پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44824

ماشین دنا پلاس

بررسی دنا پلاس

دنا پلاس نسخه فیس لیفت شده دنا است و دنا نیز بر روی پلتفرم سمند توسعه یافته که خود سمند هم به نوعی فرزند پژو ۴۰۵ محسوب میشود؛ پس میتوان دنا پلاس را جزء نوادگان پژو ۴۰۵ دانست که این خیلی نا امید کننده است چراکه پلتفرم ۴۰۵ در دهه چهلم زندگی خود به سر میبرد و سالها با مهندسی روز جهان فاصله دارد. اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان ۴۰۵ بزک شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی شده است.
جدا از مواردی مثل الیاژ مورد استفاده که با چشم قابل مشاهده نیستند، پیشرفت های زیادی در بدنه و کابین این محصول ایجاد شده و حالا دنا پلاس با داشتن طراحی مدرن‌تر و آپشن‌های اضافه به محصولی امن‌تر و زیباتر از جد بزرگش تبدیل شده است. اما آیا این تغییرات برای رقابت با خودروهای روز حاضر در کلاس جهانی حتی از نوع اقتصادی و چینی کافی بوده؟! پاسخ قطعاً منفی است؛ برای همین حتی نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس که بهترین و کامل‌ترین نمونه از این محصول به حساب می‌آید هم قادر نیست با یک خودرو معمولی چینی نظیر چری آریزو ۵ رقابت نماید.

داخل دنا پلاس

با ورود به داخل کابین دنا پلاس با همان طراحی داشبورد و تم کلی اتاق دنا معمولی روبرو میشوید. فضای کلی کابین هرچند جدید نیست اما به راحتی نمره قبولی را دریافت میکند. از جمله مزیت های کابین دنا میتوان به طراحی جذاب نشانگرهای پشت آمپر و کنسول میانی که با الهام از هیوندای سوناتا YF طراحی شده، اشاره کرد. غربیلک چهار شاخه فرمان نیز با وجود زمختی نسبی، به واسطه وجود کلیدهای کنترلی تا حدودی مدرن به نظر میرسد و استفاده از طرح چوب در کابین، توانسته به گرم شدن فضای داخلی کمک نماید. البته در میان تمامی این نکات مثبت باید گفت که متریال استفاده شده در داشبورد و تودری‌های دنا از سطح کیفیت متوسطی برخوردارند و ارگونومی برخی قسمت‌ها “مثل کلیدهای تنظیم صندلی‌های جلو” با حالت ایده آل فاصله دارند.

کابین دنا پلاس

در خصوص فضا سازی هم علیرغم اینکه به واسطه تغییر در ضخامت سقف (برای نصب سانروف)، کابین دنا پلاس اندکی از سمند و ۴۰۵ کوچک تر شده اما همچنان برای یک خانواده عادی جای کافی را در اختیار قرار میدهد و محفظه صندوق عقب نیز کارآمد می‌باشد.

طراحی دنا پلاس

ماشین دنا به خودی خود طراحی قابل قبولی داشت و با دماغه خشن و خطوط تند و تیز بکار رفته توانسته بود سلیقه ایرانی را تا حدودی راضی نگاه دارد و به نوعی خودش را تافته‌ای جدابافته از سمند جا بزند؛ اما مدتی پس از عرضه موفقیت‌آمیز دنا، گروه ایران خودرو تصمیم به بازنگری برخی قسمت‌ها از جمله نیم رخ کناری گرفت. در محصول جدید که با نام پلاس به بازار معرفی شد خط شانه ساده کناری که دقیقاً مشابه سمند بود جای خود را به خطی جسورانه و جذاب داد. همچنین گرافیک داخلی چراغها بهبود چشم گیری را تجربه کردند و قسمت‌هایی مثل لچکی عقب و جلوپنجره دست خوش تغییرات کوچکی شدند.

دنا پلاس

البته مشکل اصلی طراحی دنا که مربوط به ناهماهنگی میان قسمت های مختلف بدنه “از جمله ناهماهنگی میان دماغه با قسمت انتهایی” بود همچنان در جای خود باقی مانده، ضمن اینکه با گذشت زمان و عرضه محصولات جدید چینی، ظاهر نسبتاً جعبه‌ای دنا، مقدرای از مد افتاده به نظر میرسد.

مشخصات دنا پلاس

دنا پلاس همان موتور به اصطلاح ملی EF7 را در سینه دارد. پیشرانه ای که هرچند به کمک تعداد سوپاپ‌های بیشتر و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) در دورهای بالاتر تنفس بهتری نسبت به موتور قدیمی‌ ایران خودرو یعنی XU7 ارائه میکند اما همچنان از نظر مصرف سوخت و پرفورمنس با موتورهای روز جهان فاصله زیادی دارد. بخصوص که دستیابی به نقطه اوج گشتاور در این نوع موتور نسبت به مدل قدیمی XU7 در دور بالاتری بدست می‌آید و در نتیجه حداقل در نسخه بنزینی، بخشی از برتریهای این انجین در عمل خنثی می‌گردد. البته خبر خوب این است که اکثر مشکلات اولیه پیشرانه EF7 که شامل خرابی‌های غیر معمول و روغن ریزی میشد در نسخه‌های جدید رفع شده و عملکرد کلی هم تا حدودی نرم‌تر از موتورهای قدیمی ۸ سوپاپ است.

