پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=43564

یادداشت محمدحسین عمادی
هزینه‌های نامشهود سیستم غذا چگونه محاسبه می‌شود؟

کتاب «محاسبه هزینه‌های نامشهود سیستم غذا؛ تعدیل مبانی» به تفکر حسابداری هزینه نامشهود غذا اشاره دارد. این تفکر می‌خواهد هزینه‌های اجتماعی، انسانی، اقتصادی و زیست محیطی غذا را درک و محاسبه کرد.

 

«محاسبه هزینه‌های نامشهود سیستم غذا؛ تعدیل مبانی» یا True Cost Accounting for Food: Balancing the Scale عنوان کتابی است که اخیرا منتشر شده و به دنبال آن است که با تکیه بر واقعیت‌ها، محاسبه هزینه‌های نامشهود سیستم معیوب کنونی نظام جهانی غذا را مطرح کند. نویسندگان پیشنهاد می‌کند که اگر هزینه واقعی غذا در هر مرحله از زنجیره تأمین، از مزرعه تا میز غذا و فراتر از آن، در نظر گرفته شود، سیستم غذایی بهتری را باید جستجو و جایگزین سیستم کنونی و معیوب غذا کنیم.

 

تفکر حسابداری هزینه نامشهود غذا زاویه دید جدیدی است که از طریق آن می‌توان هزینه‌های اجتماعی، انسانی، اقتصادی و زیست محیطی غذا را عمیقاً درک و محاسبه کنیم. حسابداری هزینه واقعی یک ابزار ارزیابی سیستم غذایی جامع است که برای روشن کردن و اندازه‌گیری جریان‌ها، اثرات جنبی و وابستگی‌های سیستم غذایی، اعم از منفی و مثبت، طراحی شده است.

 

این کتاب که توسط دکتر لورن بیکر، پائولا دنیلز و دکتر باربارا جمیل هرن ویرایش شده، با مقدمه‌ای از این سه مؤلف آغاز می‌شود که جزئیات بی‌شماری از عواملی را که حسابداری بهای تمام شده واقعی را شامل می‌شود، در بر می‌گیرد.

 

پشت تمام غذاهایی که می‌خوریم، قلمرو وسیعی از تعاملات بی‌حساب وجود دارد: انحراف آب از رودخانه‌ها، استخراج مواد مغذی از خاک، تخلیه آلاینده‌ها به هوا و آب، سختی کار برای رشد، مدیریت، انتخاب و بسته بندی، انتشار دی اکسید کربن برای حمل و نقل و تحویل و غیره» می‌نویسند. وقتی به این تعاملات توجه کنیم، مشخص می‌شود که هزینه واقعی یک همبرگر ۹۹ سنتی برای همه ما بسیار بیشتر از دلاری است که مصرف‌کننده به فروشنده می‌پردازد.

 

به اعتقاد نویسندگان، حسابداری بهای تمام شده واقعی است که یک «اقتصاد جدید غذا و رابطه جدید با زمین و غذایی است که مصرف می‌کنیم، این یک دیدگاه جامع از یک سیستم خارج از تعادل شروع می‌شود و با رویکردی جدید برای کسب و کار و گزارش یکپارچه کل هزینه‌ها خاتمه می‌یابد.

 

فصول کتاب توسط گروه متنوعی از متخصصان، از جمله کشاورزان، محققان، دانشمندان، وکلا و سایر کارشناسان نوشته شده است. نویسندگان عبارت‌اند از Nadia El-Hage Sciaabba از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، پاتریک هولدن از Sustainable Food Trust، و Saru Jayaraman از One Fair Wage.

