پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده و دست دوم (عوامل مؤثر بر قیمت)

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین، برای اشراف بر قیمت خودروهای کارکرده باید با ساز و کار و عوامل موثر بر قیمت ها آشنا شد. همراه ما باشید تا اگر قصد خرید یا فروش دارید با کمترین ضرر معامله کنید.

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده و دست دوم

قیمت ‌گذاری خودرو کارکرده اگرچه تابعی از قیمت خودرو صفر است و با افزایش و کاهش آن نوسان می‌یابد، اما عوامل مهم دیگری نیز در بالا و پایین شدن قیمت یک خودرو در بازار دست دوم موثر هستند. از یک خط و خش روی بدنه گرفته تا زنگ‌زدگی تعویض قطعات خودرو، هر کدام درصدی افت قیمت برای خودرو به همراه خواهد داشت. محاسبه قیمت خودروی کارکرده امری تخصصی است و از عهده فروشندگان و خریداران معمولی خارج می‌باشد و باید از یک کارشناس رسمی قیمت گذاری خودرو کمک گرفت.

 

عوامل مؤثر بر تعیین قیمت خودرو کارکرده و دست دوم
طول عمر و سن ماشین

هر خودرویی طول عمر مشخصی دارد و بعد از آن زمان بیشتر هزینه‌زا خواهد بود. این طول عمر مشخص برای هر ماشین و هر مدلی متفاوت با دیگری است. خرید و فروش خودروی کارکرده زمانی می‌تواند یک کار عاقلانه و منطقی باشد که به الزامات آن توجه کنیم. مهم‌ترین الزام این است که خودروی مورد نظر کمتر از طول عمر مفید خود کار کرده باشد.

اگر بخواهیم افت قیمت خودرو بر اساس عمر آن را به صورت یک فرمول در بیاوریم میتوانیم افت قیمت برای سال اول را ۱۰ درصد ، سال دوم۱۸ درصد، سال سوم۲۳ درصد، سال چهارم ۲۷ درصد، سال پنجم ۳۰ درصد ذکر کرد و از سال ششم تا دهم به ازای هر سال ۲.۵ درصد از قیمت خودرو کاسته خواهد شد. به عنوان مثال برای خودرو با گذشت ۵ سال از تاریخ تولید و با ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش چیزی در حدود ۳۰ درصد از قیمت صفر آن خودرو در بازار کم خواهد شد.

میزان کارکرد خودرو دست دوم

در خودروهای سواری اقتصادی به طور متوسط پیمایش سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر منطقی است و برای خودروهای گران قیمت تر پیمایش سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر منطقی میباشد و کیلومتراژهای کمتر از این مقدار برای خودرو مزیت و کیلومتراژ های بالاتر از این مقدار مشمول افت قیمت خواهد شد.

در نظر داشته باشید نیمی از افت قیمت های بیان شده مربوط به سال تولید و نیمی مربوط به کارکرد خودرو است. اگر خودرویی با گذشت دو سال از تاریخ تولید آن هنوز هیچ پیمایشی نداشته باشد(صفر کیلومتر باشد) مشمول ۹ درصد(نصف ۱۸ درصد) افت قیمت خواهد بود.

معمولا افت قیمت برای خودروهایی که کارکرد آنها بیشتر از ۱۰۰هزار کیلومتر است، محسوس‌تر خواهد بود و به همین علت خیلی‌ها ترجیح می‌دهند خودروی خود را قبل از رسیدن به این عدد بفروشند.

این فرمول برای افت قیمت شامل خودرو های کلاسیک و قدیمی نمی شود.

 

مدل ماشین

مدل یا کلاس خودرو تأثیر اساسی در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده دارد. در واقع این مدل خودرو است که محدوده قیمتی یک خودرو را تعیین می‌کند. حتی بهترین و سالم‌ترین خودروهای کارکرده نیز نمی‌توانند از حد مشخصی گران‌تر معامله شوند، چرا که تقاضایی برای خرید آن‌ها وجود ندارد.

به عنوان مثال اگر خودرویی خریداری کرده و آن را طی چند سال در پارکینگ نگاه داشته اید باز هم افت قیمت مربوط به مدل و سن خودرو شامل آن خواهد شد.

