پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۰ توصیه به خودروسازی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : مرکز پژوهش‌های مجلس روز گذشته به دنبال انتشار بیانیه‌ سیاستی، به ارائه پنج اقدام کوتاه‌مدت و پنج توصیه راهبردی در مورد صنعت و بازار خودروسازی پرداخت. بازوی پژوهشی مجلس در عین حال در این بیانیه فاکتورهایی را که به وضعیت نابسامان خودروی کشور دامن زده معرفی کرده است. بر این اساس مروری بر تحلیل‌ها و راهکارهای ارائه‌شده در این بیانیه نشان می‌‌دهد مرکز پژوهش‌های مجلس شیوه قیمت‌گذاری خودرو را چندان درست نمی‌داند و علاوه بر این اعتقاد دارد برخی خودروهای کم‌تیراژ باید در بورس کالا عرضه شوند. از آنجا که قیمت‌گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است و این شورا مانع تداوم خودروی بورسی شد، می‌توان نتیجه گرفت که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تا حدودی اقدامات شورای رقابت را هدف قرار داده است.

همان‌طور که اشاره شد، شیوه قیمت‌گذاری از نظر بازوی پژوهشی مجلس یکی از عوامل اصلی وضعیت نابسامان صنعت خودروی کشور است که بنا به همین گزارش همه ذی‌نفعان بازار و صنعت خودروسازی کشور احساس نارضایتی دارند. با این وجود مرکز پژوهش‌های مجلس در این بیانیه گرچه به شیوه قیمت‌گذاری انتقاد می‌کند،  اما اسمی از قیمت‌گذاری دستوری به میان نمی‌آورد و حتی به نظر نمی‌رسد مخالفتی با آن داشته باشد، بلکه ظاهرا نحوه و شیوه آنالیز قیمت‌ها مورد ایراد این مرکز است.

 

علاوه بر شیوه قیمت‌گذاری، یکی دیگر از مواردی که در بیانیه مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان علل و عوامل نابسامانی در صنعت خودروسازی به آن اشاره شده، نبود استراتژی مشخص برای این صنعت است. از نظر نگارندگان این بیانیه هیچ استراتژی مشخصی برای تعیین هدف در این صنعت وجود ندارد و سیاست‌های اجرایی در آن نیز از انسجامی برخوردار نیست. همچنین بخش دیگری از نبود استراتژی را در نبود هماهنگی لازم بین نهادهای مختلف می‌بیند. در واقع تعدد سیاستگذاران و تصمیم‌گیران و نبود هماهنگی بین آنها همیشه به عنوان یکی از مواردی مطرح می‌شود که تاثیر مخربی بر صنعت خودروی کشور دارد. بارها شاهد چنین رویکردی بین نهادهای مختلف بودیم. وزارت صمت سیاستی پیش می‌گیرد حال آنکه مجلس ساز دیگری می‌زند.

مجلس مصوبه یا سیاستی برای صنعت خودروسازی کشور دارد و مجمع تشخیص مصلحت نظام ساز دیگری کوک می‌کند. شاید بتوان اوج اختلاف نظر بین نهادهای مختلف در سال گذشته برای سیاستگذاری در حوزه خودرو را اختلاف بین شورای رقابت و شورای عالی بورس برای شیوه عرضه خودرو دانست که در این بازه تقریبا از هر دری صدایی به گوش می‌رسید به‌جز وزارت صمت که متولی اصلی صنعت خودروسازی است. نمونه چنین مواردی زیاد است و می‌توان مثال‌های مختلفی را برای آن بررسی کرد. حالا مرکز پژوهش‌های مجلس در بیانیه خود این موضوع را به عنوان یکی از مقصران وضع موجود صنعت و بازار خودروی کشور معرفی می‌کند.

 

ضعف در نظام تنظیم‌گری و ساختار مدیریتی متهمان دیگری هستند که بیانیه مرکز پژوهش‌های مجلس معرفی می‌کند. نظام خودسهام‌داری یکی از این عوامل است که بازوی پژوهشی مجلس به عنوان نمونه ضعف در ساختار مدیریتی معرفی می‌کند. در آخرین مورد نیز این مرکز «ماهیت سیاسی و اقتصادی بنگاه‌های بزرگ خودروسازی» را مقصر وضعیت فعلی می‌داند. البته مسلم است که اشکالی در ماهیت اقتصادی آنها وجود ندارد چراکه اساسا خودروسازی یک صنعت و شرکت‌های تولیدکننده نیز بنگاه اقتصادی هستند. اشکالی اگر باشد ریشه در چیزی دارد که این بیانیه آن را ماهیت سیاسی این بنگاه‌ها می‌داند، این ماهیت نیز وجوه مختلفی می‌تواند داشته باشد اما در تقلیل‌یافته‌ترین حالت خود می‌توان گفت که این بنگاه‌ها و تولیدات آنها ویترین عملکرد صنعتی هر دولتی هستند که تاکنون روی کار بوده است. بنابراین دولت‌‌ها تا حدی اعتبار خود به‌خصوص در حوزه صنعت را در گرو عملکرد خودروسازها می‌بینند. همین موضوع تا حد زیادی موجب ایجاد ماهیت سیاسی برای صنعت خودروی کشور شده و اجازه نمی‌دهد دولت‌ها دست دخالت خود را از این صنعت دور کنند.

 

p16 copy

نوشته ۱۰ توصیه به خودروسازی اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992