پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی شلبی GT500 مدل ۱۹۶۷، ظاهر کلاسیک با ۷۰۰ اسب بخار!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، این موستانگ به‌طور کامل از ابتدا با بدنه‌ای مشابه GT500 قدیمی ساخته شده و از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت موستانگ امروزی استفاده می‌کند.

 

رستوماد (Restomod) که در فارسی می‌توان واژهٔ بازتولید را برای آن ذکر کرد، پیوند قطعات مدرن به خودروهای کلاسیک است که تلاشی برای یادآوری خاطرات رانندگی با ماشین‌های چند دهه پیش محسوب می‌شود. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کند، روولوجی (Revology) نام دارد که به‌طور خاص در رستوماد موستانگ‌های مدل ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ تخصص دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ در فلوریدا تأسیس شد.

 

البته روولوجی در فرمول سنتی رستوماد تغییر ایجاد کرده است زیرا این شرکت خودروهای قدیمی را بازیابی و اصلاح نمی‌کند بلکه موستانگ‌های کلاسیک را از ابتدا با بدنهٔ کاملاً جدید می‌سازد و به قطعات و تجهیزات مدرن مجهز می‌کند. این شبیه کاری است که سینگر با پورشه انجام می‌دهد. این فرایند با ساخت شاسی و بدنهٔ جدیدی مشابه نمونهٔ کلاسیک آغاز می‌شود اما محفظهٔ پیشرانه به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که بتواند پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت مدرن فورد را در خود جای دهد. این پیشرانه در دو نسخهٔ تنفس طبیعی با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و سوپرشارژر ساخت راش با ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۷ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌شود.

 

علاوه بر پیشرانه، تونل گیربکس هم برای نصب نمونهٔ ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک فورد طراحی شده است و در آخر نیز نوبت به سیستم تعلیق جدید با فنرهای پیچشی و بازوهای کنترلی در جلو می‌رسد. سبد محصولات روولوجی در حال حاضر شامل یک نسخهٔ کانورتیبل و دو نسخهٔ فست‌بک از موستانگ ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ و همین‌طور پنج نسخهٔ فست‌بک از موستانگ ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ می‌شود. این خودروها اما قابلیت سفارشی‌سازی ندارند و صرفاً رنگ بیرونی و چرم داخلی آن‌ها قابل انتخاب خواهد بود. این شرکت برای مدل‌های خود گارانتی کامل یک‌ساله بدون محدودیت پیمایش و همین‌طور گارانتی دوساله قوای محرکه را ارائه می‌کند.

 

شلبی GT500 که روولوجی برای آزمایش در اختیار ما قرار داد بسیار چشمگیر بود. کیفیت ساخت خودرو مطابق با استانداردهای پبل بیچ و رنگ آن بی‌نقص بود. درهای خودرو به لطف فرایند پرزحمتی برای ترکیب مکانیسم قفل نسل ششم موستانگ با دستگیره‌های قدیمی، مثل یک موستانگ مدرن باز و بسته می‌شوند و داخل کابین با دقت مونتاژ عالی، حکایت از مهارت بالایی دارد. بااین‌حال، این خودروها دست‌ساز هستند و درنتیجه قیمت بسیار گرانی دارند. ارزان‌ترین محصول روولوجی، موستانگ فست‌بک ۱۹۶۸ با قیمت پایهٔ ۲۴۸,۳۴۵ دلار است درحالی‌که قیمت شلبی GT500 به‌عنوان گران‌ترین محصول این شرکت از ۳۲۰,۶۰۰ دلار آغاز می‌شود.

 

قیمت خودروی آزمایشی ما نیز با گیربکس شش سرعته دستی، تودوزی تمام چرمی ناپا، رنگ آبی تیرهٔ متالیک و آستر سقف آلکانترا به ۳۴۱,۳۳۵ دلار رسیده بود. این قیمت یک فراری است و حتی با نصف آن می‌توان یک GT500 اورجینال که خیلی خوب بازسازی شده را خرید اما موستانگ روولوجی حس نوستالژی را با تجربهٔ رانندگی مدرن ترکیب می‌کند. به همین دلیل است که تاکنون ۱۶۷ نفر مجاب به خرید یکی از این موستانگ‌ها شده‌اند که ۳۳ نفر آن‌ها GT500 را انتخاب کرده‌اند.

 

استارت دکمه‌ای، نمایشگر ۷ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی و دوربین دید عقب ازجمله تجهیزات مدرن این خودرو هستند. بدون مبدل کاتالیزوری مزاحم، وقتی پدال گاز را تخته می‌کنیم صدایی رعدآسا از اگزوزها به گوش می‌رسد که انسان را به دوران ماسل کارهای اواخر دههٔ ۶۰ می‌برد. GT500 روولوجی همچنین خودروی بسیار سریعی است به‌گونه‌ای که ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی می‌کند. در همین حال، خودرو سواری نسبتاً نرمی دارد که قوای محرکهٔ وحشی آن را تعدیل می‌کند.

 

 

رانندگی در شهر با GT500 به لطف کلاچ نرم و ترمزهای خوب، دلپذیر است و خودرو با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S شتاب جانبی ۰.۸۸ جی را ثبت می‌کند. این رقم هرچند بسیار بهتر از GT500 اصلی مدل ۶۷ است اما در مقایسه با خودروهای امروزی، در حد هوندا آکورد خواهد بود که نشان می‌دهد طراحی شاسی متعلق به حدود ۶۰ سال پیش محدودیت‌هایی را به همراه دارد. این شلبی همچنین با وزن ۱۷۴۵ کیلوگرم، حدود ۲۳۰ کیلوگرم از نمونهٔ اصلی ۱۹۶۷ سنگین‌تر است و با دیسک‌های ترمز ۱۳.۱ اینچی در جلو و ۱۲.۹ اینچی در عقب، از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۴.۵ متر متوقف می‌شود.

بااین‌حال، GT500 روولوجی در بزرگراه با سواری نرم و پایداری در خط مستقیم، یک کروزر لذت‌بخش خواهد بود درحالی‌که سیستم تهویه در تابستان کابین را خنک نگه می‌دارد. به‌طورکلی، این موستانگ خودرویی پر از جذابیت‌های گذشته است که در کنار کیفیت ساخت مثال‌زدنی و مقادیر زیادی آدرنالین ارائه می‌شود.

 مشخصات فنی

Revology Shelby GT500 1967
پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۱۰ اسب بخار
گشتاور ۸۲۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۷ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۵۴.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۸۸ جی
حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۷۴۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۰۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۴۳ میلی‌متر
وزن ۱۷۴۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۲۰,۶۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۴۱,۳۳۵ دلار

نوشته بررسی شلبی GT500 مدل ۱۹۶۷، ظاهر کلاسیک با ۷۰۰ اسب بخار! اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992