 

رنگ شدگی خودرو

یکی از مهم ترین نکاتی که خریداران باید به آن توجه داشته باشند رنگ شدن بدنه خودرو است. با توجه به اینکه کدام بخش ها رنگ شده اند،میزان آسیب،شدت تصادف و افت قیمت خودرو مشخص می شود . ۴ نوع ترمیم روی بدنه خودرو داریم:

  1. صافکاری بدون رنگ) صافکاری بدون اعوجاج و رنگ ریختگی افت قیمت ندارد
  2. لیسه‌گیری) اگر تمیز انجام شده باشد افت ندارد اما اگر حرفه‌ای نباشد ممکن است شامل افت جزئی شود
  3. رنگ شدگی) هر چه اندازه بخش رنگ شده بزرگ‌تر باشد، افت خودرو هم بیشتر خواهد شد. کمترین افت برای رنگ‌شدگی گل‌گیرها و بیشترین افت مربوط به سقف خودرو است.
  4. تعویض) تعویض شدن بخشی از بدنه به این معنی است که شدت تصادف بالا بوده و امکان صافکاری وجود نداشته است. بنابراین میزان افت آن نسبت به رنگ‌شدگی بالاتر خواهد بود. البته این روزها با توجه به هزینه دستمزد بالای صافکاری و رنگ، خیلی‌ها تصمیم به تعویض قطعات می‌گیرند.
تصادفات ماشین

پس از رنگ شدگی باید تصادفات خوروی کارکرده مورد بررسی قرار گیرد که بسیار به پارامتر قبل مرتبط است.

تصادفات سنگین نقش منفی بزرگی در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده دارند. برای مثال اگر شاسی‌های جلو یا عقب خودرو ضربه دیده باشند، فروش آن اتومبیل برای مالک به سختی امکان‌پذیر خواهد بود. هر چقدر شدت تصادف خودرو کارکرده بیشتر باشد، میزان افت قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

آسیب‌های خودرو در تصادفات سنگین شامل موارد زیر می‌شود:

ضربه‌خوردگی و غرشدگی

ترک‌خوردگی

جوشکاری

تعویض

این موارد ممکن است برای قسمت‌های مهم خودرو مثل شاسی، ستون و سقف اتفاق بیفتد و میزان افت قیمت برای آن معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد است. البته میزان افت بستگی به تعداد بخش‌های آسیب دیده هم دارد.

 

اعتبار بیمه نامه خودرو

اگر تا بحال خرید و فروش خودرو انجام نداده اید بهتر است به آگهی های مرتبط با آن توجه کنید.

در میان امتیازاتی که برای فروش یک خودرو ذکر می شود مدت زمان باقی مانده بیمه خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که مهلت بیمه شخص ثالث کمتر از سه ماه باشد، مبلغ مورد نیاز برای تمدید بیمه از قیمت نهایی خودرو کسر خواهد شد. با این حال اگر بیمه شخص ثالث خودرو بیش از ۹ ماه مهلت داشته باشد، مشتری ناچار است تا قیمت بیشتری برای این خودرو پرداخت کند. علاوه‌بر آن خودروهایی که دارای بیمه بدنه هستند، با برچسب قیمتی بالاتری به فروش می‌رسند.

 

وضعیت فنی خودرو کارکرده

با توجه به بالا رفتن قیمت خودرو نرخ تعمیرات نیز بالا رفته و از این رو همه ترجیح می دهند هنگام خرید مبلغ بیشتری را پرداخت کنند و در مقابل خودروی سالم تری از لحاظ فنی تحویل بگیرند تا دردسر های پس از خرید شامل حالشان نشود.خودروهایی با سن بیشتر و مشخصات فنی بهتر نسبت به خودروهای جدیدتر که مشکلات فنی دارند، برای خرید ارزنده‌تر هستند.

مواردی همچون روغن سوزی و روغن ریزی، سر و صدای بیش از حد موتور و گیربکس، خروج دودهای رنگی از اگزوز یا مشکلات فرمان و جلوبندی از جمله مواردی هستند که بر تعیین سلامت فنی خودرو اثر می‌گذارند.

هنگام بازدید یک خودرو کارکرده از مالک بخواهید تا در مورد سلامت فنی خودرو و زمان تعویض قطعات مصرفی آن به شما توضیح دهد. همچنین می‌توانید از یک مکانیک خبره بخواهید تا شما را هنگام بازدید از یک خودرو کارکرده همراهی کند. قطعاتی همانند تسمه تایم، واشر سر سیلندر، تسمه دینام، رادیاتور، دیسک‌ها و لنت‌ها، فیلترها، شمع‌ها و باتری جزو موارد مصرفی خودرو هستند و بایستی در فواصل زمانی مشخص تعویض یا تعمیر شوند.

 

امکانات (آپشن ها) ماشین

امکانات رفاهی و ایمنی یکی از بخش‌های جدانشدنی هر خودرو به حساب می‌آیند. حتی خودروهای ساده‌ای همچون رنو تندر ۹۰ یا پژو ۴۰۵ نیز تعدادی آپشن را در خود جای داده‌اند. با تغییر سلیقه مشتریان و تمایل آن‌ها به بهره‌مندی از امکانات متنوع‌تر، آپشن‌ها به یکی از عوامل مهم در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده تبدیل شده‌اند.

