پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

امکان حضور مالکین موتورسیکلت در طرح صدور یک‌ روزه گواهی‌ نامه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، آمارهای نشان می‌دهند بسیاری از شهروندان، بدون داشتن گواهینامه، اقدام به خرید موتورسیکلت و رانندگی با آن می‌کنند، به همین ‌دلیل آمار جرایم و تصادفات رانندگی بالا می‌رود. به‌منظور جلوگیری از چنین اتفاقاتی مسئولان طرحی به‌نام «گواهینامه یک‌روزه» را برای راکبان موتورسیکلت پیش‌بینی کرده‌اند. این طرح، شیوه ثبت‌نام و مدارک مخصوصی دارد زیرا در کمتر از ۲۴ساعت، گواهینامه افراد قبول‌شده صادر می‌شود.

 

شش‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گواهینامه موتورسیکلت ندارند!

دو روز قبل رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه اجرای طرح ارائه یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «درحال‌حاضر طرح ارائه یک روزه گواهینامه موتورسیکلت در سمنان به شکل پایلوت اجرا شده است؛ در نظر داریم طی یکی، دو هفته آینده این طرح را در تبریز اجرا کنیم. پس از آن با رفع نواقص و مشکلات سامانه، آن را به شکل سراسری در کشور به مرحله اجرا درخواهیم آورد.»

سردار سیدکمال هادیانفر درباره جزئیات طرح ارائه یک روزه گواهینامه موتورسیکلت افزود: «برابر آمار پلیس راهنمایی‌ورانندگی، شش‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور از موتورسیکلت استفاده می‌کنند که فاقد گواهینامه هستند. طی بررسی‌ها متوجه شدیم اگر با روال عادی و جاری بخواهیم این افراد گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند، بیش‌از ۴۰ سال زمان لازم است. به همین دلیل طرح ارائه یک روزه گواهینامه موتورسیکلت را پیشنهاد دادیم.»

 

وی درباره دلایل عدم دریافت گواهینامه از سوی موتورسیکلت‌سواران گفت: «مشکلاتی مانند گرانی، طولانی شدن فرآیند دریافت گواهینامه و … منجر به این می‌شوند که اصطلاحا برخی راکبان موتورسیکلت گواهینامه‌گریزی کنند.»

 

هادیانفر درباره اینکه چه کسانی می‌توانند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت خود را دریافت کنند، بیان کرد: «متقاضیان توجه داشته باشند تنها افرادی موتورسیکلت به‌نام خود دارند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند. در واقع افراد فاقد موتورسیکلت باید با همان سیر و مراحل قدیمی نسبت‌به دریافت گواهینامه اقدام کنند. اما اگر فردی دارای موتورسیکلت باشد، می‌تواند در طرح دریافت یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت مشارکت کند.»

 

دریافت گواهینامه با ۶۰درصد هزینه کمتر

رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا طی یک روز می‌توان گواهینامه را دریافت کرد یا خیر نیز گفت: «این موضوع به فرد متقاضی بستگی دارد. در این طرح اقدامات لازم یعنی برگزاری آزمون آیین‌نامه، آزمون عملی، معاینات پزشکی و … را در یک روز ارائه می‌دهیم. اما به هرحال فرد متقاضی نیز باید مهارت لازم را داشته باشد و امتیاز کافی را کسب کند. اگر فردی تمام این آزمون‌ها و معاینات را به درستی پشت سر بگذارد، درواقع یک‌روزه اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه انجام داده است.»

 

هادیانفر درباره هزینه دریافت این گواهینامه نیز اظهارکرد:‌ «طرح یک روزه، حدود ۶۰درصد ارزان‌تر از رویه عادی دریافت گواهینامه است. اما باز هم تاکید می‌کنم این طرح فقط برای دارندگان موتورسیکلت است و افرادی که فاقد موتورسیکلت هستند باید همان مسیر عادی را طی کنند.»

