پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=45009

مسعود سپهرزاد، رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران:
کاهش ۸۰ تا ۸۵ درصدی صادرات فرش دستباف/ مهاجرت بافندگان به ترکيه را تاييد نمیکنم

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران از کاهش ۸۰ تا ۸۵ درصدي صادرات فرش دستباف در سال گذشته خبر داد و افزود: تقاضا از سوي مشتريان خارجي براي خريد فرش دستباف ايراني به دليل نوسان‌هاي نرخ دلار کاهش پيدا کرد است.

مسعود سپهرزاد، رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران با بيان مطلب فوق گفت: نوسان هاي نرخ دلار در قيمت نهايي محصول تاثير و قيمت آن را دو برابر افزايش داده است؛ به عنوان مثال خريد فرشي که سال گذشته براي خريدار خارجي هزار دلار تمام ميشد امسال بايد براي خريد آن حداقل ۲ هزار دلار هزينه کند و اين افزايش نرخ براي خريدار خارجي منطق ندارد.
وي با اشاره به نوسان هاي نرخ ارز و تاثير آن در افزايش دستمزد و مواد اوليه، تصريح کرد: افزايش نرخ ارز و متعاقب آن افزايش نرخ فرش دستباف براي خريدار خارجي منطق ندارد و آنها نمي دانند چرا بايد فرش يک متر و نيم ابريشمي که سال ۱۴۰۰ با ارز حدود ۱۴ هزار تومان، هزار دلار ( ۵۰ ميليون تومان) مي خريدند، يک سال بعد همان فرش را ۲ هزار دلار خريداري کنند.

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران با بيان اينکه سهم فرش ايران در بازارهاي خارجي، روزانه کاسته مي شود، افزود: نپال، هند و پاکستان جايگاه ما را در بازارهاي خارجي تصاحب کردند. البته رکود محدود به بازارهاي خارجي نيست و به دليل کاهش توان خريد مردم، تقاضا براي خريد فرش دستباف در بازار داخلي نيز ريزش کرده است.

سپهرزاد در پاسخ به اين پرسش که آيا در شرايط رکود بازار فرش دستباف حمايت هايي از بافنده هاي فرش صورت مي گيرد؟ گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ ميليون بافنده فرش دستباف در کشور داريم که به دليل عدم حمايت و بيمه نشدن آنها روزانه از تعدادشان کاسته مي شود؛ شرايط بافنده ها مساعد نيست؛ اما من خبر مهاجرت آنها به ترکيه را تاييد نمي کنم.

وي ادامه داد: بايد براي احياي جايگاه فرش ايراني در بازارهاي جهاني يک اراده قوي در تمام دستگاه ها شکل بگيرد و اين موضوع نياز به حکم حکومتي دارد تا دوباره فرش ايراني سهم خود را در بازارهاي جهاني کسب کند. متاسفانه شرايط کاري براي همه اقشار در کشور دشوار شده است و همه در يک کشتي نشسته ايم و انگار دست هايي نمي خواهد که مشکلات مردم اعم از کارمند و تاجر حل شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران با انتقاد از عملکرد وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري در شيوه نمايش دادن فرش هاي دستباف، گفت: در موزه فرش هاي دستباف فرش هاي متعلق به ۴۰۰ سال پيش موجود است که مي توان با نمايش دادن هر کدام از آنها کسب درآمد کرد؛ اما اين فرش ها روي هم انبار و نگهداري مي شوند و اميدواريم که در شيوه نگهداري آنها رسيدگي بيشتري انجام شود تا با گذر زمان از بين نروند؛ بايد به اين فرش ها افتخار کرد و درخواست دارم که در حفظ اين فرهنگ بيشتر تلاش شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران خاطر نشان کرد: دو تخته فرش از مجموعه فرش هاي کاخ سعدآباد به موزه فرش ايران در چهارراه فاطمي انتقال داده شدند و اظهارنظر وزير پيشين درباره بي ارزش بودن اين فرش ها ريشه در ناکاربلدي و بيسوادي وي دارد. من در سفري که به ايتاليا داشتم در يکي از موزه هاي آنجا يک خط را نمايش مي دادند و يک کارشناس ساعت ها درباره آن خط که داوينچي کشيده است براي گردشگران سخن مي گفت و گردشگران براي ديدن آن بايد حداقل ۲۵ يورو هزينه مي کردند.

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران تاکيد کرد: ديدن فرش هاي ايراني ۵ متري که ۵۰۰ سال پيش بافت شده اند بدون ترديد حس و حال خوب براي گردشگران ايجاد مي کند اما متاسفانه نمي خواهند و تمايل ندارند که بازار فرش دستباف رونق بگيرد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992