پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=46135

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: مجلس از تشکیل وزارت بازرگانی دفاع می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تشکیل وزارت بازرگانی را سبب تنظیم‌گری در بازار تولید و عرضه محصولات عنوان کرد و گفت: مجلس از لایحه دولت برای تفکیک وزارت صمت دفاع می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است؛ دو فوریت این لایحه نزدیک دو ماه پیش (دوازدهم اردیبهشت ماه) به تصویب نمایندگان رسید.

وزارت بازرگانی تا سال ۱۳۹۰ یک وزارتخانه مستقل بود اما در این سال با وزارت صنایع و معادن ادغام و وزارت صنعت، معدت و تجارت شکل گرفت؛ در لایحه‌ای که دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی پیشنهاد کرده، برخی از مسئولیت‌ها و زیرمجموعه‌های دو وزارتخانه جهادکشاورزی و صنعت و معدن و تجارت (صمت) از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارتخانه جدید منتقل می‌شود.

این لایحه با توجه به اینکه مسئولیت تنظیم بازار داخلی به وزارت بازرگانی محول می شود و این وزارتخانه پاسخگوی تامین و تنظیم بازار خواهد بود، در بین نمایندگان موافقانی دارد؛ محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه بودجه درباره این لایحه و اهمیت آن برای مردم به خبرنگار پارلمانی ایرنا می گوید:‌ برای تنظیم بازار تشکیل یک وزارتخانه که بتواند مسائل این بخش را حل کند و در بخش توسعه صادرات نیز روند موفقی را ادامه دهد، بسیار ضروری بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت به عنوان مسئول امور اجرایی کشور به این نتیجه رسیده است که برای تنظیم بازار، باید نظام تولید و توزیع از یکدیگر جدا شوند و وزارتخانه مستقلی برای این کار تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار برای مردم نیز اهمیت دارد تا شاهد بی نظمی و قانون گریزی در بازار مصرف نباشیم، گفت: تصویب دو فوریت برای این لایپیش از این نمایندگان مجلس به دوفوریت این لایحه رأی دادند که نشانه اهمیت تشکیل وزارت بازارگانی است. از طرفی طبق پیشنهاد دولت، ساختار وزارت بازرگانی با بهره بردن از همان پست‌های موجود خواهد بود و این رویه سبب افزایش حجم وزارتخانه‌ها نخواهد شد و نگرانی برای تحمیل بار مالی وجود ندارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یادآور شد: تشکیل وزارت بازرگانی سبب خواهد شد رصد و پایش بازار کالا و خدمات با رویکرد استقرار حکمرانی داده با هدف پیش‌بینی نیازهای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بهتر از گذشته انجام شود و از آنجا که دولت به ایجاد این وزارتخانه اصرار دارد، قطعاً مجلس هم حمایت خواهد کرد.

خدابخشی با بیان اینکه موضوع تشکیل وزارت بازرگانی از دولت قبل مطرح بوده است، تصریح کرد: دولت بر این باور است که باید انسجامی در بخش تنظیم بازار و کنترل قیمت وجود داشته باشد و لازم است متولی خاصی در این حوزه پاسخگو شود. ضمن اینکه بخش زیادی از وقت دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی مصروف موضوع تنظیم بازار شده و در عمل از وظیفه تولید بازمانده‌اند که در صورت تفکیک می‌توانند با فرصت بیشتری به حوزه تولید بپردازند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طبق یک پژوهش علمی در ۱۰۰ کشور دنیا، ۵۰ کشور وزارت بازرگانی مستقل وجود دارد؛ ضمن اینکه کشور ما در شرایط ویژه و تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و تمرکز بیشتر به بخش بازرگانی ضروری است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992