 

ادعای اصلی کتاب این است که محاسبه بهای تمام شده واقعی می‌تواند به عنوان یک ابزار اقتصادی برای تحقیق و ایجاد انگیزه در یافتن شیوه‌های جدید کشاورزی پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

 

فصل ۲ کتاب با عنوان «موضوع پنبه در مصر»: کمکی است به تصمیم گیرندگان برای درک هزینه‌ها و منافع” توسط هلمی ابولیش، ثریا سیدا و نادین گریس، به جزئیات یک مطالعه سال ۲۰۲۰ می‌پردازد که قیمت کشاورزی مرسوم و ارگانیک را در مصر (کشوری با فرسایش شدید خاک و خشکسالی) مقایسه دقیق می‌کند. –

 

ابولیش، سیدا و گریس ادعا می‌کنند: «اگر هزینه‌های غیر مستقیم و خارجی، آلودگی، انتشار CO2، انرژی و مصرف آب در نظر گرفته شود، غذاهای ارگانیک در واقع بسیار ارزان تر از محصولات معمولی تولید می‌شوند، نویسندگان معنقدند این هزینه‌ها که در واقع از حساب نسل‌های آینده پرداخت می‌شود مورد محاسبه قرار گیرد و در قبض فروشندگان منعکس گردد این واقعیت تلخ را بر همه آشکار می‌سازد.»

 

فصل ۹ کتاب به بررسی تفصیلی همین موضوع می‌پردازد که چگونه یک رویکرد حسابداری هزینه واقعی می‌تواند به تشویق تولیدکنندگان بادام در منطقه کالیفرنیای مرکزی برای استفاده از شیوه‌های احیاکننده کشاورزی کمک کند.

 

نویسندگان جوآنا اوری و آلستر ایلز در کتاب «پرورش خاک‌های سالم در کالیفرنیا: انگیزه‌ها و موانع کشاورز» توضیح می‌دهند که هزینه اولیه خرید، کاشت و رشد محصولات پوششی اغلب کشاورزان را از استفاده از این تکنیک منصرف می‌کند. کمتر از پنج درصد از کشاورزان سبزیجات فشرده در امتداد سواحل کالیفرنیای مرکزی از محصولات پوششی استفاده می‌کنند.

 

نویسندگان استدلال می‌کنند که تولیدکنندگان از مزایای زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی محصولات پوششی بی‌اطلاع هستند یا نمی‌دانند. آن‌ها به بهبود سلامت زنبور عسل، کنترل فرسایش، تصفیه آب، ذخیره کربن، کاهش استفاده از کودهای مصنوعی و جلوگیری از تخریب سلامت خاک اشاره می‌کنند. اطلاعات بیشتر – و سیاست‌های تشویقی – می‌تواند منجر به پذیرش بیشتر شیوه‌های کشاورزی پایدار شود. دانش ناقص و محدود در مورد هزینه‌ها و مزایای صنعت کشاورزی نیز بر خریداران تأثیر می‌گذارد.

 

نویسندگان پاتریک هولدن و آدل جونز می‌نویسند که مصرف کنندگان اغلب نمی‌دانند که به ازای هر دلاری که برای غذا خرج می‌کنند، یک دلار اضافی به عنوان هزینه‌های پنهان می‌پردازند. این هزینه‌ها می‌تواند به عنوان مالیات برای پاکسازی کانال‌های آبرسانی آلوده یا عامل تخریب محیط‌زیست که به نسل‌های آینده تحمیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خود را نشان می‌دهد.

 

این کتاب همچنین نمونه‌های موفق جوامعی که یاد گرفته‌اند چگونه کالاها را به طور دقیق قیمت گذاری کنند را نیز برای خواننده برجسته می‌کند. نویسندگان کتاب، حسابداری هزینه واقعی برای غذا را مبنایی استواربرای تغییر سیستم‌های غذایی می‌دانند که شامل راه حل‌هایی مانند سرمایه گذاری پایدار و اصلاح یارانه‌های کشاورزی است. لورن بیکر ویراستار به Food Tank می‌گوید: حسابداری واقعی هزینه‌های سیستم غذا در واقع «پتانسیل تحول آفرین برای تقویت مزایای مثبت سیستم‌های غذایی سالم را با خود به همراه دارد».

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992