پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

کرال کنترل چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، سیستم کرال کنترل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از آن چیست؟ نحوه فعال‌کردن این سیستم و زمان استفاده از آن را می‌شناسید؟

 

سیستم کرال کنترل

آیا دغدغه و نگرانی گرفتاری در شرایط سخت و غیرقابل‌پیش‌بینی جاده‌ها را دارید؟ با طراحی و اضافه شدن سیستم crawl control به برخی از ماشین‌های جدید از سال ۲۰۰۸ میلادی، یافتن یک راه‌حل هوشمندانه برای مانور در زمینهای دشوار دیگر یک آرزوی غیرممکن نیست. اما مسئله اصلی، کرال کنترل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از این سیستم در چیست؟ چگونه سیستم کنترل حرکت خزشی را فعال کنیم؟ ما در این مقاله خودرو بانک به بررسی کلی کرال کنترل و خودروهای مجهز به این فناوری پرداخته‌ایم. پس برای آشنایی بیشتر با موتور کرال کنترل برای تجربه یک رانندگی بی‌نظیر ما را دنبال کنید.

 

سیستم Crawl Control را بهتر بشناسید!

موتور ماشین‌های تولیدشده در سراسر جهان از سیستم‌های استاندارد با ویژگی‌های منحصر به خودشان بهره می‌برند. نام یکی از این سیستم‌های مورداستفاده در موتور، کرال کنترل است. crawl یک سیستم پرقدرت برای حفظ تعادل ماشین در شرایط سخت و جاده‌های ناهموار است. برخی از جاده‌های پرفرازونشیب کوهستانی تعادل وسایل نقلیه پرقدرتی مثل ماشین لاماری را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کنند؛ اما سیستم کرال کنترل با تنظیم سرعت آهسته و ثابت اتومبیل در زمان رانندگی در مسیرهای صعب‌العبور، کمک بزرگی به پایداری و عبور موفقیت‌آمیز خودرو می‌کند.

 

 

کرال کنترل بعد از درگیرشدن به طور خودکار سرعت و ترمز خودرو را تنظیم می‌کند. به‌این‌ترتیب خودرو به‌راحتی در جاده ناهموار حرکت می‌کند. این سیستم دارای تنظیمات مختلفی برای رانندگی در شن، گل و برف است که با کاهش سرعت خودرو از گیرکردن آن جلوگیری می‌کند.

 

کرال کنترل چگونه کار می‌کند؟ ۴ قدم اصلی برای فعال‌کردن این سیستم پیشرفته

سیستم کنترل حرکت خزشی با ۴ گام کار خود را به پایان می‌رساند. در مرحله اول راننده باید در حالت خلاصی پای خود را روی ترمز قرار دهد. سپس در مرحله دوم دنده را روی عدد ۴ قرار داده و سیستم Crawl Control را فعال کند. در بخش سوم سیستم کرال کنترل و سیستم پایداری الکترونیک با یکدیگر هماهنگ می‌شوند. در این گام هماهنگی اطلاعات زیر توسط خودرو و سیستم هوشمند کرال ضروری است:

• سرعت تایرها

• حسگر ترمز چرخ

 

 

در مرحله پایانی و بعد از دریافت این اطلاعات ضروری، مقدار نیروی موردنیاز تایرها بر ای عبور از جاده ناهموار مشخص می‌شود. این سیستم هوشمند در برخی از کراس‌اوورها نیز طراحی و پیاده‌سازی شده است. ما در یکی از مقالات خودرو بانک ۱۰ تا از بهترین کراس‌اوورهای چینی را معرفی کرده‌ایم. اطلاعات دقیق هریک از این خودروها در این محتوا زیر ذره‌بین قرار گرفته است که مطالعه ۴ دقیقه‌ای آن، اطلاعات مفیدی از دنیای ماشین و کراس‌اوورها در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

