پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44333

ماشین یواز پاتریوت ۲

بررسی یواز پاتریوت

شرکت روسی یواز برای نخستین بار طی جنگ جهانی دوم و با ارائه محصولاتی در سبک خودروهای چهارچرخ محرک و کامیون های نظامی، توجهات را به خود جلب کرد و تا به امروز هم به ارائه همین نوع خودرو در پلتفرم های شاسی بلند و پیکاپ و باری پرداخته است.
جالب است بدانید که نام یواز مخفف یولانوفسکی آفتوموبیلی زاوُد یا همان شرکت خودروسازی یولانوفسک، یکی از قدیمی‌ ترین خودروسازان صنعت خودرو نظامی محور کشور روسیه است که به اختصار آن را یواز یا UAZ می خوانیم.

یواز پاتریوت

مثل برند آمریکایی جیپ، به نوعی محصولات UAZ هم مشتریان خاص خود را دارند که شامل طبیعت گردان و علاقه مندان به جستجو در ناشناخته ها یا در شرایطی بهتر، عاشقان رانندگی در مسیرهای آفرودی می شود و محصولات این شرکت با سیستم فنی بسیار خوب آفرودی، تبدیل به اولویت اول انتخاب آفرودرها در بازار داخلی روسیه شده است.
از محصولات پرفروش این شرکت هم که در کشور تولید شده و به بازار عرضه شده است، نسخه شاسی بلند آن با نام پاتریوت خواهد بود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی راه اندازی و به بازار عرضه شد. هرچند با وجود پیشرفت هایی که نسل به نسل تجربه کرده، اصول طراحی این خودرو در طول سال های اخیر تقریبا حفظ شده است.
با این حال، نسخه جدید یواز پاتریوت با پیشرفت های بسیار خوبی از راه رسید و حال نسخه ای که وارد کشور شده، نسخه ۲۰۱۹ و فیس لیفت آن خواهد بود که می تواند یک طراحی خوب و امکانات قابل قبولی در اختیار کاربرانش قرار دهد.

داخل یواز پاتریوت

در داخل کابین هم شرایطی مشابه وجود دارد و طراحی دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند با هم یکسان است، هرچند کابینی کاملا ساده دارد و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودروهای شاسی بلند یا پیکاپ های اروپایی و آسیایی را داشته باشیم.
به طور دقیق تر نمای داخلی یواز پاتریوت سراسر ساخته شده از پلاستیک فشرده تک رنگ است که تنها با تریم و تزئینات نقره ‌ای رنگ پلاستیکی مات، کمی از حال و هوای ساده خود خارج شده و یک تنوع جزیی به آن بخشیده است.

کابین یواز پاتریوت

داشبورد طراحی کاملا قرینه دارد و کنسول میانی در ساختاری عمودی به میانه داشبورد متصل می‌ شود. غربیلک فرمان از نوع سه شاخه با تریم نقره ‌ای و کلید‌های کنترلی است. نشانگرهای پشت غربیلک فرمان خودرو هم از دو دایره ساده تشکیل شده که در مجموع چهار نشانگر دور موتور، سرعت لحظه‌ ای، دمای پیشرانه و حجم سوخت موجود باک خودرو را در اختیار شما قرار می دهد.

طراحی یواز پاتریوت

از بین نسخه های وارد شده به کشور، دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند یواز پاتریوت ظاهری تقریبا شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده تر نسبت به دو خودروی دیگر دارند که به صورت شخصی از آنان استفاده خواهد شد.

طراحی یواز پاتریوت

ظاهر نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت شباهتی نزدیک به هم دارند و بر روی هر دو خودرو از چراغ های روشنایی و جلوپنجره مشابه استفاده شده است، اما تغییراتی جزیی میان طراحی سپر آنان دیده می شود.
با این که نسخه مونتاژی بازار ایران نمونه فیس ‌لیفت شده‌ این خودرو است که در سال ۲۰۱۴ از سوی یواز روانه بازار شد، اما همچنان ظاهر خودرو از ساده ‌ترین، رایج ‌ترین و البته بهترین سبک طراحی، یعنی ساختار مکعب مستطیل پیروی می‌ کند که در خودروهای آفرودی بویژه مرسدس بنز G کلاس زیاد به چشم می خورد.

مشخصات یواز پاتریوت

هر سه نسخه عرضه شده در بازار کشور در بخش فنی مشترک هستند و از موتوری ۲٫۷ لیتری چهار سیلندر استفاده می کنند که خروجی قدرت آن در محدوده ۵۰۰۰ دور بر دقیقه برابر با ۱۴۹ اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن هم در محدوده ۲۶۵۰ دور بر دقیقه به چیزی حدود ۲۱۵ نیوتن متر خواهد رسید که تنها توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی دریافت شده و به چرخ ها منتقل می شود.
نقطه قوت این خودرو بهره مندی از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخه ها یکسان بوده و به صورت ۴×۴ بر روی خودرو نصب شده است، یعنی اینکه راننده هرموقع اراده کند، می تواند نیروی موتور را به تمامی چرخ ها و یا تنها به ۲ چرخ ارسال کند.

