پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

زیرساخت اجرای استاندارد اجباری یک هزار قطعه وجود ندارد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار کیفیت و قیمت قطعات خودرو یکی از اصلی ترین چالش های مالکان خودروها است، چالشی که گاهی منجربه انتقاد از صنعت خودرو می شود. باتوجه به اینکه قیمت قطعات وابستگی فراوانی به قیمت ارز دارد، بنابراین باید انتظار نوسان نرخ لوازم یدکی را داشت. از سوی سازمان ملی استاندارد به دنبال تدوین استاندارد اجباری برای یک هزار قطعه است، استانداردی که در شرایط فعلی بدون زیرساخت لازم می تواند تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده را با چالش ناشی از عدم زیرساخت اجرایی مواجه کند. برای بررسی این موضوعات با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، کیفیت لوازم یدکی در سال جاری نسبت به سال گذشته ارتقا داشته است؟

یکی از پارامترهای مهم در رشد یا کاهش کیفیت هر محصولی، قدرت خرید مردم است. کاهش قدرت خرید مردم، نوسان نرخ ارز، تحریم های ظالمانه، کمبود مواداولیه و مشکلات گمرکی برای تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی چالش های عدیده ای را ایجاد کرده است. باتوجه به اینکه طرح شناسنامه دار کردن تولیدکنندگان صنفی را دنبال و رقابت در بازار لوازم یدکی بیشتر شده است، کیفیت قطعات نیز مسیر رشد را دنبال می کند.

طی دو ماه گذشته بازار لوازم یدکی رکود شدیدی را تجربه کرده است. در مدت زمان مذکور افزایش قیمت قطعات در بازار وجود نداشته است

* بازار خودرو در کشور با رکورد مواجه شده است، آیا بازار لوازم یدکی نیز دچار رکود شده است؟

بله، طی دو ماه گذشته بازار لوازم یدکی رکود شدیدی را تجربه کرده است. در مدت زمان مذکور افزایش قیمت قطعات در بازار وجود نداشته است، در صورتی که معضلات و موانع تولید برطرف شود، وضعیت قیمت و کیفیت لوازم یدکی نیز بهبود چشمگیری خواهد داشت. گفتنی است که در بازار لوازم یدکی کمبود قطعه وجود ندارد.

زیرساخت اجرای استاندارد اجباری یک هزار قطعه وجود ندارد| بازار لوازم یدکی در رکود

* باتوجه به اینکه دولت به دنبال واردات خودروهای کارکرده است، برخی از کارشناسان معتقد هستند امکان تامین قطعات این خودروها در صورت ورود به کشور وجود ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

واردات خودروهای کارکرد براساس برندهای موجود در بازار کشور انجام خواهد شد، بنابراین بعید می دانم تامین لوازم یدکی با چالش مواجه شود.

سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که تا پایان سال برای یک هزار قطعه استاندارد اجباری تدوین و اجرایی می شود، در صورتی که اظهار نظر غیر کارشناسی صورت گیرد تا پایان سال هدف گذاری سازمان ملی استاندارد تحقق نخواهد یافت

* به عنوان پرسش پایانی، سازمان ملی استاندارد به دنبال تدوین استاندارد اجباری برای یک هزار قطعه است، این موضوع اجرایی خواهد شد؟

سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که تا پایان سال برای یک هزار قطعه استاندارد اجباری تدوین و اجرایی می شود. این درحالی است که امروز حدود ۷۰ نوع قطعه دارای استاندارد هستند. اگر استاندارد قطعات به معنی واقعی اجرا شود، قطعا استقبال می کنیم. اما در صورتی که اظهار نظر غیر کارشناسی صورت گیرد، تا پایان سال هدف گذاری سازمان ملی استاندارد تحقق نخواهد یافت. چرا که زیرساخت های لازم نظارت برای اجرای استانداردها فراهم نشده، این موضوع می تواند در بازار لوازم یدکی چالش و بحران ایجاد کند.

نوشته زیرساخت اجرای استاندارد اجباری یک هزار قطعه وجود ندارد اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992