مزایا و معایب استفاده از سیستم کنترل حرکت خزشی

سیستم کنترل خزیدن به تنظیم سرعت خودرو در زمان عبور از جاده‌های ناهموار کمک می‌کند. این سیستم از سرخوردن و لغزش خودرو در جاده‌های خیس تا بالارفتن از تپه‌های شیب‌دار جلوگیری می‌کند. Crawl Control ها با تشخیص زمان سرخوردن تایر و کاهش قدرت خودرو فعالیت هوشمند خود را به پایان می‌رسانند. با وجود مزایا استفاده از سیستم کرال کنترل استفاده از آن معایبی نیز دارد که به شرح زیر است:

• عدم تنظیم فشار ترمز و کنترل غلط

• مزاحمت و آزار استفاده از آن در برخی موقعیت‌های خاص

 

 

 

کنترل خزیدن یک راه عالی برای بهبود مانورپذیری ماشین در شرایط سخت است، اما استفاده از آن به تجربه رانندگی کافی نیاز دارد. به همین خاطر استفاده از این سیستم برای رانندگان تازه‌کار خیلی توصیه نمی‌شود. برای آشنایی با بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار به محتوای مفید خودرو بانک در این زمینه اعتماد کنید. این مقاله چند تا از بهترین ماشین‌ها برای افراد کم‌تجربه با ویژگی‌های خاص مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کدام ماشین‌ها از کنترل کرال استفاده می‌کنند؟

آیا می‌دانید که سیستم کرال کنترل برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ در خودرو تویوتا لندکروز رونمایی شده است؟ این سیستم باسابقه کوتاه خود تحولی بزرگ در امکانات خودروهای نسل جدید ایجاد کرده است. crawl یک قابلیت هوشمند است که در برخی از وسایل نقلیه آفرود یافت می‌شود. این سیستم برای حفظ کنترل ماشین در زمین‌های ناهموار کمک می‌کند. این سیستم در شرایط زیر پرکاربرد است:

• بالا رفتن از تپه

• عبور از سطح لغزنده بارانی

• کنترل تعادل خودرو در شیب بالا

 

 

برخی از خودروهای مدرن با سیستم‌های تمام چرخ متحرک دارای قابلیت کرال کنترل هستند. این ویژگی در حال حاضر در مدل‌های منتخب تویوتا مانند لندکروزی، ۴ رانر و تاکوما و همچنین برخی از خودروهای جیپ در دسترس است. اگر به دنبال یک خودروی آفرود با این قابلیت‌ها هستید، این‌ موارد گزینه‌های بسیار خوبی برای بررسی هستند.

 

مدت‌زمان استفاده از سیستم کرال کنترل چقدر است؟

یکی از سؤالات و نکات اصلی دررابطه‌با سیستم کنترل خزیدن، مدت‌زمان استفاده از آن است. استفاده از کرال برای زمانی بیشتر از ۱۲ دقیقه اصلاً توصیه نمی‌شود. با این حساب کرال کنترل برای رانندگی در مسیرهای سخت با سرعت پایین و زمان محدود طراحی شده است. رانندگان در زمان عدم تمرکز روی گاز دادن و حضور موانع متعدد، این سیستم را فعال می‌کنند. تفاوتی ندارد که سوار بهترین شاسی‌بلند یا زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی شده‌اید؛ استفاده از این سیستم برای بیش از یک ربع دقیقه منطقی و عقلانی نیست!

 

 

 

قدرت منحصربه‌فرد سیستم کرال کنترل را دست‌کم نگیرید!

با کمک کنترل خزیدن، خودروهای مدرن در خارج از جاده بسیار توانمندتر شده‌اند؛ این مسئله بزرگ‌ترین تفاوت کرال و کروز کنترل است. کنترل خزیدن به خودروها این امکان را می‌دهد که سرعت تنظیم شده را بادقت حفظ کرده و کشش را در شرایط چالش‌برانگیز مانند گل و برف مدیریت کنند. ما در این محتوا کلیه نکات مربوط به سیستم Crawl Control را مورد بررسی قرار دادیم. خودروهای دیگری که از سیستم کرال کنترل استفاده می‌کنند را می‌شناسید؟ آیا تجربه استفاده از این سیستم هوشمند را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

نوشته کرال کنترل چیست؟ اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992