به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، محمدمهدی مخبری در این باره گفت: تاکسی رانان مشکلات فراوانی دارند، از سختی کار که در فصول گرم و سرد باید در خیابانها باشند تا حقوقی که به روز است؛ اما شاید کمتر کسی به بیماریهای رانندگان به واسطه نداشتن تغذیه مناسب توجه کرده باشد
بهرغم حضور پرتعداد تاکسیهای اینترنتی در تهران اما هنوز هم تاکسیرانهای پایتخت بار عمده حملونقل همشهریان تهرانی را برعهده دارند. در ادامه به بررسی روند فعالیتهای مرتبط با کسبوکار تاکسیرانهای پایتخت می پردازیم.
برخی شرکتهای تاکسیرانی، دلال تاکسی هستند!
چند روز قبل، مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با تشریح اقدامات تحولی سازمان تاکسیرانی با اعلام خبر تغییر رویکرد سازمان تاکسیرانی تهران در دوره مدیریت شهری جدید گفت: «در دوره جدید مدیریت تاکسیرانی شهر تهران، عزم مدیریت شهری بر تغییر پارادایم حملونقل در مسیر ارتقای بهرهوری ارائه خدمات حملونقلی به شهروندان است. در این راستا با بررسی و مطالعات فشرده مبتنیبر تجارب پیشین، اصول علمی و بررسی تجارب بینالمللی، حدود ۴۰ پروژه کوچک و بزرگ در حوزه کار سازمان تاکسیرانی طراحی و آغاز شده است که غالبا در سال جاری اجرا خواهند شد.»
وحدتکار با بیان اینکه شهردار تهران بارها بر بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی تاکسیرانان تاکید کرده است، اظهار کرد: «مشکلات زمینهای تاکسیرانان که بسیاری از آنها ریشه در سیاستهای پیشین دارد، مورد واکاوی قرار گرفتند.»
بهگفته وی از مهمترین این مشکلات که علاوهبر ایجاد مشکل برای تاکسیران، زمینه خدماترسانی به شهروندان را نیز با اختلال مواجه کرده، آییننامههای متعدد و گاه متناقض با برخی اسناد بالاسری است که درنهایت امکان ارائه خدمات بهینه، رقابت هدفمند و رضایت تاکسیران و مسافر را محدود میکند.
وی ادامه داد: «بنابراین تا اینگونه مسائل زیربنایی حل نشوند، نمیتوانیم تغییر ریل و تغییر راهبردی در تاکسیرانی و به صورت بهتر در حوزه حملونقل داشته باشیم، اگر این اصلاحات انجام نگیرند، حتی اگر دو میلیون تاکسی هم در شهر تهران نوسازی شوند و تردد کنند، باز هم مشکلی از حملونقل پایتخت حل نمیشود.»
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرد: «واقعیت این است به جز برخی شرکتهای تاکسیرانی که در حال ارائه خدمات محدود حملونقلی هستند، غالب شرکتها به جای ارائه خدمات حملونقلی به مردم -که قرار بوده رسالت اصلی شرکتها باشد- مشغول ارائه خدمات دفتری به تاکسیران و دریافت هزینه مابهازای خدمات دفتری از ایشان هستند.»
وحدتکار، ادامه داد: «علاوهبر این، مدل درآمدی اصلی بیشتر آنها از محل نقل و انتقال تاکسی و به عبارت عامیانه دلالی تاکسی است.»
وی در پایان گفت: «این مساله امروز به صورت جدی مورد اهتمام شهردار و اعضای شورای شهر است و با هماهنگی که با کمیسیون حملونقل شورا و وزارت کشور انجام شده، اصلاح آن در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است.»
رفاه تاکسیرانها در سایه کارآفرینی برای ۳۵۰ نفر
در کلانشهری با بیش از ۱۰ میلیون جمعیت بهدلیل کمبود زیرساختهای اتوبوس و مترو، تاکسی نقش مهمی در تامین نیازهای حملونقل عمومی دارد پس ناگزیر باید به مشکلات این قشر، مشتمل بر ۷۰ هزار تاکسیران توجه ویژهای داشت. رانندگان تاکسی در تهران با مشکلات فراوانی مواجه هستند ازجمله نبود تغذیه سالم و مفید و همچنین عدم دسترسی به سرویسهای بهداشتی. یکی از رانندگان تاکسی معتقد است این قشر با بیماریهایی چون فشار خون و چربی بالا مواجه هستند، همچنین به دلیل استرس و تغدیه نامناسب، دیابت بین این قشر رایج است. در این زمینه یک کارآفرین حوزه شهری از راهاندازی ایستگاههای سلامت تاکسیرانان خبر داد.
محمدمهدی مخبری در این باره گفت: «تاکسیرانان مشکلات فراوانی دارند، از سختی کار که در فصول گرم و سرد باید در خیابانها باشند تا حقوقی که به روز است؛ اما شاید کمتر کسی به بیماریهای رانندگان به واسطه نداشتن تغذیه مناسب توجه کرده باشد.»
وی افزود: «رانندگان این بخش، مشکلات فراوانی دارند. در نظر بگیرید یک راننده تاکسی برای استفاده از سرویس بهداشتی چه مشقتیهایی را باید تحمل کند؟»
محمد مهدی مخبری افزود: «یکی از دلایل شیوع بیماریهای زمینهای بین رانندگان، تغذیه نامناسب، نبود جای استراحت، استرس، ترافیک و… است، بنابراین باید برای تاکسیرانان مکان مناسبی ایجاد شود.»
او ادامه داد: «در این راستا طرح تغذیه و سلامت فرهنگی تاکسیرانان قرار است بهصورت پایلوت در منطقه ۷ شهرداری تهران اجرا و ایستگاههای استراحت تاکسیرانان در آینده نزدیک ایجاد شود.»
مخبری گفت: «ایستگاههای استراحت تاکسیرانان در کانکسهای ۱۵متری تعبیه میشودو آشپزخانه، فضای استراحت، سرویس بهداشتی و نمازخانه در این کانکس ها پیشبینی شده است. ازسویدیگر تاکسیرانان دوست دارند غذاهای سنتی ایرانی را با قیمتی کمتر از رستورانها تهیه کنند، در این راستا، غذاهایی سنتی را در حجم مناسب برای آنها درنظر گرفتهایم. سه خودرو حملونقل سیار برای سرویسدهی به تاکسیرانان در نظر گرفتیم و ۲۲ کانکس ثابت در ۲۲منطقه تهران ایجاد میشود.»
این کارآفرین ادامه داد: «با کاهش قیمت غذای طبخ شده، دیگر شاهد مصرف فستفودها توسط تاکسیرانان در خیابان و پشت فرمان نخواهیم بود.»
مخبری در پایان تاکید کرد: «با اجرای این طرح ۳۵۰ نیرو وارد عرصه کار میشوند و کارآفرینی خوبی نیز انجام میشود.»
نوشته اگر اصلاحات لازم انجام نشود، دومیلیون تاکسی هم برای پایتخت کم است! اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.