موتور دنا پلاس

همچنین وظیفه انتقال قدرت دنا پلاس بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی است که نیروی تولیدی را به چرخ های جلویی منتقل میکند.
البته برای علاقه مندان به شتاب و سرعت نسخه توربو دنده‌ای و برای آنهایی که به دنبال رفاه و آسایش بیشتر هستند نمونه توربو اتوماتیک دنا قابل خریداری است که آن دو مدل قیمت به مراتب بالاتری نسبت به خودرو مورد بحث دارند. اما اگر قصد پرداخت هزینه اضافه را ندارید میتوانم به شما اطمینان بدهم که همین نسخه ساده با موتور EF7 تنفس طبیعی و گیربکس دنده‌ای هم در اکثر مواقع به نیازهای معمول شما پاسخ معقول را خواهد داد و اگر قصد ماجراجویی خاصی نداشته باشید از نظر شتاب و کشش کارتان را راه می اندازد.

مشخصات فنی دنا پلاس

نام خودرو
دنا پلاس
کشور سازنده
ایران
سال (طراحی)
۱۳۹۵
موتور
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور
۱۶۴۶ سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۱۵۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
۵ دنده دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۳٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت
۱۸۹ کیلومتر در ساعت
وزن
۱۲۵۸ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۴۵۵۹ طول – ۱۷۲۰ عرض – ۱۴۶۰ ارتفاع
فاصله بین دو محور
۲۶۷۱ میلیمتر

امکانات و تجهیزات دنا پلاس

دنا از همان ابتدا با آپشن‌های قابل قبولی به بازار عرضه شد که حداقل در زمان خود و در میان رده خودروهای اقتصادی کافی به نظر میرسید؛ اما در نمونه پلاس، جدا از تغییرات ظاهری، چندین آپشن جذاب نظیر ایربگ‌های جانبی، سانروف برقی و چراغ ولکام و.. نیز به ماشین اضافه شد تا این لیست تکمیل‌تر گردد. هرچند متاسفانه از سال ۱۳۹۷ برخی از آپشن ‌ها نظیر سانروف و ایربگ‌های جانبی از لیست آپشن‌های استاندارد حذف و به تجهیزات سفارشی اضافه شدند تا خریداران نسخه توربو و بعد از آن توربو اتومات، تفاوت بیشتری میان خودرو خودشان با دنا پلاس احساس کنند و به نوعی قیمت سنگین پرداختی برای مدلهای مذکور بهتر توجیه شود!
در خصوص ایمنی هم ایران خودرو مدعی شده دنا (حداقل در نسخه ۴ ایربگ) توانسته ۴ ستاره از یکی از موسسات آلمانی بدست آورد که البته از نظر اعتبار نمیشود به اندازه ستاره‌های موسسه Euro-Ncap یا IIHS روی این ادعا حساب باز کرد اما در هر صورت به نظر میرسد که اوضاع ایمنی این محصول مقداری بهتر از اجدادش یعنی ۴۰۵ و سمند شده است.
در جدول زیر میتوانید امکانات رفاهی و امنیتی دنا پلاس را مشاهده نمایید:

امکانات دنا پلاس

کیسه هوا
داراي ۴ كيسه هوا (راننده – سرنشين جلو و جانبي)
سیستم صوتی
فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل – داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر
ترمز و پایداری
ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي
دیگر امکانات
فرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل – تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب – چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light) – چراغ جلو و عقب جديد – چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – چراغ داخل داشبورد – چراغ‏هاي سقفي جلو و عقب – چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين – طرح جديد آينه‏ هاي جانبي – آينه هاي جانبي برقي – راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد – شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي – سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – دوربين ديد عقب – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع – سيستم كنترل بخار بنزين – شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) – سان روف – كروز كنترل – ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك – نمايشگر دماي محيط – آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب – جا عينكي – تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل – تغيير استايل جانبي خودرو (درب‌ها به همراه شيشه لچكي عقب، دستگيره‌ها، گلگيرها و آينه‏ هاي جانبي) – دستگيره‏هاي درب ها به رنگ كروم – تودوزي مخمل – دسترسي به صندوق عقب از داخل – بازكن قفل در صندوق عقب از داخل – قطعات دكوراتيو طرح چوب – سيستم قطع سوخت خودكار – سيستم كنترل بخار بنزين – كارت طلايي چهار ستاره

نوشته ماشین دنا پلاس اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992