پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

عرضه گران لاستیک‌های سامانه ای در بازار آزاد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار،با سامانه‌ای شدن عرضه لاستیک‌ های سامانه در یزد، توزیع لاستیک به نمایندگی واحدهای تولیدکننده واگذار شد تا هر فردی بر اساس کارت خودرو، سالانه یک جفت لاستیک دریافت کند که قیمت آن نسبت به قیمت عرضه در بازار آزاد، تفاوت فاحشی دارد.

 

برای مثال قیمت عرضه برخی از انواع لاستیک در کارخانه‌های یزد نسبت به بازار آزاد، نصف است و این باعث می‌شود که حتی فروشندگان خرد که جزو توزیع کنندگان نیستند، خود متقاضی دریافت لاستیک یارانه‌ای باشند و حتی مشتریان خود را به فروش ترغیب کنند.

یکی از فروشندگان لاستیک با تاکید بر اینکه عرضه لاستیک امسال بسیار کاهش یافته و موجودی سایت همواره صفر است، ادامه داد: برخی از برندهای لاستیک در استان یزد مورد تائید مردم هستند و دقیقا همین برندها عرضه نمی‌شوند.

خرده‌فروشانی که متقاضی خرید لاستیک از مشتریان هستند

رضا محمدی ادامه داد: در شرایطی که این لاستیک‌ها عرضه نمی‌شوند، قطعا بازار کاذبی ایجاد می‌شود که قیمت را بالا می‌برد و خرده فروشان هم دسترسی به این لاستیک‌ها ندارند از اینرو برخی از آنها خود، متقاضی خرید لاستیک از مشتریانشان حتی به دو برابر قیمت می‌شوند.

وی افزود: بازار لاستیک در حال حاضر در دست نمایندگی‌ها است و بازار خرده فروشان کساد شده از اینرو ما نقشی در قیمت لاستیک نداریم و توزیع آن نیز بر عهده ما نیست اما آنچه مسلم است، عدم مدیریت عرضه، مشکل‌ساز شده و خواهد شد.

عرضه گران لاستیک‌های سامانه ای در بازار آزاد/کسب و کار خرده‌فروشان از رونق افتاد

این فروشنده جزء لاستیک ادامه داد: بازار عرضه لاستیک در سال جاری در استان مناسب نیست و تولیدات کاهش یافته است چرا که بسیاری از کارخانه‌ها در ایام نوروز تولید نداشتند و هنوز سایت فروش آنها باز نشده و این نیاز انباشته‌ای را ایجاد کرده است.

عرضه آزاد لاستیک‌های مرغوب

یکی از رانندگان یزدی هم با بیان اینکه برندهای لاستیک موجود در سامانه مرغوبیت ندارند و باید زود به زود تعویض شوند، ادامه داد: این چه کمبودی است که لاستیک‌های خوب در بازار آزاد با قیمت‌های بالا پیدا می‌شود اما در سامانه موجود نیست.

مرتضی رفیعی ادامه داد: بازار شب عید عرضه لاستیک در استان بسیار بد بود و بسیاری خرید را به سال جاری موکول کردند اما بعد از این همه مدت، هنوز عرضه لاستیک‌های مرغوب صورت نمی‌گیرد و مجبوریم لاستیک را گران‌تر از بازار بخریم.

دشواری تامین لاستیک ایرانی و مرغوب در بازار

وی افزود: دشواری تامین لاستیک ایرانی و مرغوب، مردم را به سمت استفاده از لاستیک‌های خارجی کشانده که در حال حاضر عرضه آن هم در بازار کاهش یافته و بسیار گران است.

رئیس اتحادیه لاستیک فروشان یزد درباره مدیریت بازار لاستیک به خبرنگار بازار گفت: واحدهای تولید لاستیک استان یزد از زمان بروز بحران برای تأمین لاستیک در استان همراهی کردند و از زمانی که توزیع لاستیک در سامانه شروع شد، بازار لاستیک بسیار بهتر و متعادل‌تر شده است.

ناصر ابوالفضل صادقیان، درباره افزایش قیمت لاستیک اظهار کرد: از دهم اسفند ماه ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک بودیم و برای امسال نیز پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی از سوی واحدهای تولیدی به تائید اتحادیه رسیده اما هنوز اجرایی نشده است.

عرضه گران لاستیک‌های سامانه ای در بازار آزاد/کسب و کار خرده‌فروشان از رونق افتاد

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در صنعت توزیع لاستیک داریم، واردات لاستیک است چراکه شرکت‌های وارد کننده با برند مشخص، ترخیص لاستیک از گمرک مواجه شدند در حالی که اگر در اختیار مردم قرار می‌گرفت نیاز به آن در جامعه برطرف می‌شد و عرضه و تقاضا نیز تعدیل قیمت را به همراه داشت‌.

رئیس اتحادیه لاستیک فروشان یزد درباره تقاضای برای خرید لاستیک‌های ایرانی به ویژه تولیدات استان یزد، به بیان مزیت‌های آن پرداخت و ادامه داد: یکی از مواردی که برای لاستیک ایرانی جذابیت ایجاد می‌کند، تفاوت قیمت بین عرضه مستقیم لاستیک ایرانی و لاستیک خارجی است که در عین کیفیت عالی، به مراتب ارزان‌تر است.

کاهش عرضه لاستیک سامانه‌ای

صادقیان درباره کاهش عرضه لاستیک در سال جاری در استان یزد نیز بیان کرد: عرضه لاستیک در سامانه در حال انجام است اما مشتریان بیشتر به دنبال برندهای خاص هستند از این‌رو کمبودهایی ایجاد می‌شود در حالی که کیفیت لاستیک‌های تولید ایران مناسب است.

وی گفت: اما باید به این نکته نیز توجه کرد که عده‌ای از تفاوت قیمت عرضه مستقیم و عرضه آزاد سوء استفاده می‌کنند و لاستیک سامانه‌ای را با توجه به تفاوت قیمت فاحش، به صورت آزاد در بازار عرضه می‌کنند از اینرو برخی از برندها در سامانه عرضه کاهش می‌یابد.

کوتاه شدن دست خرده فروشان از بازار لاستیک

رئیس اتحادیه لاستیک فروشان یزد با اشاره به معضلات این صنف عنوان کرد: از معضلاتی که در صنف لاستیک به وجود آمده، ایجاد سامانه توزیع لاستیک و کوتاه کردن دست خرده فروشان از کسب و کار است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در این روش عرضه، مصرف کننده را راضی نگه می‌داریم، اما خرده فروشانی که نمایندگی ندارند و سال‌هاست در این صنف کسب و کار دارند با آمدن این سایت و پلتفرم‌ها کسب و کارشان تعطیل شده و واقعا نیاز به کمک دارند.

بازار لاستیک یزد با توجه به تولید لاستیک‌های شاخص و برندهای پر طرفدار نباید چنین مشکلاتی را داشته باشد و می‌توان با بررسی نحوه ورود لاستیک‌های سامانه‌ای به بازار آزاد و تفاوت قیمت آنها به سرنخ‌هایی درباره علت کمبود لاستیک در بازار استان یزد پی برد.

نوشته عرضه گران لاستیک‌های سامانه ای در بازار آزاد اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992