پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دست های پشت پرده مانع از خصوصی سازی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  بازار، اخیرا مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرده است؛ «بیش از یک میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کردند.» با این حال به نظر می رسد تحویل برخی از خودروها به سال ۱۴۰۳ موکول شود. این مساله برای برخی از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو نگرانی های ایجاد کرده است که سرنوشت مسدودی ۱۰۰ میلیون تومانی آن ها چه می شود؟ آیا وزارت صمت بودجه جمع آوری شده ناشی از مسدودی حساب متقاضیان را به خودروسازان جهت تامین نقدینگی تزریق خواهد کرد؟

 دست های پشت پرده مانع از خصوصی سازی| ۱۰۰میلیونی های مسدودی نقشی در تولید ندارند!

حسینی کیا: مسدودی ۱۰۰ میلیون تومانی متقاضیان سامانه یکپارچه تا پیش از انجام قرعه کشی در وجه امانت است، بنابراین خودروسازان به آن دسترسی ندارند

۱۰۰ میلیون تومان مسدودی، امانت نزد دولت

سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص افت تولید خودروسازان به خبرنگار «بازار» گفت: تلاش خودروسازان و وزارت صمت باید معطوف به تحقق برنامه تولید سال جاری شود. ولی، جهت نیل به این هدف نیاز به تغییر رویه در بدنه صنایع خودروسازی و وزارت صمت است. چرا که وزارت صمت باید سیاست گذاری در راستای افزایش رضایت مندی مشتریان و حل چالش خودروسازان و قطعه سازان داشته باشد.

حسینی کیا در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر تعیین تکلیف مسدودی متقاضیان سامانه یکپارچه، بیان کرد: «مسدودی ۱۰۰ میلیون تومانی متقاضیان سامانه یکپارچه تا پیش از انجام قرعه کشی در وجه امانت است، بنابراین خودروسازان به آن دسترسی ندارند. افرادی که در قرعه کشی مذکور برنده شوند، مسدودی حساب آن ها در اختیار خودروسازان جهت تامین نقدینگی قرار می گیرد.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص کمبود ارز صنایع خودروسازی به «بازار» توضیح داد: کمبود ارز به عنوان چالش جدید صنایع خودروسازی، برنامه تولید را با افت مواجه کرده است. بنابراین در روزهای آتی جلساتی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی جهت رفع چالش مذکور در کمیسیون صنایع برگزار خواهد شد.

 دست های پشت پرده مانع از خصوصی سازی| ۱۰۰میلیونی های مسدودی نقشی در تولید ندارند!

نعمت بخش: انجمن خودروسازان معتقد است که شیوه فروش خودرو در سامانه یکپارچه صحیح نیست. چرا که براساس قانون تجارت باید هیات مدیره یک شرکت برنامه تولید و فروش را مشخص کند

نارضایتی خودروسازان از سامانه یکپارچه فروش

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص سرنوشت مسدودی ۱۰۰ میلیون تومانی متقاضیان طرح یکپارچه فروش خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: برنامه ای در خصوص تحویل ۱۰۰ میلیون تومان مسدودی حساب متقاضیان به خودروسازان توسط وزارت صمت اعلام نشده است. چرا که وزارت صمت بدون مشورت با خودروسازان یا انجمن آن ها اقدام به تعریف و تدوین برنامه می کند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به برنامه های شکست خورده وزارت صمت در زمینه فروش خودرو، بیان کرد: علیرغم اینکه مر قانون دولت را مکلف به مشورت با انجمن ها و شوراها کرده است، انجمن خودروسازان از برنامه های وزارت صمت در خصوص تولید یا فروش خودرو بی اطلاع است.

وی افزود: البته پس از انجام قرعه کشی و تعیین مشتریان خودروسازان، قطعا باید حساب مسدودی متقاضیان طرح یکپارچه فروش خودرو در اختیار خودروسازان قرار گیرد. پس از این موضوع، برنامه تکمیل وجه توسط خودروسازان به مشتریان ابلاغ می شود.

نعمت بخش با گلایه از دخالت وزارت صمت در امر فروش خودروسازان، اظهار داشت: انجمن خودروسازان معتقد است که شیوه فروش خودرو در سامانه یکپارچه صحیح نیست. چرا که براساس قانون تجارت باید هیات مدیره یک شرکت برنامه تولید و فروش را مشخص کند.

 دست های پشت پرده مانع از خصوصی سازی| ۱۰۰میلیونی های مسدودی نقشی در تولید ندارند!

مدنی: دست های پشت پرده اجازه توسعه بخش خصوصی در صنعت خودرو را نمی دهند، در دولت های گذشته شعار خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا مطرح شد. اما طی دو سال گذشته دولت این موضوع را فراموش کرده است

تولید با مسدودی حساب متقاضیان انجام نمی شود

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص تولید روزانه خودروسازان به «بازار» گفت: باتوجه به اینکه روند تولید خودرو در هفته جاری نسبت به روزهای گذشته وضعیت بهتری داشته است، ولی اگر تامین ارز صنایع خودروسازی در زمان مناسب انجام نشود، برنامه تولید ۱.۷ میلیون دستگاهی وزارت صمت تعلیق به محال است.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به برنامه تولید سال گذشته، اظهار داشت: نقدینگی خودروسازان در سال جاری با چالش مواجه است، این موضوع سال گذشته منجربه عدم تحقق برنامه تولید خودرو شد. به بیانی بهتر سال گذشته ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از برنامه، تولید شد. بخش خصوصی سهم قابل توجهی از بازار خودرو را در دست ندارد، لذا با در نظر داشتن لیدری ایران خودرو و سایپا در بازار، می توان انتظار ایجاد تعهد معوق خودروها را داشت.

مدنی با اشاره به بحث فراموشی خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا بیان کرد: دست های پشت پرده اجازه توسعه بخش خصوصی در صنعت خودرو را نمی دهند، در دولت های گذشته شعار خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا مطرح شد. اما طی دو سال گذشته، دولت با فراموشی این موضوع پا را فراتر گذاشته و به تدریج دایره دخالت خود را در جاده مخصوص افزایش داده است. بنابراین بدون بررسی طرح یکپارچه عرضه خودرو را اجرایی کرد.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به مسدود سازی ۱۰۰ میلیون تومانی متقاضیان طرح یکپارچه، به خبرنگار «بازار» توضیح داد: با ایجاد نظام قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان بخش خصوصی چالش در بازار ایجاد شده است. از همین رو می توان انتظار داشت که حساب مسدودی متقاضیان منجربه افزایش تولید یا عرضه محصول به مشتریان نشود.

نوشته دست های پشت پرده مانع از خصوصی سازی اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992