البته مسائلی نیز درباره خودروهای تولید داخل وجود دارد و آن نقص در مواردی است که به عنوان آپشن برای خودروها در نظر گرفته شده مانند وجود نقص در آپشن‌های استاندارد کارخانه همچون سنسور پارک یا دی‌لایت‌ها، موجب افت قیمت خودرو کارکرده خواهد شد. در سوی مقابل برخی مالکان سعی می‌کنند با افزودن آپشن‌های متنوع به اتومبیل کارکرده خود، قیمت بیشتری را برای آن مطالبه کنند. لازم است به این مسئله توجه داشته باشید که وجود نقص در آپشن‌های استاندارد یک خودرو غیرقابل پذیرش است اما لزومی ندارد که برای در اختیار داشتن آپشن‌های اضافه هزینه بیشتری را پرداخت کنید. به همین دلیل برخی مالکان در آگهی فروش خودرو پرداخت هزینه بیشتر برای در اختیار داشتن سیستم صوتی یا رینگ اسپرت را بر عهده خریداران قرار می‌دهند.

 

وضعیت داخل خودرو

وضعیت داخلی خودرو به خصوص در مورد خودروهایی با کارکرد بالاتر می‌تواند در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده موثر باشد. وجود پوسیدگی در کف خودرو، پارگی و خراشیدگی روکش‌ها، شکستگی در صندلی و… باعث افت قیمت ماشین می شود. مبلغ این افت بستگی به میزان خرابی داخل خودرو و قیمت قطعات نیازمند تعمیر با تعویض دارد.

 

قطعات یدکی خودرو

گاهی قصد خرید خودرویی را داریم که قطعات یدکی آن به زحمت در بازار تحریم زده امروز یافت می شود و هر چه خودرو از لحاظ فنی قوی باشد و سایر پارامترها نیز با امتیاز بالایی

 

چگونگی محاسبه قیمت خودرو دست دوم و کارکرده در سایت‌های تخمین قیمت

تعیین قیمت و ارزش واقعی و منصفانهٔ خودرو به عوامل زیادی از قبیل کارکرد خودرو، سال ساخت، وضعیت بدنه و رنگ، شرایط بازار و حجم معاملات، سوابق و عملکرد خودرو و بسیاری از پارامترهای دیگر بستگی دارد.

محاسبهٔ آنلاین و تخمین قیمت خودرو کارکرده در کارنامه براساس اطلاعات از تجمیع معاملات بازار خودرو در تهران انجام می‌شود و علی‌رغم دقت بالا، باز هم خالی از خطا نیست و نمی‌تواند معیار کاملا دقیقی برای انجام معاملات باشد.

 

کارشناس رسمی قیمت گذاری خودرو کیست؟

کارشناس رسمی خودرو با داشتن سوابق و تحصیلات آکادمیک با شرکت در آزمون کارشناسی دادگستری قوه قضائیه یا کانون کارشناسان رسمی تهران و گذراندن دوره کارآموزی بعد از قبولی در آزمون، موفق به اخذ پروانه کارشناس رسمی دادگستری رشته وسایل نقلیه می‌شوند.

معمولاً کارشناسان رسمی خودرو، سرهنگ‌های راهنمایی و رانندگی می‌باشند که در نیروی انتظامی بازنشسته شده‌اند و پس از طی مراحل آزمون کانون کارشناسان و قوه قضاییه، موفق به اخذ مجوز پروانه کارشناس رسمی دادگستری می‌شوند و اجازه‌ی فعالیت برای کارشناسی خودرو، ارزیابی خودرو، ارزش‌گذاری ماشین، تعیین میزان خسارت و تائید فنی و اصالت خودرو ازلحاظ شماره بدنه و شماره موتور را پیدا می‌کنند.

تقریباً بیشترین موارد کاری که به کارشناسان رسمی خودرو ارجاع می‌شود عبارت است از ارزیابی و قیمت‌گذاری یا کارشناسی انواع خودرو شامل انواع ماشین‌های سواری، کامیون، تریلر، ماشین‌آلات راه‌سازی مانند لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی و لیفت‌تراک و یا بررسی علت تصادفات و بررسی و تعیین میزان خسارت واردشده به خودروهاست.

 

منظور از افت قیمت برای ماشین‌های دست دوم و کارکرده چیست؟

برخی از تصادفات باعث تعویض قطعات خودرو می شوند.این موضوع موجب می‌شود قیمت خودرو به میزان مشخصی کاهش یابد.به این کاهش قیمت، افت قیمت خودرو گفته می‌شود.

از طرفی، برخی از خساراتی که به خودرو وارد می‌شود،می‌تواند تا حدی تاثیرگذار باشد که برای خریدار جدید خودرو مشکلاتی را فراهم کند.بنابراین ترجیح بر این است که قیمت خوردوهای دچار آسیب کم شوند و آینده‌ی راننده مدنظر قرار گیرد.

نوشته نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده و دست دوم (عوامل مؤثر بر قیمت) اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992