بنابراین تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز در بهار امسال ۱۳هزار و ۵۷۵ دستگاه بیشتر بوده که به معنای رشد ۱۵۵درصدی است. چنین رشد تولیدی مدیون تولید خودروی ساینا ۲۳۲ گازسوز است که سایپا این خودرو را در سه‌ماهه ابتدایی سال، بیشتر از کل تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز مدت مشابه سال گذشته تولید کرده است.

بعد از شروع دور دوم تحریم‌ها علیه کشور، تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز با کاهش زیادی همراه بود، چراکه تولید این دست از خودروها برای خودروسازان هزینه‌ بیشتری به همراه داشت و از طرف دیگر تقاضای چندانی نیز برای این خودروها در کار نبود؛ چراکه قیمت گازسوزها بیشتر از خودروهای بنزین‌سوز بوده و همچنین توان این خودروها و ظرفیت صندوق عقب آنها هم کمتر است.

 

از طرفی هم تفاوت قیمت بین بنزین و گاز آن‌قدر نبود که انگیزه لازم را برای خرید این خودروها فراهم کند. بنابراین شاهد کاهش تولید این دست از خودروها بودیم. با این حال در بهار امسال همراه با رشد تولید خودرو، تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز نیز افزایش پیدا کرده است.

 

همانطور که اشاره شد، بخش قابل‌توجهی از رشد تولید خودروهای گازسوز مربوط به ساینا ۲۳۲ است. سال گذشته این خودرو در سایپا تولید نمی‌شد، اما نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص در سه‌ماهه ابتدایی امسال ۹هزار و ۳۶ دستگاه از این خودرو را تولید کردند که این رقم از کل تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ بیشتر است. بعد از ساینا ۲۳۲ گازسوز بیشترین تیراژ تولید این دست از خودروها مربوط به تولید وانت نیسان انژکتوری دوگانه‌سوز بوده که این خودرو نیز تولید زامیاد، زیرمجموعه سایپاست.

 

وانت نیسان انژکتوری دوگانه‌سوز در سه‌ماهه ابتدایی امسال شش‌هزار و ۶۶۵ دستگاه تولید شده که نسبت به تولید ۳۷۸۰ دستگاهی سال گذشته این خودرو (که تنها تولید گازسوز سایپا بود)، دو هزار و ۸۸۵ دستگاه معادل ۷۶درصد بیشتر بوده است.

ایران‌خودرو نیز امسال رشد خوبی را در تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز تجربه کرده است. سورن پلاس گازسوز تاکسی که ایران‌خودروی تبریز سال گذشته دو هزار و ۴۸۵ دستگاه از آن تولید کرده بود، امسال به میزان سه‌هزار و ۳۶ دستگاه تولید شده است که حاکی از رشد ۵۵۱ دستگاهی و ۲۲درصدی این خودرو است.

 

اما رشد تولید آریسان گازسوز بسیار قابل‌توجه بوده است. در بهار امسال ایران‌خودرو سه‌هزار و ۵۱۴ دستگاه از این خودرو تولید کرده که نسبت به آمار تولید ۷۱دستگاهی سال گذشته آن، سه‌هزار و ۴۴۳ دستگاه معادل ۴۸۵درصد بیشتر شده است. در بهار سال گذشته ایران‌خودرو دو هزار و ۴۰۰ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز تولید کرده بود که تولید این خودرو امسال متوقف شده است. بنابراین همان‌طور که مشخص است با فاکتور گرفتن از محصول ساینا، تولید گازسوزها بیشتر متعلق به خودروهای کار است.