 

رئیس پلیس راهور فراجا درباره زمان اجرای سراسری طرح ارائه یک روزه گواهینامه موتورسیکلت نیز بیان کرد:‌ «این طرح حتما در کل کشور اجرا خواهد شد و فرمانده فراجا نیز با اجرای آن موافقت کرده‌ است. طی یکی، دو هفته آتی این طرح را در تبریز هم اجرایی خواهیم کرد.با رفع نواقص و مشکلات احتمالی که ممکن است در حین اجرای پایلوت مشخص شود، آن را به شکل سراسری اجرایی خواهیم کرد.» هادیانفر درباره اینکه کدام آموزشگاه‌ها می‌توانند در این طرح مشارکت کنند، اظهار کرد:‌ «تمام آموزشگاه‌های موتورسیکلت می‌توانند در اجرای این طرح مشارکت داشته باشند.»

 

آموزشگاه‌های رانندگی باید برخی هزینه‌ها را دریافت نکنند!

اواخر فروردین‌ماه رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا، صفر تا صد دریافت گواهینامه آسان موتورسیکلت را تشریح کرد.

سردار محمدباقر سلیمی در این باره گفت: «شهروندان می‌دانند آزمون‌های رانندگی و فرآیند صدور گواهینامه حدود ۲۰ سال است که به بخش خصوصی و آموزشگاه‌های رانندگی سپرده شده، ما به کمک آموزشگاه‌ها این طرح را اجرا می‌کنیم یعنی پلیس با کمک افسران و زیرساخت‌های اداری خود به کمک می‌آید تا چالش‌های ایجادشده برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت در یک بازه زمانی کوتاه حل شود.»

 

وی ادامه داد: «آموزشگاه‌های رانندگی باید از دریافت برخی هزینه‌های فرآیند صدور گواهینامه کوتاه بیایند چراکه یکی از درخواست‌های پلیس این است که هم هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت کاهش پیدا کند و هم فرآیند آن کوتاه شود.»

 

سردار سلیمی در توضیح این طرح گفت: «در ابتدا باید به کاهش فرآیند آموزش تئوری آیین‌نامه‌ اشاره کرد. مراحل آموزش آیین‌نامه حذف شده یعنی اگر فردی اعلام کند آیین‌نامه را بلد است می‌تواند امتحان دهد و دیگر نیازی به گذراندن کلاس‌های ۱۲جلسه‌ای ندارد.

 

مرحله بعد، عدم برگزاری آموزش عملی ۱۲جلسه‌ای است‌؛ به عنوان مثال اگر فردی، مالک موتورسیکلت بوده و نحوه استفاده از موتور سیکلت را بلد است، می‌تواند بدون شرکت در کلاس آموزشی، آزمون عملی بدهد و با تشخیص افسر، گواهینامه موتور سیکلت را دریافت کند. به عبارت دیگر اگر کسی بگوید آیین‌نامه و رانندگی با موتور سیکلت را بلدم، می‌تواند از صبح تا ظهر گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کند.»

 

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا همچنین تاکید کرد: «اگر فردی در این طرح شرکت کند و در آیین‌نامه رد شود، می‌تواند دوباره در آزمون شرکت کند؛ اما کسانی که از مرحله تئوری عبور می‌کنند و به مرحله عملی می‌رسند، اگر مهارت لازم را نداشته باشند، حتما باید تجدید آزمون شوند و مجدد امتحان دهند و بعد از یکی، دو بار مردود شدن، به کلاس‌های عملی هدایت می‌شوند. در واقع افراد تا دوبار می‌توانند آزمون عملی را تکرار کنند در غیر این صورت اگر نتوانستند نمره قبولی بگیرند، باید مثل افراد معمولی آزمون بدهند.»

نوشته امکان حضور مالکین موتورسیکلت در طرح صدور یک‌ روزه گواهی‌ نامه اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992