند بدون خودرو تا شهری که قایق جای خودرو را گرفته‌ است! اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992