موتور یواز پاتریوت

حالت های مختلفی برای سیستم انتقال قدرت این خودرو در تمامی مدل ها تعریف شده و می توان به صورت چهارچرخ محرک سبک (۴H)، محور عقب محرک سبک (۲H)، چهارچرخ محرک سنگین (۴L) یا چهارچرخ محرک سنگین (۴L) به همراه قفل دیفرانسیل مورد استفاده قرار گیرد که جهت اطلاع بیشتر، جزییات هرحالت انتقال نیرو به طور خلاصه در زیر آمده است.
– چهارچرخ محرک سبک (۴H): نیرو به طور مساوی بین همه چرخ ها تقسیم می شود و مناسب استفاده در جاده های لغزنده و آفرودی سبک خواهد بود.
– محور عقب محرک سبک (۲H): تمامی نیرو به چرخ های عقب منتقل می شود و یک رانندگی بهینه و کمترین میزان مصرف سوخت در این حالت بدست می آید.
– چهارچرخ محرک سنگین (۴L): حداکثر میزان گشتاور برای شرایط آفرودی سنگین به چرخ ها ارسال می شود.
– چهارچرخ محرک سنگین (۴L) به همراه قفل دیفرانسیل: در این حالت حداکثر گشتاور به همراه قفل دیفرانسیل به چرخ های عقب و برای آفرود سنگین در محیط های بسیار لغزنده ارسال می شود، درحالی که چرخ های جلو نیز همچنان محرک هستند.
در پایان باید گفت که نسخه شاسی بلند یواز پاتریوت با طول کلی ۴۷۸۵ میلی متر، عرض کلی ۱۹۰۰ میلی متر، ارتفاع کلی ۱۹۱۰ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۷۶۰ میلی متر ساخته شده است که از مجموع آن به همراه تجهیزات، وزن خالص ۲۱۲۵ کیلوگرم و وزن نهایی ۲۶۵۰ کیلوگرم بدست آمده است.

مشخصات فنی یواز پاتریوت

نام خودرو
یواز پاتریوت
کشور سازنده
روسیه
سال (طراحی)
۲۰۱۲
موتور
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور
۲۶۹۳ سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت
۱۵۰ اسب بخار در ۴۶۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۲۳۵ نیوتن متر در ۳۹۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
دستی پنج سرعته
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت
۱۵۰ کیلومتر در ساعت
وزن
۲۱۲۵ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۲۷۸۵ طول – ۱۹۰۰ عرض – ۱۹۱۰ ارتفاع
فاصله بین دو محور
۲۷۶۰ میلیمتر

امکانات و تجهیزات یواز پاتریوت

طراحی متفاوت بدنه و کابین باعث شده تا این خودرو نتایج متنوعی در عملکرد خود داشته باشد. با پیشرانه ای یکسان در زیر کاپوت، نسخه پروفی می تواند سقف سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت داشته باشد و نسخه پیکاپ بیشینه سرعت ۱۴۰ کیلومتری خواهد داشت، درحالی که نسخه شاسی بلند توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت را خواهد داشت.
با این حال، مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه برای تمامی مدل ها یکسان ذکر شده و بر روی هر سه مدل می توانید مصرف سوخت ۱۱٫۵ لیتری به ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری داشته باشید.
نکته جالب در رابطه با این خودرو، استفاده از سیستم ترمز کاسه ای بر روی چرخ های جلو و استفاده از سیستم ترمز کاسه ای بر روی چرخ های عقب است که در واقع تنها در خودروهایی بکار می رود که قصد فشار و تحمل بار زیاد در محور عقب را دارند. سیستم ترمز این خودرو همچنین توسط سیستم های ABS و ESP حمایت می شوند. در داخل کابین نسخه های شاسی بلند و پیکاپ می توانید یک صفحه نمایشگر رنگی، دوربین دید عقب و شیشه های برقی داشته باشید یا بیرون از کابین می توان به امکاناتی نظیر چراغ های مخصوص روز و یا آینه های بغل مجهز به راهنما اشاره کرد.
از ادوات داخل کابین هم می توان به سیستم تهویه مطبوع و نمایشگر هفت اینچی لمسی در میانه داشبورد و شیفتر دایره‌ ای تعیین وضعیت سیستم دو دیفرانسیل بر کنسول میانی اشاره کرد. روکش صندلی‌ ها ترکیبی از چرم مصنوعی و پارچه هستند.

امکانات یواز پاتریوت

کیسه هوا
راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتی
سیستم صوتی مجهز به نمایشگر
ترمز و پایداری
ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای مجهز به ABS‌ و ESP
دیگر امکانات
شیشه‌های برقی – سیستم تهویه مطبوع – چراغ مه شکن جلو و عقب – دوربین دید عقب – دی لایت

نوشته ماشین یواز پاتریوت ۲ اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992